auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 440: electrische storing

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: b20u

Hallo allemaal,

Sinds lange tijd kamp ik met een irritant, electrisch, probleem in mijn auto. Voor de duidelijkheid, het gaat om een Volvo 440, 2.0i uit 1995 ( vadis spreekt over bouwjaar 1996 ).
De auto is uitgerust met een originele Volvo immobilizer/centraal sluitsysteem. Het probleem is als volgt;

Het relais van de binnenverlichting was kapot. Bij de plaatselijke Volvo-dealer heb ik toen een nieuwe besteld. Dit was echter een andere dan die, die er in zat. Ik heb toen de dealer vertrouwd en de nieuwe ingebouwd. En toen begonnen de problemen, eerst een kortsluiting ( die ik dacht te hebben opgelost ) en daarna het lampje "deur open" dat constant blijft branden. De gevolgen zijn dat het klokje niet meer werkt, de binnenverlichting constant brand, er een storing in de immobilizer zit ( doordat het lampje "deur open" brand ) en de accu leeg wordt getrokken. Ik heb de betreffende kabelboom uitgebouwd, volledig nagekeken en gerepareerd en ik heb de deurschakelaars alle vier vervangen. Echter zonder succes.
Ik heb geen flauw idee, door mijn naïviteit, hoe en welk relais er oorspronkelijk op de plek van de binnenverlichtingsrelais hoort te zitten.

Zijn er mensen op dit forum die mij op een of andere manier van tips kunnen voorzien?

Ik dank U,

Wim

Geplaatst door

pleasuredomelovesyou (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi daar in het mooie Limburg,

Het lijkt precies op de storng die ik heb:

440, '96, luxuryline uitvoering. Uitgerust met Keyles enty en immobilyzer van Volvo . Type 471272.

Mijn verschijnselen:

Lampje deur open brandt ook continue ( het lampje was al eruit gehaald door vorige garage/eigenaar)

Alle deurschakelaars doorgemeten, alle goed. Kofferbakschakelaar ook goed. een sluiting in de schakeldraad van de kofferlamp is opgelost, nieuwe draad getrokken van schakelaar naar lamp.

CV werkt, na vervangen van een aantal zekeringen.

schakelaar op dashboard werkt niet om deuren te ontgrendelen.

LED immobilyzer werkt niet na afzetten van contact.

Immoblilyzer werkt gedeeltelijk, benzine toevoer wordt afgeschakeld, maar startmotor niet.

Binnenverlichting brandt constant, alleen met schakelaar uit te zetten op plafond.


Ik heb vandaag weer gezocht. Bij één schakelaar van de achterdeur blijkt er een sluiting naar massa te zijn, terwijl dat niet bij de andere deuren is. De geelwitte draad van de schakelaar heeft een sluiting op een of andere manier, dus is het of de duer altijd open is.

Ik denk dat de module van het keyless entry system de oorzaak is. Ik heb een groot gedeelte van de bekabeling bekeken maar daar zijn geen beschadigingen te zien.
die module zorgt ook voor de uitschakeling van de binnenverlichting, en regelt ook die deuropen signaallamp op het dashboard. Dit in tegenstelling tot uitvoeringen die geen keylessentry hebben, daar wordt bij sommige uitvoeringen dit geregeld door een relais in de relaisdoos, op plaats H ( de rode voet).

Ik heb ook een relais uitgeprobeerd die ik heb , maar dit gaf geen enkel resultaat.

Ik denk dat er iets met de module is. Het zijn niet de betrouwbaarste systemen heb ik wel gehoord. Ik heb ook al eens een module van de sloop erin gehad. maar ja wie zegt dat die wel goed is.
Het blijft moeilijk, omdat er geen bruikbare schemas zijn van deze systemen. Ik heb wel een universeel schema vanaf bouwjaar 92, maar daar staan die keylessentry uitvoeringen niet in . En die werken anders.

Hopenlijk kom je er verder mee. Ik ben nog even op een dood spoor.

Groet,

johan van Wier, Zwolle

Hallo Johan,

Dank je wel voor je reactie. De problemen zoals jij ze van jouw Volvo beschrijft zijn identiek aan de mijne. Ik heb ondertussen drie maal de immo/keyless module vervangen door een ander, echter blijft het probleem bestaan.

Mijn vraag aan jou is nu, welk relais heb jij op de rode sockel zitten? Is het de bruine, 5 polige, die de binnenverlichting aanstuurt of een zwarte, 5 polige, die ( naar mijn idee ) gekoppeld is aan de module?

Groeten, Wim

Hoi,

Net terug uit zuid limburg van vakantie.
Bij mij zit er geen relais op de plaats voor de binnenverlichting. Volgens de informatie die vadis geeft, zou deze functie bij de uitvoeringen met immo/cv+ab door de keyless entry module geregeld worden.
Ik heb ook al een relais uitgeprobeerd op die plaats, een bruine uher relais, maar dit geeft geen resultaat.
Ook heb ik een andere keyless entry mod. geprobeerd, maar net als jij zonder reslutaat.

Ik kom er ook niet uit, en om de hele auto te slopen om alle draden na te lopen waar ze heen gaan gaat me te ver.
Dus hopenlijk via deze site dat we meer te weten komen.

Groeten

Johan

Hoi,

en ben je al wat verder gekomen met het interresante probleem?

Mvg

Johan

Hallo Johan,

Nee, ik ben niet verder gekomen. Ik heb nog een slot voor de achterklep gekocht, moet deze nog inbouwen. Kijken of ik daar het probleem mee oplos....
Voor mijn eigen gevoel zit het probleem in het bruine uher relais. Mijn idee is dat deze combinatie (met het keyless entrey/immo) niet de juiste is.....

Groetjes Wim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.