Volvo S60: Knakkend geluid bij vooruit (ook bij accelereren en gas los)

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

De auto is een S60 uit juni 2003, modeljaar 2004 met een 5 versnellingsbak en D5 motor (163 pk).
De auto is geheel origineel.

als ik optrek (rustig of snel maakt geen verschil) dan hoor ik iedere keer bij het overschakelen een knakkend geluid wat linksvoor lijkt weg te komen.
Als je tijdens het rijden gas geeft en dan weer gas los laat dan hoor je de knak ook.
Overschakelen voelt verder wel goed aan.

Ik voel de knak een beetje onder in de pedalen maar kan niet zeggen dat ik hem voel in een specifiek pedaal, stuur of pook.

Als ik de auto stil zet in de 1e versnelling en dan de koppeling iets op laat komen dan hoor ik de knak, ook hoor ik als ik de koppeling op een bepaald punt op aangrijpen houdt een rammelend geluid.
Als ik ditzelfde doe in de achteruit dan hoor ik deze geluiden niet en klinkt alles normaal.

Laatst de winterbanden eronder gezet en heb toen alles grondig bekeken maar geen bijzonderheden gevonden, alles zit vast. wel zijn de draagarmrubbers aan de voorzijde iets ingescheurd maar ik denk niet dat dit het probleem is.

Ook heeft de auto last van schudden bij accelereren.

De aandrijfasbouten in de naaf zijn al volgens volvo voorschriften vastgezet en ingevet.
er zijn toen ook nieuwe bouten ingezet (zagen er exact hetzelfde uti als degene die eruit kwamen, zonder rubber).

Kan dit probleem in de aandrijfassen zitten en zo ja, hoe controleer ik dit?
tijdens het sturen hoor ik niet echt de bekende homokineetproblemen.


alvast bedankt.

lennard6489

Geplaatst door lennard6489 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

@Lennard, het motorblok kantelt naar achteren bij optrekken en of overschakelen/gas geven, bij achteruitrijden wordt het blok naar voren gekantelt.
Ik denk dat je moet gaan zoeken naar kapotte motorsteun(en) of ophangingbussen dien in de motorsteun zitten, er zijn grote en kleine ophangingbussen zowl voor de onderste/bovenste motorsteunen, kijk ook naar de voorste motorsteun. (denk dat die kapot is)

lennard6489 (0), 12 jaar geleden

Hallo TheoStek,

Bedankt voor je reactie.
De bovenste motorsteun en de onderste torsieteun zijn kort geleden (2 maanden) vervangen.
De overige 3 motorsteunen zien er goed uit. de achterste is droog en heel, kabel zit er ook goed op.
De voorste (lucht) houdt goed zijn vacuum vast. zodra ik de motor start dan wordt er direct vacuum op de leiding gezet.
De meest rechtersteun zit vast, is niet gescheurd en hij komt niet los van het metaal zodra ik er iets onder wrik.

Hoe wordt de voorste steun aangestuurd en hoe is deze te testen? ik weet dat hij vanaf een klepje (vnt?) welke aan het luchtfilterhuis zit wordt aangestuurd maar ik heb geen gegevens met wanneer hij iets moet gaan doen.


Alvast bedankt.


Lennard

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Aan het slangetje zuigen wat naar de steun gaat ?

Als de motorsteunen goed zijn, dan ligt de oorzaak ergens anders.
Ik heb hier op het forum gezocht, en verschijnen er al 4 topics over gelijk soort probleem en verwijzen allemaal naar de aandrijfas.

Ook kwam ik deze tegen en is door jou gestart.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

lennard6489 (0), 12 jaar geleden

[quote=TheoStek]@Lennard, het motorblok kantelt naar achteren bij optrekken en of overschakelen/gas geven, bij achteruitrijden wordt het blok naar voren gekantelt.
Ik denk dat je moet gaan zoeken naar kapotte motorsteun(en) of ophangingbussen dien in de motorsteun zitten, er zijn grote en kleine ophangingbussen zowl voor de onderste/bovenste motorsteunen, kijk ook naar de voorste motorsteun. (denk dat die kapot is)[/quote]
TheoStek,

Je had toch gelijk, de stang welke over de motor loopt zit met 2 rubber bussen gemonteerd aan de veerpoten. De linker zat iets los, na lang wrikken vond ik de bonk omdat de bout maar iets los zat.
Ik heb de stang en rubbers even gedemonteerd en alles schoongemaakt en gecontroleerd. toen alles weer goed vast gezet en de irritante bonk is eindelijk verdwenen.

Als je aan deze stang trekt en duwt dan gaat hij makkelijk heen en weer. hoort dit zo makkelijk te gaan? het rubber zag er wel goed uit en de bovenste motorsteun is net vervangen.

de auto heeft nog wel wat last van schudden bij accelereren.



Lennard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.