Volvo V40 2003: Airco is aan het begin koud maar na ca. kwartier niet meer....

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: B4204S2, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Met het warme weer kwam ik er achter dat de airco het niet goed meer doet, vlak na de start wel, maar na een tijdje, zeg maar kwartiertje, geeft hij bijna geen koude lucht meer.
De airco heb ik al bij laten vullen maar er zat niet te weinig in. Enfin, ze hebben het systeem leeg getrokken en nieuw gevuld. Starten en koelen, en dacht yessss, lekker koude lucht. Maar helaas na een eindje rijden het zelfde euvel.
Zoeken op internet geeft als oorzaak dat het de ,’ luchtspleet’ zou kunnen zijn (bij de magnetische koppeling van de airco) en iets met vulplaatjes. Dan zou de poelie er af moeten..... maar echt een beschrijving wat je nu moet doen en waar en hoe je de ruimte van die luchtspleet moet meten kan ik niet vinden.
Verder kom ik nog ergens een simpele oplossing tegen van iemand die zijn poelie er niet af kreeg. Hij heeft de drie eindstoplipjes (soort popnagels) iets naar binnen getikt met een hamer en zijn airco werkt al weer jaren perfect.....
Zie bijgevoegde print screen.
Maar hoever ze naar binnen moeten en hoe en waar je dat moet meten kom ik nergens tegen......

Heeft iemand een idee en nadere informatie of een oplossing?

VoWi

Geplaatst door VoWi (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

volvov50 (0) PRO, 4 jaar geleden

vowi, dit probleem had ik ook met mijn Volvo , oorzaak ; de magneetkoppeling op de aircopomp. die gaat na belasting er uit, dit kan je afstellen door de magneet tedemonteren, plaats 3x m7-25mm boutjes in de magneet klep, draai deze gelijktijdig aan tot het zwaar word. houd de poelie tegen met schroevendraaier en los de centrale bout in de pomp,( dopje 10)draai daarna weer gelijktijdig de boutjes m7 aan tot de magneet los komt,Let op: achter die magneet zitten vulringen (0,8) is de meeste dikte. plaats daar 0,3 voor terug. plaats met vaseline het vulring en mont de magneet klep zonder die m7 boutjes terug, schuur alle roest weg op pomp en magneetklep en plaats het boutje in de pomp terug. het kan zijn dat de ruimte bij chassis het bemoeilijkt maar is goed te doen, zo bespaar je in de auto kosten. succes er mee en graag reactie plaatsen als de klus geklaard is.

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

Ok zou eerst eens kijken als de airco stopt met werken of de meeneemplaat inderdaad niet meer meedraait.
Je praat namelijk ook over dat er minder koude lucht uit de roosters komt , daarom denk ik eerder dat de verdamper dicht vriest, laat de verdampersensor eens op waarde uitlezen.

VoWi (0), 4 jaar geleden

Volvo50,

Mijn dank voor je reactie!
Ik ben vandaag ook eens langs de Volvo dealer gegaan en gevraagd of ze die vulringen hebben.
Helaas de vulringen zijn niet te bestellen, maar volgens de medewerkers zitten er meestal meerdere ringen tussen en is het een kwestie van 1 ring er uit halen.
Ook beaamde de medewerkers dat dit een bekent euvel is en dat ze zelf altijd de gehele pomp er af halen omdat je er dan goed bij kunt om er een ring uit te halen (ze gaven nog wel aan dat de truc al een keer toegepast kan zijn......)
Maar van jouw begrijp ik dat je er ook net aan bij kan als de pomp blijft zitten. Dus het proberen waard.
Voor een goede voorbereiding heb ik nog een aanvullende vraag: Je hebt het specifiek over het demonteren van de magneet, hieruit begrijp ik dat de riem kan blijven zitten? Of gaat de hele 'kop' er af?
En je geeft aan om de 0,8 mm ring te vervangen voor een 0,3 mm ring. Wat voor maat/soort ringen zijn dit dan? Als er niet meerdere tussen zitten wat de Volvo dealer eigenlijk aangeeft, zou ik wel graag een ring klaar hebben liggen.

Overigens ga ik de klus maar na mijn vakantie uitvoeren, dat wordt nu te haastig.

VoWi (0), 4 jaar geleden

Kaleido,

Dank voor je bericht.
Jouw diagnose is een voor mij geheel nieuwe.
Het feit is dat de airco eerst gewoon zijn werk doet en koude lucht geeft en na ca. 15 min rijden neemt de kou af, dan wel koelt hij niet goed meer (en dat was met dat warme weer niet fijn......)
Vandaag begreep ik bij de Volvo dealer dat dit een bekent probleem is en beaamde dat het dan de magneetkoppeling is.
Maar het is een kleine moeite denk ik om de door jouw aangeven controle nog uit te voeren.
Wat bedoel je met de aangegeven controle, als de meeneem plaat inderdaad niet meer meedraait is het dan de magneetkoppeling? En als hij wel meedraait is het de verdamper die dicht vriest?
Wat is dan de oorzaak als dit het geval is, kapotte sensor?

volvov50 (0) PRO, 4 jaar geleden

Beste Vowi, Ik heb een filmpje gevonden op youtube betreft airco S40 fase II. het is int engels de basis om te begrijpen wat het airco probleem kan zijn is op dit filmpje goed uit gelegd. aangezien jij een volvo S40 fase I hebt maakt niet uit, het gaat om de princiepe werking.
Bij jou type is er weinig ruimte om er goed bij te kunnen, met veel geduld lukt het wel en anders pomp los maken. wel verstandig om foto,s te maken van de loop van je riemen. om te voorkomen dat je het straks niet meer weet. dan heb je nog een probleem er bij.
Als je nu in de Vakantie lekker ontspannen naar dit filmpje kijkt dan kom je straks met frisse moed terug om dit euvel te repareren.
werk gewoon volgen,s instructies en dan kom je er uit. het is op papier moeilijk communiceren om alles tot in de details te verwoorden.
Het filmpje kan je vinden: Fixing Car air conditioning that dies after a-few minutes on hot day.
ik heb zelf een S40 2004 140 PK en heb het euvel zonder alles te demonteren wat er om heen zit gefikst. wat betreft die ringen die zijn flinter dun, ik weet niet wat je KM stand is maar kan zijn dat het nog nooit open geweest is, dan zitten er een paar achter de magneet klep. ik had gelukkig nog een ringetje van 0,3 liggen, omdat er veel ruimte aanwezig was heb ik de 0,8 verwijdert en 0,3 geplaatst. alles werkt Perfect.
ik zou eerst een oproep plaatsen of iemand voor jou een paar dikte,s heeft en per post laten komen. Veel succes, horen je graag .Volvov50

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

De verdampersensor uit laten lezen of deze de juiste temperatuur aangeeft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.