close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo C70: Fluctuerende toerental bij koude start

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0T

Hallo,

Sinds enige tijd heeft mijn auto last van een sterk fluctuerende toerental bij een koude start. Na een 10 of 20 seconde is dit voorbij en rijdt de auto verder goed. Gisteren zijn de laatste 3 van de 5 bonines vervangen, omdat deze ook 1 voor 1 de geest gingen geven, helaas heeft dat dit probleem niet opgelost.

Verder zijn recent ook de bougies en lambda sonde vervangen.

Heeft iemand enig idee van het kan zijn?

Groeten!

Geplaatst door

VolvoC70rijder (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Fluctueren van het toerental kan ook een gevolg zijn van een te arm mengsel bij de koude start.
Kan een sensor zijn die iets verkeerd aangeeft of ergens een klein lekje in een vacuum-slang.

Kontroleer alle vacuumslangen en slangetjes rondom het inlaatspruitspuitstuk op porues zijn, lekken, los zitten e.d.

oldford 0
badge

14 jaar

Dit lijkt mij het bekende gasklephuisprobleem. Probeer het eerst eens met schoonmaken. Zie ook topic's over V70 S60 en S80.

rensk001 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Fluctueren van het toerental kan ook een gevolg zijn van een te arm mengsel bij de koude start.
Kan een sensor zijn die iets verkeerd aangeeft of ergens een klein lekje in een vacuum-slang.

Kontroleer alle vacuumslangen en slangetjes rondom het inlaatspruitspuitstuk op porues zijn, lekken, los zitten e.d.[/quote]
Even een tussentijdse update....

Er is even wat tijd verstreken, maar inmiddels zijn alle vacuumslangen grondig gecontroleerd. 'Helaas' bleken deze allemaal in orde.
We gaan verder zoeken.

Het is al weer enige tijd geleden, maar er zijn vorderingen gemaakt.

Afgelopen week is een gereviseerd gasklephuis in de Volvo geplaatst. En de eerste 2 dagen startte de Volvo uitstekend, geen fluctuerend toerental meer bij de koude start. Woensdagmiddag heb ik een nieuwe accu aangebracht, omdat de oude toch echt aan vervanging toe was.
De dag erna bij de koude start wederom een fluctuerend toerental (om gek van te worden).
De dagen daarna gaat de koude start weer perfect.

Nu hoor ik van een vriend dat wanneer de accu losgekoppeld is geweest dat een auto zich (bijvoorbeeld de eerste 50km) opnieuw gaat 'inleren' en dat eigenlijk altijd blijft doen.

Klopt deze laatste stelling? Heeft iemand hier ervaring mee/kennis van?

Het wel of niet inleren na accu-wissel hangt af waar (in wat voor ic) de ecu zijn geleerde waardes bewaard.
Als dat in een geheugen is dat stroom nodig heeft om de data te bewaren, dan is het antwoord ja.
Maar er zijn ook geheugens in gebruik die de data bewaren zonder de noodzaak van stroomvoorziening.
Hangt er dus maar vanaf welk geheugentype deze ecu gebruikt.
Als de koude start nu goed is en goed blijft gaan, zou ik zeggen dat deze ecu stroom nodig heeft om de data te bewaren.

oldford 0
badge

13 jaar

[quote=oldford]Het wel of niet inleren na accu-wissel hangt af waar (in wat voor ic) de ecu zijn geleerde waardes bewaard.
Als dat in een geheugen is dat stroom nodig heeft om de data te bewaren, dan is het antwoord ja.
Maar er zijn ook geheugens in gebruik die de data bewaren zonder de noodzaak van stroomvoorziening.
Hangt er dus maar vanaf welk geheugentype deze ecu gebruikt.
Als de koude start nu goed is en goed blijft gaan, zou ik zeggen dat deze ecu stroom nodig heeft om de data te bewaren.[/quote]
Hi Oldford,

Inmiddels weer een tijdje verder, de stroom is er niet meer af geweest. Na een paar dagen goed gestart te hebben, ging de auto (let op, bij koude temperaturen <7 graden) weer eerst 10 seconden in toerental fluctueren. Daarna is het goed. Dus hier zou ik vrede mee hebben.

Nu heb ik al twee keer gehad dat de auto pas na 15 seconden doorstarten wilde aanslaan en nu vanmiddag tot 4 X toe direct na het starten afsloeg!

Voor alle volledigheid, er is een paar weken geleden een gereviseerd gasklephuis ingegaan en ingebouwd met de instructies van ACtronics.
Ik zou er voor kunnen kiezen om bij de Volvo garage de gasklephuis software/firmware er opnieuw in te laten schieten. Aangezien dit 95 euro kost, vind ik dat te kostbaar om het maar even te proberen.

IK hoop dat iemand hier ervaring in heeft en wat zekerheid in kan geven.

Groet, Eddy

Hallo,

Bij de garage de Volvo laten uitlezen en dit gaf aan dat er een vermelding was van een storing aan het brandstofrelais.
Dit is vreemd, juist omdat 2 maanden geleden een nieuw relais aangebracht is.
Het iemand hier een idee bij, hoe dit nu weer kan?

Alvast bedankt voor een reactie,

Eddy

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo C70 of stel zelf een nieuwe vraag.