Volvo S60: Hobbelen alleen rond 60 en 120 km/h

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Hallo allemaal

Ondanks dat er nu voor de 3de keer nieuwe michelins onder de auto liggen blijft de auto trillen/hobbelen rond de 60 en rond de 120 km per uur. Wielen zijn ook al regelmatig gewisseld van voor naar achter. Laatste keer zijn alle 4 de wielen gebalanceerd met een Hunter superbalanceerder en de band/velgcombinatie is goed, 0,12 afwijking ofzo. Hoe kan het dan dat met alle banden die zelfde trilling/hobbel terugkomt? Het is echt onregelmatig hobbelen/dreunen, alsof je over een slecht wegdek rijdt. Rond de 60 vooral bij koude auto. Dan kan ook de stuurkolom even heftig op en neer gaan.

Toch een wiellager? Iets met een veerpoot? Als ik 140 rijdt of 90 om maar iets te noemen is er niks merkbaar...

Rechtsachter lijkt het wel of er iets aanloopt, lichtschurend geluid maar de schijfrem is niet warm na een ritje zonder veel remmen...als ik zachtjes over een klinkerweg rijdt hoor ik rechtsachter wel iets schaven/rommelen.

Iemand enig idee of zin in een proefritje?;-)

paulvb

Geplaatst door paulvb (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

40 Reacties

Hessels036 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou de handremschoenen is nakijken, als die vastzitten/aanlopen gaat het ook dreunen/trillen in de auto.

paulvb (0), 13 jaar geleden

Klinkt aannemelijk, alhoewel ik geen verschil merk met handrem aantrekken onderweg.

kan het wel aleen bij bepaalde snelheden merkbaar zijn dan?

Hessels036 (0) PRO, 13 jaar geleden

Weet niet of het alleen bij bepaalde snelheden kan zijn, zou zomaar kunnen.

paulvb (0), 13 jaar geleden

is dat zelf te doen, de handremschoenen nakijken? Ik neem aan dat de schijven er dan af moeten. Diremblokken moeten trouwens ook eens opnieuw gemonteerd worden...

Hessels036 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik weet niet hoe handig jezelf bent, maar je schijven moeten er inderdaad vanaf.

paulvb (0), 13 jaar geleden

Hmmm tegen een leuke vergoeding zou er zomaar iemand anders een keer de remmenhandel mogen demonteren en reinigen, lagers controleren en dergelijke;-)

bormie (0) PRO, 13 jaar geleden

niveau regeling?
of normale schokdempers achter

paulvb (0), 13 jaar geleden

Normale, zijn vervangen omdat er een helemaal kapot was

nayade (0), 13 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem.

Santa (0), 13 jaar geleden

Dan nu maar eens naar een garage i.p.v. de bandenboer...?

paulvb (0), 13 jaar geleden

ja on de remmelarij endergelijke te laten nakijken, vooral die handrem;-)

Nayada, jij wat verder gekomen al?

nayade (0), 13 jaar geleden

Mijn 940 heeft een grote onderhoudsbeurt gekregen aan begin winter, de problemen kwamen duidelijk naar voren maanden later toen de wegen weer sneeuw-vrij waren en je weer normaal kon rijden.
De auto trok wat naar rechts gedurende snelweg gebruik, ook bij noodstops, bovendien hobbelt de auto bij snelheid tussen 55 en 60 km/uur.
Terug bij de garage, deze merkte niets bij een proefrit, dan weet je wel waar je staat. Geen bonnetjes, dus ...
Drie andere garages bezocht, ook dezen merkten weinig, kon aan de achter schokbrekers liggen.
Ondertussen een APK, bleek linksvoor remblok vast te zitten, gerepareerd en APK goedgekeurd.
Belangrijk detail: de auto staat op banden van chinese makelij, ook bij grote beurt gemonteerd, enkele tests opgezocht, deze moeten er dus onder uit.
Nu had ik meer dan € 2000,00 betaald voor de beurt, ik vond het welletjes en ben andere banden gaan zoeken en gevonden. Dunlop op velgen van een 960, profieldiepte 7 mm, € 275,00 betaald voor 4 mooie velgen + goede banden, dus ik blij.
Nog een paar nieuwe Sachs schokbrekers gekocht voor € 50,00 per stuk, echter deze goede man zag de wielen liggen in mijn auto en zei dat het een goede koop was geweest maar dat deze niet onder mijn auto pasten: verkeerde et-waarde waardoor de velgen teveel naar binnen komen.
Dus spoorverbreders gekocht zodat ze weer beter op positie komen. Bij het kopen van deze spoorverbreders werd mij gevraagd een wielbout te demonteren om e.e.a. te controleren, het bleken dus geen bouten te zijn maar moeren. Deze zaten echter zo vast, dat ze met een kruissleutel nauwelijks los te krijgen waren. En dat terwijl ze met slechts 80 Nm vastgezet moeten worden, normaliter ca. 130 tot 150 Nm maar voor een 940 80 Nm.
Nu moet je weten, ik ben Ing. WTB en ook automonteur geweest, heb motorblokken vervangen en koppen vevangen dus niet echt amateur, ik heb de beurt laten doen vanwege tijdgebrek ( eigen bedrijf ).
Het feit dat de wielenmoeren veel te vast gezet zijn kan verstrekkende gevolgen hebben ( ook uitgezocht op internet ) zoals kromtrekken van remschijven etc.
Kortom, het hele zootje is vernaggeld.
Ik heb de auto laten uitlijnen en bleek inderdaad bijgesteld te moeten worden. Ook de bandenspanning voor bleek niet goed: geen 1.9, geen 2.0, geen 2.1, geen 2.2, geen 2.3, geen 2.4 maar liefst 2.5 bar!
De auto stuurt sedert toen al weer een stuk beter, maar nog lang niet goed genoeg.
Op mijn vraag op problemcar over het demonteren van de wielbouten heb ik alleen belerende antwoorden gekregen over niet verstandig en gevaarlijk betreffend het gebruik van spoorverbreders.
Mijn advies: controleer of elk wiel goed vrij draait, kijk naar de kleur van je remschijven, kijk of de band slingert, controleer je bandenspanning en hoe strak je wielmoeren/bouten zitten, het kan zijn dat het geheel nog niet door de elasticiteitsgrens is getrokken en dus nog goed kan komen, uiteindelijk zijn de vervormingen dergelijk klein , dat zij deze niet hebben overschreden.
Ik zelf ga binnenkort dus mijn remschijven vervangen, nieuwe velgen en banden plaatsen, kijken wat het resultaat wordt.
Ik hoop dat je succes hebt, laat maar horen.

Santa (0), 13 jaar geleden

Een heel verhaal waar helaas ook maar weer al te duidelijk uit blijkt: doe eerst je huiswerk voordat je wat koopt en monteert.... "Eet wat gaar is, koop wat klaar is".

Zaken VAN TEVOREN uitzoeken bespaart nagenoeg altijd onnodige kosten......

paulvb (0), 13 jaar geleden

Bij mij is alles origineel,Volvo velgen, geen verhoging/verlaging oid.
Nooit last gehad van het probleem tot er een beurt uitgevoerd is met APK en bandenwissel. Zit bijna te denken dat de handrem misschien te hard is aangetrokken met de keuring? Die gebruik ik normaal nooit omdat het een geartronic automaat is.
Alle lof voor een bepaald bedrijf met een gouden ventieldopje die GRATIS alles al minstens 4 keer hebben gebalanceerd, gesuperbalanceerd, andere wielen test, 2x uitlijnen en 3 x nieuwe michelins...etc.
Maar het zit echt in de auto, met die testset wielen was het probleem ook...
Wel een verhaal van jou nayade...ik las op een ander forum dat zijn probleem over was met nieuwe schijven maar ik meot eerst zeker weten dat het daar ergens aan ligt!

nayade (0), 13 jaar geleden

Je kunt overwegen de wielen "aan de auto" te laten balanceren, mischien komt er er dan meer naar voren zoals slingeren of onrondheid.
Zijn bij jouw auto wiellagers vervangen, bij mij wel en nu slaat pas echt de schrik om m'n hart, ik heb in dat bedrijf nergens een pers zien staan...
Ik laat het wel bij mijn auto doen.

paulvb (0), 13 jaar geleden

Aan de auto is al eens gedaan, moest toen rechtsachter 35 gram bij maar dat hielp niet veel, zou nu anders kunnen zijn. Ik heb geen nieuwe wiellagers.

Wat bedoel je met dat stukje over je wiellagers want ik snap de zin niet helemaal;-)

Volvo-Specialist (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb wel een keer een S60 meegemaakt die leek ook te trillen maar achteraf bleken de voorschokbrekers de kleine oneffenheden van de weg door te geven aan de carrosserie waardoor de klant dacht dat het onbelans was !!

2 andere (complete) voorschokbrekers gemonteerd......probleem helemaal weg !!

Santa (0), 13 jaar geleden

[quote=nayade]Bij mijn auto zijn de achterste wiellagers vervangen, normaliter heb je hier een pers voor nodig om ze van de as te verwijderen en te monteren,
tweede optie is een flinke hamer wanneer het je eigen auto niet is.[/quote]
DIT SOORT "OPLOSSINGEN" LIJKEN MIJ HIER OP DEZE SITE NIET OP HUN PLAATS TE ZIJN......!!!

[url=http://img297.imageshack.us/i/klepdicht....][img]http://img297.imageshack.us/img297/1637/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

nayade (0), 13 jaar geleden

En wat bedoelt sinterklaas hiermee?

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=nayade]tweede optie is een flinke hamer wanneer het je eigen auto niet is.[/quote]
Beste Nayade

Dit soort adviezen lezen wij hier liever niet en worden door ons verwijderd.

Moderator Problemcar

nayade (0), 13 jaar geleden

Ik beschrijf enkel hoe mijn lagers waarschijnlijk gemonteerd zijn, even goed lezen.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=nayade]Ik beschrijf enkel hoe mijn lagers waarschijnlijk gemonteerd zijn, even goed lezen.[/quote]
Het wordt niet zo gelezen zoals u het waarschijnlijk bedoelt.
Misschien iets anders formuleren zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

Moderator Problemcar

nayade (0), 13 jaar geleden

De optie schokbrekers vervangen lijkt mij ook wel heel reeel. De gemeten minimale afwijkingen aan jouw velgen vallen binnen de opgegeven toleranties van de fabrikant zoals je al zelf hebt aan gegeven, meen ik.
Echter, de fabrikant gaat uit van goed-werkende schokbrekers en misschien zijn jouw schokbrekers niet meer 100 % .
Overigens, mijn opmerking betreffende een flinke hamer voor de montage van wiellagers, ik ben bang dat mensen deze hebben gebruikt voor de montage van de wiellagers van mijn auto. Ik hoop dat deze omschrijving duidelijker is.

paulvb (0), 13 jaar geleden

De achterschokbrekers zijn pas vervangen omdat er eentje helemaal kapot was, precies aan de kant waar volgens mij een probleem zit.

De hunter balanceerder gaf idd aan dat alle vier de band/velgcombinaties goed waren, maar daar komt bij dat het probleem ds blijft na meerdere banden en zelfs andere wielen.Enige optie achterzijde blijft lagers of remschijven

paulvb (0), 13 jaar geleden

Wat ik wel merk als ik probeer weg te rijden met de handrem erop is een hard krakend geluid vanachter, aar de handrem functioneert op zichzelf wel.

Hessels036 (0) PRO, 13 jaar geleden

Rij nou is gewoon langs de dealer met het probleem, die kunnen mischien zo zeggen wat het is.

paulvb (0), 13 jaar geleden

Goed idee, alleen als die dealer bij voorbaat al begint met "ja meneertje, dan moeten we een dagj ezoeken a 800 euro" dan is de animo niet zo heel groot moet ik zeggen...

ploempe (0) PRO, 13 jaar geleden

Voor wiellagers te vervangen achter heb je geen pers nodig dit word kompleet vervangen met naaf en zit vast met 4 bouten.En het gereedschap dat je eventueel gebruikt bij dit soort werk ligt in een kas .Er zit een lager rond de aandrijfas midden rechts kijk die eens na misschien ligt daar het probleem.

paulvb (0), 13 jaar geleden

[quote=ploempe]Voor wiellagers te vervangen achter heb je geen pers nodig dit word kompleet vervangen met naaf en zit vast met 4 bouten.En het gereedschap dat je eventueel gebruikt bij dit soort werk ligt in een kas .Er zit een lager rond de aandrijfas midden rechts kijk die eens na misschien ligt daar het probleem.[/quote]
Dan bedoel je aan de voorzijde neem ik aan, maar het probleem komt duidelijk van achter!

nayade (0), 13 jaar geleden

Paul, is je probleem inmiddels verholpen?
Ik denk de mogelijke oorzaak gevonden te hebben.

Groet

paulvb (0), 13 jaar geleden

Het is grotendeels weg maar rond de 120 blijft irritant, ene keer meer dan de andere. Maar vertel?;-)

nayade (0), 13 jaar geleden

Heb jij de binnenkant van je velgen weleens bekeken?

paulvb (0), 13 jaar geleden

De verschillende bandenboeren meerdere malen, hoezo?

Haenzel (0), 13 jaar geleden

Zorg ervoor dat de pasvlakken naaf / schijf / velg zeer goed schoon en vlak zijn. De geringste oneffenheid kan dit gedrag veroorzaken.

paulvb (0), 13 jaar geleden

Daar is pas nog speciaal naar gekeken, schijven zijn eraf gehaald zelfs!

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=paulvb]De verschillende bandenboeren meerdere malen, hoezo?[/quote]
OOK het begrip "boer" als pseudoniem voor iemand met een gedegen opleiding voor zijn vakgebied ,is hier op de site ongepast. Ik kwam het in dit topic al eerder tegen, net als het vragen om "goedkope hulp" of vreemd uitgevallen omschrijvingen over hoe een auto gerepareerd is (bewijs daarvoor trouwens?)

Het komt allemaal nogal minachtend over naar de "autobranche"toe vanaf jullie kant (ook van Nayade), maar er wordt hier door die mensen wel veel tijd in gestoken en veel goed bedooeld gratis advies gegeven.

gr

Mercury, moderator Problemcar

paulvb (0), 13 jaar geleden

Volgens mij is het een nietszeggend, ingeburgerd begrip, maar vooruit..een ieder die zich aangesproken voelt, excusi... . Trouwens, mij noemen ze ook knoppenboer hoor;-)

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=paulvb]Volgens mij is het een nietszeggend, ingeburgerd begrip, maar vooruit..een ieder die zich aangesproken voelt, excusi... . Trouwens, mij noemen ze ook knoppenboer hoor;-)[/quote]
Idd, een ingeburgerd begrip, maar hier op het forum proberen we het te vermijden. je hebt dan nl banden, airco, automaten,radiateuren, onderdelen...etc etc. op een bepaald moment waren sommige bijdragen gevuld met wel 3 of 4 verschillende agrarieërs, dus vandaar.

Gr

Peco Power

nayade (0), 13 jaar geleden

En mij noemen ze folieboer of plasticboer, puur omdat ik een bedrijf heb in overigens zeer specialistische foliebewerking, en dat terwijl ik nog
Ing. WTB ben. Maar ik voel me niet beledigd hoor, daar staan wij folieboeren boven.
Maar het is natuurlijk heel vervelend als een amateur met de oplossing zou komen, daar waar de professionals ( bandenboeren ) het laten afweten of liever gezegd wat bij mijn auto is gebeurd, de auto verkloot hebben.
Paul,vergeet niet dat wanneer de bouten met een te groot aanhaalmoment zijn vastgezet en je remschijven en daarmee de alu-velg bij heet worden, gemakkelijk permanent vervormd kunnen zijn.
Dit probleem kan bij mijn auto ook gebeurd zijn en ik ga dus binnenkort ook nieuwe remschijven en blokken kopen en alles zelf vervangen.
Ik ben zelf ook automonteur geweest, mijn gedoe met mijn auto heeft stil gelegen wegens een overlijden in mijn familie, mijn moeder.
Ik laat je wel weten hoe het uitpakt.

soverheul (0), 13 jaar geleden

Hallo, mijn 2006 S60 D5 heeft, lijkt het wel, exact hetzelfde probleem. Is er nog iets definitiefs uit deze discussie gekomen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.