Koelwater en/of fout in motorelektronica?
Donderdag 30 aug. 2012 ±12.00 uur:
1: Motor gestart aan huis - normaal zonder problemen,
2: Rit 3 km geparkeerd [rit normaal] - motor uit,
3: Na ±20 min motor starten, geen probleem. Auto in achteruit - raar geluid bij motor - motor afslaan,
4: Hierna normaal kunnen starten naar huis. Rit gewoon,
5: Eenmaal thuis: motor uit maar de koelventilator bleef ± 5 min. door draaien. Nooit eerder gehad.
Donderdag 30 aug. 2012 ±19.00 uur:
6: Controle koelwater: op niveau / geen lekkages,
7: Starten geen probleem gewoon stationair,
8: Temperatuurmeter [dashboard] gewoon naar normaal,
9: Na ± 2 min. aanslaan koelventilator, nooit eerder gehad. Wel erg snel.
Test rit:
10: Rijden, na ± 1 km, gestopt om onder motorkap te kijken voor inspectie,
11: Gestopt, motor stationair, na ± 1 min, een soort plofje bij motor, direct zakte temperatuurmeter van normaal geheel naar 0 / uit. Motor loopt gewoon / gelijkmatig stationair,
12: Onder motorkap inspectie gedaan, gewoon stationair draaien, geen rare dingen,
13: Terug in auto: lamp dashboard, fout in motorelektronica is aan?
14: Naar huis gereden ± 1 km, niets raars, wel temperatuurmeter uit [nr.: 11] en lamp dashboard [nr.: 13] is aan,
15: Thuis aangekomen, motor uit, koelventilator bleef ± 4 min. door draaien. Nog steeds temperatuurmeter uit [nr.: 11] en lamp dashboard [nr.: 13] is aan.
Zondag 2 sept. 2012 ±12.00 uur:
16: Inspectie motor ruimte / koelwater geen lekkages te zien,
17: Motor gestart, loopt mooi stationair, geen rare geluiden, wel lamp dashboard [nr.: 13] aan,
18: Temperatuurmeter loopt normaal op,
19: Koelventilator begin [na motor start] al na ± 2 min te draaien, hierna ± 1 min gaat deze uit,
20: Temperatuurmeter loopt op naar normaal [na motor start] in ± 4 min,
21: Motor toerental stationair krijgt een soort hik loopt even hoorbaar op [duurt: ≤ 0,5 sec], dit zonder gas te geven. Gelijktijdig daalt ook weer temperatuurmeter op dashboard van normaal naar 0 / uit.
22: Motor loopt steeds gewoon gelijkmatig zonder problemen. Wel is lamp dashboard [nr.: 13] nog steeds aan.
Enige idee wat er aan de hand is?
Thermostaat misschien? Waterpomp?
Waarom dan toch lamp dashboard, fout in motorelektronica = storing in brandstof- en ontstekingssysteem aan?
Graag jullie opmerkingen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gloeilampje na warme start als auto een paar minuten stil staat een paar keer opnieuw starten een het is weg un komt er ook stop abs service handrem bij ook eenpaar keer opnieuw starten dan is het ook weg als lampjes branden is er minder vermogen massa is reeds vernieuwd reeds uit gelezen bij renault garage een niets gevonden
Het gebeurt vaker dat de thermostaat bij deze motoren defect gaat.
Advies deze vervangen.
In je thermostaathuis zit ook gelijk je temperatuursensor dus die geeft waarschijnlijk een verkeerde waarde aan je regeleenheid door.
Je kan natuurlijk ook gewoon de auto laten uitlezen.
Wat zijn de kosten van het uitlezen?
12 jaar
Update [8 sept]:
23: Zojuist thermostaat vervangen.
24: Motor loopt prima, temperatuurmeter loopt op, bijna bij normaal, hik in motortoerental deze gaat iets omhoog [?] doe helemaal niets, zit niet eens in auto.
25: Gelijktijdig temperatuurmeter dashboard geheel terug naar 0 [=uit].
26: Motor loopt gewoon. Koelventilator gaat wel direct aan.
27: Motor zelf uitgezet, koelventilator blijft ± 5 min. doorlopen en dan uit.
28: Lamp storing in brandstof- en ontstekingssysteem is nu uit.
Misschien temperatuur sensor defect?
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar