hoeveel problemloze gezonde kilometers kan een Volvo 940 uit 1997 hebben met een Vialle LPI installatie. Moet er bij deze kilometerstand rekening gehouden worden met revisie aan kop of gasinstallatie? Hebben mensen negatieve ervaringen met hoge kilometerstanden en LPI installaties?
groet,
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Peter,
Hoge kilometer standen zijn geen probleem. Ik heb zelf een 940 '97 met 519.000km met nog steeds de originele kop. Bij mij zijn wel de klepstelen iets ingekort, een noodmaatregel die heel veel goedkoper is dan een koprevisie. Ik rij alweer iets van 100.000 km rond na deze operatie en het verloop van de klepspeling is minimaal.
Bij de meeste 940's op gas is na een 290~340dkm een koprevisie (of klepsteel inkorten) noodzakelijk afhankelijk van de rijstijl. Is er erg grof mee gereden (dus flink doortrappen op gas) of is de wagen slecht onderhouden (te laat kleppenstellen bijv), dan kan het al bij 270dkm nodig zijn. Daarom zie ook vaak dat ze rond de 3 ton op de markt komen.
Maar na of een koprevisie of de klepsteeloperatie kan je er weer vele tonnen mee vooruit. De rest van de auto kan dat makkelijk aan. Het blijven gewoon enorm goede wagens.
Wat wel een vaker voorkomend probleem is bij LPI, is de intank pomp. Bij de oudere types (en een '97er zit ongeveer op de grens) was dat een redelijk zwak punt en een reparatie is duur, namelijk een nieuwe tank. Bij de latere types schijn je ook alleen de pomp te kunnen verwisselen.
Daarmee kom ik op het laatste punt van een LPI installatie: de constructie van de LPI-injectorzitting op het spruitstuk. Die moet je goed controleren. Op den duur gaan er altijd wel één of meerdere loszitten. Als ze erg los zitten ga je dat merken: je verliest turbodruk en/of er wordt valse lucht aangezogen. Als ze vastgezet moeten worden moet het inlaatspruitstuk eraf en dat wordt dan vaak naar Vialle gestuurd, sommige LPG boeren kunnen hetzelf. Maar het blijft een zwakke constructie. Er wordt namelijk iets vastgeklemd waar ook een rubberring tussen zit. Dat, in combinatie met een (top)zware injector op een schuddend motorblok, is de garantie dat het weer los zal gaan zitten.
PS: als je een andere kop laat plaatsen kijk dan of je een goede ongereviseerde kop kan krijgen van een benzine auto of laat extra harde zittingen plaatsen. "Normaal" gereviseerde koppen gaan veel minder lang mee
PPS: Als je voor een 940 gaat, wordt dan ook lid van de volvo700vereniging ( www.volvo700vereniging.nl ). Daar is enorm veel kennis van deze wagens aanwezig (ook over LPI, injectorzittingen en inkorten van de klepstelen ;-) ).
[quote=wolda]PPS: Als je voor een 940 gaat, wordt dan ook lid van de volvo700vereniging ( www.volvo700vereniging.nl ). Daar is enorm veel kennis van deze wagens aanwezig[/quote]
Vanwaar al die kennis nodig, de 940 is toch probleemloos ??.......... Of hier wordt bedoelt, je hebt de kennis nodig om een hoge km-stand te kunnen bereiken?
[url=http://img22.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img22.imageshack.us/img22/9708/co...[/img][/url]
Gr. paul
Hein,
Bedankt voor je spontane reactie! Ik hoop dat ik er nog lang plezier van mag hebben!
groet,
Peter
15 jaar
@paul:
Soms moet je kennis vergaren om problemen creatief op te lossen -:)) Zelfs bij een 940 kan er wat stuk bij een hoge km stand. Het afslijpen van klepstelen is zo'n voorbeeld, er rijden diverse exemplaren op de club rond waarbij dit is gebeurd, kost heel weinig om dit te laten doen (een clublid heeft er een tooltje voor gemaakt) en je kan weer vele tonnen. Idd verloopt de klepspeling steeds minder......
Groet,
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar