KM stand: 244.000. Heb de bekende melding: emissies service vereist. En heel soms: verminderd motorvermogen. Bij herstarten is dat echter weg.
Na reset kwam de emissies melding terug na 1000 km. Inmiddels veel sneller.
Auto loopt goed, ook met caravan. Heb alleen het gevoel dat hij bij schakelen iets 'bokt'. Alsof hij minder mooi oppakt.
Kreeg in de bergen na een lange reis met caravan een melding er bij: emissies spoed. Na herstart niet meer gezien
Soms bij sterk optrekken krijg ik een duw bij ongeveer 3800 toeren.
Bij uitlezen thuis kwam de lmm boven drijven. Deze is inmiddels vervangen. Ook is de turborklep stelmoer nagekeken.
Auto lijkt mooier te lopen, ook met schakelen. Echter: emissie melding kwam al snel terug.
Na vervanging lmm kwam er wel een probleem bij: als ik afrem duikt het toerental eventjes flink naar beneden. Soms slaat 'ie af. Alsof er even gezocht moet worden naar juist toerental. Bij stoplicht is dit duidelijk merkbaar: mooi lopen, zoeken; mooi lopen, zoeken
Weer uitgelezen: twee meldingen:
1. code 6806 turbodrukregelklep onderbroken (herinner me dat ik deze melding een jaar geleden op vakantie ook een keer had.
2. code 262A aanpassing lambdaregeling onderbroken.
Is dit een bekend ETM mankement? Dan laat ik het vervangen. Of moet ik eerst een heel andere kant uit kijken? Een ETM vervangen op een turbo is natuurlijk duur. Heb het er uiteraard voor over als het dan maar goed komt. Echter: als die melding dan toch weer terug komt..... Heb ik voor niets geld uitgegeven. Dat gevoel heb ik natuurlijk al bij de lmm.....
Alvast heel erg bedankt!
Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het zoeken naar het toerental bij een stoplicht is een symptoom dat overeenkomt met code 262A.
De aanpassing van de lambdaregeling zit buiten bereik (niet onderbroken). Dat is een elektronische functie.
Als het mengsel te arm of te rijk wordt gaat de lambdaregeling compenseren tot een grens. Die grens is bereikt.
Ofwel een elektrisch probleem met de luchtmassa meter, een verkeerde luchtmassameter, bedradingsprobleem of valse lucht.
Valse lucht kan veroorzaakt worden door een lekke/losse slang aan de inlaat kant, of een lek in de uitlaat in het 1e stuk bij de lambdasonde.
6806 geeft aan dat het elektrische circuit met de turbodrukregelklep is onderbroken.
Geen voeding op de klep, defecte klep, defecte bedrading of uitzonderlijk defecte ecu.
Dag Oldford,
Bedankt voor je reactie. Daar kan mijn (universele) garage verder mee. Heb de vraag ook op het volvoforum gepost om te kijken hoe de reacties daar zijn. Als er iets nieuws te melden valt, hoor je van me!
Johan
13 jaar
Ben inmiddels een paar dagen verder. 3 keer een flesje injectiereiniger gebruikt en de melding emissies laten resetten. Is niet meer terug gekomen. (1000 km)
Toch is nog niet alles goed:
1. Op zich loopt de auto nu stationair heel mooi. Behalve als ik stop. Dan heeft 'ie even eenmalig de neiging om af te slaan. Soms slaat 'ie dan ook inderdaad af. Daarna loopt hij weer goed.
2. Als ik flink optrek krijg ik een flinke duw. Het valt mij op dat dit altijd eenmalig is per rit. Dus daarna niet meer.
3. op de autobahn nu twee keer de melding gehad: verminderd motorvermogen. Na herstarten wel weer weg.
De monteur gaat nu valse lucht e.d controleren.
Hij zelf denkt: gasklephuis, gezien mijn eerste punt.
ALs het zin heeft, moet die reparatie maar.
Mijn vraag is: is dit de goede richting of moet ik aan wat anders denken?
Hartelijk dank voor de tijd en voor de reactie!
Johan
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar