Sinds 12 jaar zijn wij in het gelukkige bezit van een Volvo 945 2.3i estate. Wat een fijne auto is dat, echt een trouw werkpaard. De auto heeft inmiddels 436.000 km gereden, toch redelijk wat voor een auto met benzinemotor, lijkt mij. Maar wegens goed onderhoud (hij verbruikt ook haast geen olie)en een rustige rijstijl, moet ie de 500.000 km op z'n sloffen kunnen halen. Sinds 2 jaar echter hebben we te maken met een aantal problemen, waar we niet uitkomen. Ook de garage (geen merkdealer) weet niet precies waar het aan ligt.
Het probleem zit 'm in het volgende: Al enkele jaren lang gaat met grote regelmaat het ABS-lampje tijdens het rijden spontaan branden. Na de motor te hebben herstart gaat het uit en blijft het uit. Ook staionair draaien verloopt soms niet zoals met moet. Sta je bijv. bij een stoplicht, dan zakt het toerental niet terug naar zo'n 700 rpm, maar blijft op 2.000 rpm staan. Pas na meerdere seconden zakt dit tot rond de 1.200 rpm. Nog steeds teveel en erg irritant!
Ook gebeurt het steeds vaker dat de motor, bijv. bij een stoplicht, spontaan afslaat, zonder enige reden. Dit fenomeen komt tijdens elke rit wel een aantal keer voor, maar niet altijd. Dit alles gaat soms gepaard met een weigerende snelheidsmeter (hebben deze vernieuwd, echter zonder resultaat).
Volgens de garage heeft dit alles te maken met vuile ABS-sensoren (die niet meer los te krijgen zijn omdat ze vastgeroest zijn). Als ze afbreken zijn daar hoge reparatiekosten aan verbonden, aldus de garage (ivm dure onderdelen). Ook werd ons uitgelegd dat een probleem in een van de elektronika-onderdelen zich als een virus kan verspreiden, waardoor andere onderdelen worden gestoord of uitvallen.
Wij zijn erg benieuwd of er mensen zijn die deze fenomenen herkennen of mogelijk een antwoord kunnen geven omtrent dit verhaal. Wij worden er een beetje gek van.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat je snelheidsmeter uit valt ligt waarschijnlijk aan de sensor in het cardan. deze sensor is defect of de stekker tussen de autobodem en de sensor is rot. ABS sensoren gaan nauwelijks stuk bij een 940. Het toerental van de motor kan zijn dat de stappenmotor defect is of en dit zou ik eerst nakijken de gasklep vervuild is zodat hij niet goed dicht gaat.
Een virus in een auto? Het is geen windows die uitleg snap ik niet. Ik geef je als advies om deze klacht bij een volvodealer neer te leggen en de storing in de computers uit te lezen van zowel de motor als het abs.
Harald,
Kijk ook eens op www.volvo700vereniging.nl en beter nog wordt lid!
Er is daar enorm veel kennis van jouw wagen en op sleuteldagen kan je heel veel zelf doen onder begeleiding van monteurs en ervaren medeleden.
Op de site is veel te vinden over de door volvoxc90 genoemde gas (CIS) klep, een veel voorkomend euvel dat redelijk eenvoudig zelf te fixen is.
Electronica is niet de sterkste component van de verder onverwoestbare 940. Veel voorkomende oorzaken:
slechte (massa) contacten
haperende relais
Hoge toerental lijkt mij niets met de ABS te maken hebben evenals een haperende snelheidsmeter. Ik ben het volledig eens met volvoxc90 om eerst eens bij een volvodealer of volvo gespecialiseerde garage e.e.a. na te laten kijken.
19 jaar
maar het advies van hein wolda is zeker wel een goed idee.
word lid van de volvo 700 vereninging.hier zitten veel mensen die er een hoop sjoege van hebben en ze oraganiseren ook sleutedagen. is echt de moeite waard.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar