Volvo S40: Gierende pulley (of multiriem), maar welke?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6D PSA

Hallo,

De auto maakt een erg gierend geluid bij een koude start, na 5 minuten wordt het minder luid.

Als ik de multiriem demonteer is het geluid weg. Ik heb alle pulleys na gevoeld en ik kan niet voelen wat er mis mee is eigenlijk.

WD40 op de riem doet niet veel.

De airco doet het al een half jaar niet, maar dit moet geen probleem zijn toch?

Hoe kan ik ontdekken welke pulley dit geluid veroorzaakt?

S&A

Geplaatst door S&A (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1860) PRO, 10 jaar geleden

Draaid de airco niet te zwaar ?
Spanner heeft nog wel genoeg veerkracht ? of zit hier al een stretchsnaar op
Snaar is niet versleten ?
Krukaspoulie niet versleten , rubbervulcanisatie ?

S&A (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor het antwoord kaleido,
Geen idee of de airco te zwaar draaid, dit kun je met de hand voelen?
Spanner is naar mijn idee goed, kost aardig kracht om te ontspannen.
Snaar ziet er goed uit.
Krukaspoulie ziet er naar mijn idee goed uit, waar moet ik op letten?

Zou het ook de dynamo kunnen zijn?

kaleido 1 (1860) PRO, 10 jaar geleden

Kan ook , maar ik denk dat we er op deze manier niet komen , je denkt dat alles goed is , maar de storing blijft.
Hoe oud is de riem ?
Heb je gereedschap nodig om de spanner te ontspannen ?
Vulkanisatie !

S&A (0), 10 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Kan ook , maar ik denk dat we er op deze manier niet komen , je denkt dat alles goed is , maar de storing blijft.
Hoe oud is de riem ?
Heb je gereedschap nodig om de spanner te ontspannen ?
Vulkanisatie ![/quote]
Kun je met de hand voelen of de airco te zwaar draaid? ik weet niet hoe ik dit moet inschatten.
Leeftijd riem weet ik niet, Zal het morgen opzoeken.

Ja, Ik ontspan de spanner met gereedschap, met de hand is niet mogelijk.

Hoe kan ik zien of er vulkanisatie opgetreden is?

kaleido 1 (1860) PRO, 10 jaar geleden

Dat zeg ik , we komen er op deze manier niet , ik kan wel van alles uit gaan leggen , maar de kennis aan de andere kant om iets te beoordelen of het goed of fout is moet er wel zijn.
Dit is niet negatief bedoeld , maar is niet geheel onbelangrijk.

Hoe kan ik zien of er vulkanisatie is opgetreden !!! dit is een technische term en treed niet op
Dit wordt een cursus autotechniek.
Krukaspoulie bestaat tegenwoordig vaak uit 2 metalen ringen , die aan elkaar gevulkaniseerd zijn dmv rubber / trillingsdemper , als dit rubber/vulkanisatie defect raakt , blijft je riem niet goed op spanning staan.
Weet zo niet of jou poulie deze constructie heeft , maar je weet nu wel waar je naar moet kijken.

S&A (0), 10 jaar geleden

Ik snap wat je bedoelt, ik ben wel technisch, maar ik heb geen ervaring met auto's (en bij dit soort zaken is dat juist wel belangrijk om te kunnen zien of iets normaal is of niet).

Duidelijk, Er zat nog wel een vorm van demping in de krukaspoullie, Echter ik zie de riem/spanner wel een beetje stuiteren bij stationair. ik weet niet of dit normaal is, echter lijkt me dit dempings verhaal minder van toepassingen op de wat hogere toeren waar de krukas minder schokkend roteerd? Het geluid wordt juist harder bij hogere toeren. Echt een gierend geluid (alsof er een versnellingsbak zonder olie loopt).

kaleido 1 (1860) PRO, 10 jaar geleden

Als het een slippende snaar is , en je spuit er WD40 op , is het lawaai meteen weg.
In jou geval is dit niet zo , schrijf je in je bericht.
Dan blijft er niets anders over dan een slecht lager .
Met een lange schroevendraaier of iets dergelijks tegen je oor , stehtoscoop werking, kun je het eventueel slechte lager wel op sporen .
Onderdeel voor onderdeel langs lopen.
Spanrolletjes die erg ligt lopen zijn verdacht.

S&A (0), 10 jaar geleden

Ik heb geprobeerd met de schroevendraaier te horen, Ik kan het moeilijk horen, maar ik vermoed dat het de Dynamo is.

Nieuwe ontwikkeling: Accu leeg toen ik de auto wilde starten vanochtend.
Dus zou het ook een slechte accu kunnen zijn die continu stroom van de dynamo trekt waardoor deze gaat gieren? Of is het simpelweg de dynamo die stuk is?

TheoStek (0) PRO, 10 jaar geleden

Nee,

sorry voor mijn bericht geving...de accu trekt geen continu stroom van de dynamo (alternator), wordt wel gevoed/voorzien door laad spanning van de dynamo.

Ik denk in jouw geval dat de dynamo kaduuk is, dat is te controleren.

S&A (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor de reactie TheoStek,

Ik heb de accu een klein uur aan de lader gehad, waarna ie op 12,40 volt zat. Daarna met powerstart de auto gestart.

De spanning zit tussen de 13 en 14 volt bij stationair, max rond de 14,50 volt bij hogere toeren.

Bij alle energievreters aan (groot licht, airco, ruitverwarming) blijft hij boven de 12 volt.

Opvallend bij deze testsessie was dat het gierende geluid ineens bijna volledig weg was!

Ik heb nu even geen idee meer waar ik het moet zoeken, of zijn deze outputs van de dynamo toch aan de lage kant, komt het misschien door de regulator?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.