close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S60: Lek uitlaat geluid door inlaat

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4D

Motor maakt een geluid alsof de uitlaat lek is , uitlaat is niet lek.
Dit is eigenlijk alleen merkbaar bij stationair en iets hogere toerentallen ,motor is stil op de snelweg.
Geen foutcodes of hoog verbruik,vermogen is ook in orde .Buitenom het uitlaatgeluid geen andere mechanische bijgeluiden.
Het is een euro4 motor met wervelkleppen.
Het hele inlaattraject vanaf luchtfilter tot inlaatspruitstuk is luchtdicht.Als ik de buis van de inlaat haal is het geluid behoorlijk , maar is helemaal weg als ik het afsluit met mn hand.
Heb ook een keer bemerkt dat bij gasgeven stationair en het gas weer loslaten dat de motor de eerste paar tellen "stil" liep bij stationair en daar weer zn uitlaatgeluid begon te produceren.
Als ik de wervelkleppen met de hand bedien is het geluid enigzinds te dempen ,maar niet helemaal weg.
Heb met een endoscoop gepoogd om in de inlaat te kijken of alle kleppen bewegen tijdens handbediening maar kon het niet goed zien door de scherpe hoek.
Ik heb een aantal vragen:

Door klepoverlap is er altijd een bepaalde mate van geluid door de inlaat ,maar wat is "normaal" bij deze motoren ?
Heb het ook al bij een andere motor van dat bouwjaar gehoord.
Wat is de open en dichtstand v/d wervelkleppen? Als je bijv de hefboom naar je toe trekt zijn ze dan dicht of open?
De bediening gaat bijzonder licht, zo licht dat ik bijna zou denken dat de as ergens gebroken is , echter als ik em bedien treed er wel verandering in geluidsvolume op (maar niet geheel weg dus) of bedient het lipje nog een andere actuator waar de werkelijke as op zit?
Als de wervelklep-as ergens in de ciilinderkop (niet het plastic actuator armpje voor op de motor) gebroken zou zijn , is deze apart te bestellen? Zag nergens in vida een apart onderdeelnummer ,ik vrees dat het alleen met een hele cilinderkop erbij wordt geleverd, klopt dat?

Wat is de gewenste stand v/d gasklep bij stationair?(degene vlak bij de egrklep)
Heb ook nog de nokkenassen en tuimelaars willen inspecteren met de endoscoop ,maar onder de olievuldop lijkt er een plateau te zitten met 2 kleine gaatjes waar de endoscoop net niet doorheen kan. Is dat weg te halen of is het 1 geheel met het kleppendeksel?

Groet

Geplaatst door

pjotter9146 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niemand die ervaring heeft met deze motoren? Herman ook niet?

pjotter9146 0

13 jaar

20 nieuwe hydraulische stoters en 20 nieuwe tuimelaars en het geluid is over.
Maar ja, dat kost een paar centen !!

Ja vervelend dat dat een paar centen kost !!
Maar wat is precies de oorzaak dat je dat zo stellig weet?
Slechte stoters? lek/ gebroken? komt het zo vaak voor?

pjotter9146 0

13 jaar

In het begin waren er veel problemen met tikkende klepstoters waardoor bij hogere toerentallen de rolstoter er tussen uit schoot en er schade aan je cilinderkop ontstond. (dat gebeurt niet als je er op tijd bij was) Tevens word je klep dan niet geopend en krijg je ook een zwaarder geluid.
Tevens is je wervelklep gemodificeerd en het stangetje is wel los leverbaar. Maar meestal is je bevestigingsoog zo ver versleten dat het stangetje niet meer vast bleef zitten.
En wat betreft verandering van uitlaat geluid stationair is het openen en/of sluiten van je EGR-klep.

Herman BMW 0
badge

13 jaar

@Herman

Als die rolstoter eruit schiet moet dat duidelijk te horen zijn ? mechanische tik?.
Deze motor is al ruim 6 jaar oud met een slechte stoter zou het allang foute boel moeten zijn geweest?
Wat was er mis met deze stoters? slechte productie batch? slecht merk? en wat was er fout mee? slijtage /lekken/breken?
De nieuwe stoters fundamenteel anders? of komen daar de problemen op termijn mee terug?

Wat betreft de wervelklep ik bedoel niet dat falende prutsstangetje (daar heb ik zelf van aluminium wat van gefabriceerd), Ik bedoel de serieele as met de 5 kleppen voor de inlaten IN de cilinderkop. Breekt die as ook door weerstand door roetvervuiling? En is die los te bestellen?
En hoort de bediening ervan zo absurd licht te gaan? kan toch bijna niet als je ze wil openen als ze eerst de grote onderdruk van de cilinders moeten overwinnen van gesloten naar open?

Het veranderen van geluid door de egrklep is logisch. Echter als ik de slang van het inlaatspruitstuk afhaal dan is de egr klep gebypassed en komt het geluid geheel uit het inlaatspruitstuk

Nog een vraag: Klopt het dat bij deze motoren de oliedruksensor niet is aangesloten op het oliedruklichtje? in de manual staat dat dat bij sommige modellen niet is aangesloten zonder te noemen welke modellen

pjotter9146 0

13 jaar

Hoi Pjotter,

Als je rolstoter eruit schiet en blijft toevallig net naast je klep/klepveer liggen dan hoor je geen mechanische tik. Omdat als je nokkenas niets raakt er geen geluid vandaan komt.
Ik denk zelf dat het een productie probleem was ook omdat er een schrijver van was en dat je alle rolstoters en klepstoters moest vervangen.
Wat betreft wervelklep ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat die kapot gaat.Die grote met die kleppen dan. Alleen het bolletje waar het stangetje op klikt slijt waardoor het stangetje niet goed vast zit.
Ik zelf wel meegemaakt dat als er een rolstoter naast ligt dat je een foutcode kan krijgen op je luchtmassameter.
Mist de auto geen vermogen?
Advies toch kleppendeksel demonteren en dan kun je rolstoters en gelijk je wervelklep controleren.
Wervelklep is ook los te bestellen.
Over je oliedruksensor durf ik je niet het juiste antwoord te geven.

Herman BMW 0
badge

13 jaar

Is daar niet enige vorm van coulance op?.

primera p11 0

13 jaar

@Herman

Vermogen lijkt in orde (heb ook niet echt een referentie) Het plan is om deze week een forte motorflush te doen voor de kleine kans als er een stoter verstopt zit.
Maar het zal er wel op uitdraaien dat het kleppendeksel eraf moet met helaas ook nog eerst de verstuivers eruit. De symptomen hebben er alle schijn van dat er een klep niet goed open gaat
Ik laat nog even weten hoe het afloopt , dank tot zover

pjotter9146 0

13 jaar

@Herman

Wat ik nog graag wou weten: Als je het stangetje van de wervelklep naar je toetrekt als je voor de auto staat zijn de wervelkleppen dan open of dicht?

pjotter9146 0

13 jaar

Durf het je niet met zekerheid te zeggen.
Maar volgens mij naar je toe is dicht en van je af open.

Herman BMW 0
badge

13 jaar

Heren,

Motorspoeling heeft niet gewerkt
Klepstoters en tuimelaars zijn vervangen, verstuivers konden met de hand losgehaald worden waren zo goed als nieuwe verstuivers
In 6 uur tijd is het door mn garage vervangen.
Rekening viel naar omstandigheden mee en de motor loopt weer stil als een zonnetje, algehele staat kwa vervuiling was goed geen sludge of overmatige koolaanslag en de nokkenas had ook geen slijtagesporen en meteen enpasssant een nieuwe distributieriem erop.
Jullie hartelijk bedankt voor de juiste diagnose.

pjotter9146 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.