close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 440 1995: Hoe check ik of de ECU in orde is en stel ik de CO waarde bij?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: B18U

Beste mensen, toen ik ruim een half jaar geleden mijn 440 DL1.8I kocht, liep de motor als een zonnetje en kwam de auto probleemloos door de ANWB-keuring. Na een paar maanden deed zich echter opeens het volgende probleem voor; het toerental tussen stationair en 2000 begon te fluctueren, viel terug tot onder stationair waarop de motor afsloeg. Opnieuw starten was echter geen probleeem en ook boven de 2000 toeren liep de motor perfect. In de afgelopen tijd zijn de volgende reparaties (door de garage) uitgevoerd:
1. - Verdeler en bougies vervangen.
2. - Stappenmotor vervangen.
3. - Spanningsregelaar op dynamo vervangen (dynamo leverde ruim 16 volt af)
Tussen 1. en 2. onderging de auto ook nog een APK-keuring, uitslag: op alle punten OK!
Maar nu komt het; de motor start direct, loopt over het hele toerenbereik goed, maar boven 2500-3000 te rijk (CO meer dan 5%).
Wanneer de ECU wordt uitgelezen, meldt deze code 1-1-1 ofwel géén probleem. Volgens de garage zou de oorzaak wel eens gezocht moeten worden in de ECU zelf.
Mijn vraag is nu, hoe controleer je of de ECU wel/niet in orde is en hoe kan ik de CO waarde verminderen?

Ik ben jullie zeer erkentelijk voor advies en alvast bedankt daarvoor.
A.G. Huiskamp

Geplaatst door

HAGOLY (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt op een probleem met de lambda-sonde.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

a
welk bouwjar
b
er it een omloop lucht regelijng op
deze willen weleens door vuilmoeilijkdoen en co en stat beinvloeden
er staat en bosch nummer op
deze kom je ook in andere autos oa audi met ke jetronic tegen
controleer deze eerst even
mvg jerry

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

jerry, er zit op deze typen geen EGR gemonteerd, dit zijn de "normale" 1800 8 kleppertjes van renault. wel met electronische inspuiting, en vandaar dat ik de lambda verdenk, deze hebben wel eens meer van deze kuren.

Het jutteren boven de 2000 toeren stationar is de stappenmotor, maar deze is al vervangen zo te zien, en heeft hier zo te zien geen problemen meer mee.

Groeten Marcel

P.S. Afgaande van de gegevens, gok ik het bouwjaar overigens rond de 92.

hellbat 0
badge

17 jaar

Hoi Marcel en Jerry, bedankt voor jullie supersnelle reaktie.
Volgens de garage is de lambda-sonde gecontroleerd; ze hebben tijdelijk een andere gemonteerd maar zonder positief resultaat.
En Jerry voor wat betreft jouw vraag; het is een 440 DL-1.8-I bouwjaar 1e kwartaal 1995 huidige km-stand 138.000.
Ik ga zo meteen een flinke rit maken waarbij ik 'm eens stevig op z'n staart zal trappen en wel om de volgende reden:
Toen ik gisterenmiddag de uitlaat bekeek bleek deze roetzwart te zijn. Nadat ik 'm had schoon gemaakt heb ik er een witte lap omheen gedaan en de motor laten draaien.
Bij stationair bleef het lapje schoon maar zodra het toerental opliep richting 2500 werd het roetzwart.
Vervolgens heb ik een paar keer de microswitch op de stappenmotor (bij zo'n 2500 toeren) ingedrukt en daarna weer de "lapjestest gedaan".
Het resultaat was dat nu bij 2500 toeren het lapje wel redelijk schoon bleef, maar richting 3500 veranderde dat al snel.
Ga nu proberen om de uitlaat "schoon te blazen".

HAGOLY 0

17 jaar

[quote=hellbat]jerry, er zit op deze typen geen EGR gemonteerd, dit zijn de "normale" 1800 8 kleppertjes van renault. wel met electronische inspuiting, en vandaar dat ik de lambda verdenk, deze hebben wel eens meer van deze kuren.

Het jutteren boven de 2000 toeren stationar is de stappenmotor, maar deze is al vervangen zo te zien, en heeft hier zo te zien geen problemen meer mee.

Groeten Marcel

P.S. Afgaande van de gegevens, gok ik het bouwjaar overigens rond de 92.[/quote]
ik bedoel niet de/een egr maar een aparte lucht omloop voor stationair draaien
heb twee van deze in onderhoud en hadden beide dit soort probleem
als die lucht regeling niet goed functioneerd
mvg jerry

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

ho sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen, deze typen hebben ook geen omloopregeling, maar een stelmotor tegen de gasklep.

deze is dus ook vervangen.

Groeten
Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

kan het zijn dat de eerste types van die modellen dan nog een l.o.k hebben?
mvg jerry

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Hai boy's, ik ben net terug (17.00 uur) van een intensieve testrit en ik moet zeggen dat het nu een stuk beter lijkt te gaan dan voorheen.
De motor start probleemloos en zodra de temperatuur van het koelsysteem (althans volgens de temperatuurmeter in het dashboard) op niveau is (de naald iets onder horizontaal) merk je dat de ECU het gaat overnemen.
De motor gaat dan soepeler lopen, reageert nauwkeurig op het gaspedaal en accelereert prima over het gehele toerenbereik vanaf stationair tot circa 3500 in de 5e versnelling (=130 km/uur).
Toch kreeg ik even te maken met een onregelmatigheid, toen ik na zo'n 20 minuten rijden op de snelweg een afslag pakte, gas terug nam, ontkoppelde en afremde; de motor sloeg meteen af!
Herstarten was geen enkel probleem en de motor liep weer als een zonnetje tot zo'n 2 km verderop, het euvel zich herhaalde bij het naderen van een stoplicht.
Auto aan de kant, OBD uitlezen maar zonder resultaat, nog steeds code 1-1-1 (=geen probleem). Vervolgens nog even de "witte lapjestest"
gedaan; resultaat OK, geen roeting.
ECU gereset en verder gereden; probleemloos!
Zou het kunnen zijn dat de lambda-sonde min of meer is "schoon" geblazen en zowel deze als de vernieuwde stappenmotor weer correct door de ECU zijn geïnitialiseerd (als je op een PC andere of nieuwe hardware installeert, zal dat ook eerst geïnitialiseerd moeten worden alvorens het correct kan werken).

HAGOLY 0

17 jaar

[quote=CARS&MOTORS]kan het zijn dat de eerste types van die modellen dan nog een l.o.k hebben?
mvg jerry[/quote]
LOK ????
grapje zekers ?????

Loopt Op Kolen of zoiets ????

hellbat 0
badge

17 jaar

[quote=hellbat][quote=CARS&MOTORS]kan het zijn dat de eerste types van die modellen dan nog een l.o.k hebben?
mvg jerry[/quote]
LOK ????
grapje zekers ?????

Loopt Op Kolen of zoiets ????[/quote]
ja en op tijd bijscheppen anders stopt ie
grapjas
lucht omloop klep

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.