Hallo, ik wil graag een probleem voorleggen.
Mijn Volvo heeft een koelvloeistof probleem, met regelmaat moet ik KVS bijvullen, terwijl de motortemp. goed blijft. Expansievat+dop , thermostaat+huis is vervangen zonder resultaat. Ook is het koelsysteem onder druk gezet maar niets ontdekt. De dealer kwam gelijk met een offerte voor een koppakking maar dat is mij te voorbarig.
Kan iemand me hierbij helpen.
Groeten Vincent
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
olie peil controleren, als dit oploopt dan is het mis, blijft de olie goed van kleur? het is een automaat zie ik, controleer de kleur van de olie( automaat)als deze nu rose is dan heb je een lekkende oliekoeler (gemonteerd in de radiateur), controleer de vloermatten in de auto,en onder de isolatie op vettigheid, zoja, kachelradiateur lekt.veel succes, graag bevindingen terug koppelen. mvg Volvov50
Bedankt voor je reactie. Met de motorolie lijkt niets ad hand(niveau en kleur ok). In de
auto is geen vochtigheid of geur te ontdekken. Ik wil de automaat olie controleren maar heb geen idee hoe; ik neem aan dat er ergens een vulplug op de bak zit? Is dit tevens het niveau wat de olie moet zijn?
Groeten Vincent
5 jaar
De automaat heeft een aparte peilstok aan voorzijde( geel) mag je er gewoon uithalen zonder motor te laten lopen, de kleur moet rood zijn, is deze rose dan zit er KV bij.dan heb je echt een groot probleem want dan zit het ook door heel je bak heen, hoe schakelt de Automaat??, bij de vloerpanelen Lv&Rv kan je de bekleding deels op tillen, daar onder zit een grote laag schuimisolatie, daar onder mag het niet nat zijn ( doorweekt met Kv) want dan lekt de kachelradiateur. als dit alles perfect is dan is de mogelijkheid dat de koppakking er uit ligt, ik heb daar tot op heden mijn twijfels over. wat is de KM stand?. mvg Volvov50
De vloerpanelen heb ik zojuist opgetilt door de kunstofpanelen bij deuropening eraf te halen. Ik kon er behoorlijk ver onderkomen met m’n arm maar geen natigheid kunnen ontdekken.
De automaat schakeld naar mijn weten goed, de km stand:115000 km. De pijlstok die je bedoeld heb ik niet kunnen ontdekken zit deze soms onder de accu of zekeringunit. (Zie foto) Mag ik je vragen waarom je twijfelt aan een koppakking defect? Verder: als de motor warm is en ik de dop vh expansievat eraf draai komt er (niet veel) lucht uit en het vloeistof niveau stijgt weer behoorlijk.
5 jaar
als je de dop er afdraaid met lopende motor en je ziet de KV komen, wat doet het nivo als je dan gasgeeft met verhoogd toerental??
Deze blijft stabiel, een monteur vd ANWB heeft deze test zo’n 2 weken geleden uitgevoerd. Is de foto trouwens te zien die ik had geüpload? Ik zie ‘m niet terug nl
5 jaar
als deze dan stabiel blijft op bv 2500 toeren, en je laat je gas los ,komt het nivo dan uit de expancievat lopen?? en als je dan weer gas geeft gaat hij dan weer zakken??. als de koppakking lekt tussen kop en koelkanaal dan zou het moeten borrelen met flink gasgeven, dat doet hij dus niet begrijp ik.
Hetgeen wat je beschrijft heeft de ANWB monteur destijds ook gedaan. Het nivo bleef stabiel en van borrelen was ook geen sprake. Ik heb tot nu toe z’n 4 liter kvs bijgevuld, het moet toch ergens blijven denk je dan. Kun je me nog wat aanwijzingen geven wb het automaatolie nivo controleren?
5 jaar
nog een test, de retourslang op je expancievat komt daar kv uit als je gas geeft? en is deze dan ook bloedheet??
De test zal ik morgen uitvoeren.
5 jaar
in je handleiding staat duidelijk met tekening waar en hoe je kan olie peilen.heb je die niet dan via internet downloden. meestal met warme motor enz
dit foefje weten alleen De Volvo monteurs. als die dunne retourslang niet warm word dan heb je dus een verstopping in je Koelsysteem( in de retour slang zit een restriktie( vernauwing) die zit dicht geslipt, dus kan de motor zijn lucht niet kwijt. dit voorzichtig met lucht door blazen,( motor uit en dop expancievat iets los draaien.blijven spuiten tot de slang zich opent. slang monteren en motor laten draaien naar temperatuur.
Ok, morgen test ik of de retourslang warm word of niet. as donderdag heb een afspraak bij de garage. Ik zal daar eens vragen of ze dit kunnen uitvoeren. Mss kan ik op m’n werk dit doen. Bedankt zover.
5 jaar
maandag ben ik weer present ,goed weekend. mocht alles werken zoals ik aangeeft dan kleine kans dat koppakking inwendig zweet, of te wel het verbrand in compressie ruimte, de mogelijkheid is altijd dat je via verstuivergat met speciale camera er in gaat kijken of er per cillinder een kleur verschil in compressie ruimte is onstaan. zo ja Bingo
Vince, hoe staat het met de Volvo?
Hoi. De retourslang wordt heet dus daar zit geen obstructie in. Ik heb de bekleding op de vloer losgehaald: geen vochtigheid. Cilindervameratest is nog niet uitgevoerd. Vanmorgen bij controle van kV peil kwam er, bij opendraaien van de dop, kV uit de retourslang en bij het laatste beetje zaten er luchtbellen, ik denk normaal als de motor was uit. Ben 2 dagen 15 km heen en terug gereden naar m’n werk zonder melding.
5 jaar
houd alles goed in de gaten!, het blok is van ford en daar zijn af en toe problemen mee, zie ook verhaal van 10/08/2019,12:11 in problemcar. hopelijk gaat het niet deze kant uit. ik blijf vermoeden dat er veel lucht in het kv systeem zit en dat is altijd lastig om het snel er uit te krijgen, op een gegeven moment moet dat bijvullen niet meer nodig zijn. mvg Volvov50
Uiteindelijk blijkt het toch de koppakking te zijn in combinatie met een kromme kop die net buiten de tolerantie viel. Vorige week laten repareren. De auto is weer als van ouds.
VolvoV50; bedankt voor je meedenken. Groeten Vincent
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar