Volvo S60: krijg airco niet gevuld met koudemiddel stopt bij 400 gram.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 d5

hallo,


Ik wou vandaag mijn airco aanzetten maar er kwam helaas alleen warme lucht uit.
Nadat ik de nippel had ingedrukt zag ik dat er bijna geen koudemiddel in zat.

Naar de garage gebracht,
deze heeft hem gereinigd, olie erdoor heen en er weer uit
contrastmiddel erdoor heen en geen lekkages ondekt
airco blijft mooi op druk

In 2008 condensator, filter/droger vervangen en bijgevuld.

maar als we koudemiddel gaan inbrengen dan blijft hij haken op 400 gram terwij er 1000 gram in moet.

koudemiddel is met motor uit geprobeerd bij te vullen.
3x geprobeerd maar alle drie keer blijft het haken bij 400 gram.

wat kan het probleem zijn.

volgens de garage moest ik op 950 euro rekenen ??

Is dit waar.

Alvast bedankt.

sinterklaas

Geplaatst door sinterklaas (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 14 jaar geleden

Als er niet genoeg koudemiddel in kan is er meestal niet "diep" genoeg gevacuumeerd !!
En vullen via de "hoge druk" zijde !!

marwess (0) PRO, 14 jaar geleden

goede dag
Ik vind dit een heel raar verhaal,de garage heeft het systeem gecontroleerd en vacuum gemaakt daarna proberen te vullen en bij 400gr stopt deze ermee wat voor vulstation gebruiken ze daar ???
Ze kunnen het blijkbaar niet vinden wat het is maar kunnen wel zeggen dat het 950 euro gaat kosten,waar is dit bedrag op gebasseerd??

Ik denk zelf dat jullie via de lagedruk zijde aan het vullen zijn gegaan net als volvo specialist verteld

gr

martin

sinterklaas (0), 14 jaar geleden

ik zag dat er confort als merk op het apparaat stond.
ik zelf heb er geen verstand van maar stond wel mee te kijken.
Ze hebben een blauwe slang aangesloten op een nippel rechts onder de expantievat (onder de vat waar je stuurbekrachtigingsolie in zit)
de rode slang hebben ze aangesloten op de voorste nippel naast je vergrendeling van de motorkap.
Ik hoop dat iemand aan de hand van de kleurtjes weet wat ze gedaan hebben.

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Blauw is lage druk-zijde, rood is hoge druk zijde. Als de aircoinstallatie v/d auto verder goed is, kan je het koudemiddel er ook in laten zuigen door de auto. Kwestie van motor laten lopen, airco inschakelen en op het vulstation langzaam iets de lage druk kraan openen.
Maar inderdaad, normaliter hoort de installatie gevuld te worden via de HD-zijde. Als de voorraadfles op het vulstation bijna leeg is, wil het ook nog wel eens problemen geven met vullen.

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Vullen via de lage druk (zuig zijde) met draaiende airco kan alleen als het ac systeem voorzien is van een accumulator en niet bij systemen met een filterdroger, het verschil hierin zit in de plaatsing.
Filter/droger zit tussen condensor en verdamper, de accumulator zit tussen compressor en verdamper.

[quote]de rode slang hebben ze aangesloten op de voorste nippel naast je vergrendeling van de motorkap.[/quote]
Dat is de hogedruk die rechtstreeks op de de filter/droger is aangesloten.

Er zal een verstopping in het systeem zitten o.a filter/droger, dit had de garage bij het afpersen al kunnen ontdekken? als maar 400 gram koudemiddel gevuld kan worden, dan kan al zeker met afpersen geen 10 bar afpersdruk gehaald worden.

sinterklaas (0), 14 jaar geleden

Oke,
maar bij het afprsen is wel 10 bar gehaald en daar heeft hij een tijdje op gestaan.
dus ik vraag me nu wat ze fout gedaan hebben.
ik ga in ieder geval vandaag naar een andere airco specialist in bunschoten spakenburg.
WIe weet heeft deze er meer verstand van.
ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

sinterklaas (0), 14 jaar geleden

vandaag naar een jongen in mijdrecht geweest.
deze heeft hem gevacumeerd.
en geporbeerd te vullen.
in de eerste instantie kwamen we niet verder dan 10 gram.
vervolgens nippels eruit gedraaid
luchtslang erop gezet en even doorgeblazen.
daarna via de lage druk kant geprobeerd te vullen (wat niet moet volgens hem)
en we kregen er met gemak 1000 gram in.
dank jullie wel voor jullie advies

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Ik denk toch dat er iets verstopt zit.
Dit is niet normaal.

marwess (0) PRO, 13 jaar geleden

met de luchtslang????? ja dat is inderdaad goed voor je filter/droger.
zou maar vorzichtig zijn want een verstopping in zo`n situatie kan fataal worden voor je pomp

gr

martin

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Marwess, tis een kwestie van geduld tot de next round.

Gisteren een auto (opel) gehad met gelijk soort probleem, airco deed niets, alleen druk opvoeren tot 30 bar, en wat blijkt? hogedruk leiding verstopt door een kapotte droger (witte bolletjes).
En maar blijven proberen om het ding aan de gang te houden, vragen ze ook nog kan dit verder kwaad?

sinterklaas (0), 13 jaar geleden

volges hem was er geen probleem met de filter/droger.
en dat er een verstopping net achter de leidingen zat.
heb een certificaat mee gekregen .
ik heb liever ook dat het gewoon op de normale manier gebeurt maar om nou 950 euro te moeten betalen voor een arico onderhoudsbeurt terwijl alles nog prima werkt (compressor, verdamper, filter) is ook te zot voor woorden.
Ik heb gewoon naar een aircospecialist gebracht en ik neem aan dat die weet wat hij doet.

marwess (0) PRO, 13 jaar geleden

lijkt me zeer sterk dat dit een airco specialist is als er met perslucht druk op je systeem gezet word.
een certificaat schrijft hij uit omdat tijdens de test alles goed is(dat is zijn rapport)maar nu als het mis gaat.
Een verstopping begint meestal niet bij de pomp ook niet in de verdamper maar bij de filter/droger en of expansieventiel

maar ik ga niet verder met deze discussie en hoop voor jou dat je niet meer schade krijg en zou toch overwegen om je filter/droger te vervangen bij een goede specialist

mvrgr

martin

sinterklaas (0), 13 jaar geleden

filter is vervangen hoor.
maar wou alleen kwijt dat de verstopping niet in de filter zat maar bij het ventiel.
dank jullie wel voor het advies.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.