Volvo V70: motor is kapot zegt de garage

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 i dohc turbo 147 kw

best problemcar lezer,
ik ben in het bezit van een volvo v70 2.4I turbo awd (motortype B5244T3) bouwjaar 2001
afgelopen week is het lampje gaan branden emissie controle vereist. de auto is naar de garage gegaan en daar hebben ze geconcludeerd dat de 5e cilinder lekt. de wanden van de cilinder zijn volledig glad. met advies om een revisie motor of nieuwe motor in te bouwen.
de auto heeft 275000 km gelopen en ik ben erg bang dat als ik de motor vervang dat er daarna nog meer mankementen naar voor gaan komen. kan iemand mij helpen om een juiste keuze te maken en/of heeft iemand ervaring met dit .... voorval.
alvast bedankt luc

Klomp

Geplaatst door Klomp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

De garage kan gemakkelijk gelijk hebben,maar als je het niet vertrouwt,vraag dan een second opinion bij een andere garage of b.v. de ANWB.
Laat dan meteen beoordelen hoe de rest van de auto er aan toe is.

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

wat lek de cilinderwanden moeten glad zijn, zuigerveren, kleppen gat in zuiger , injector lek, een beetje vaag waarop wij ook geen antwoordt opweten
wachten graag op meer duidelijkheid anders een 2ehands motor zoeken
succes jan

bazuin96 (0), 14 jaar geleden

In tegenstelling tot wat in een eerder bericht staat, moeten cilinderwanden NIET glad zijn. Het hoonbeeld moet zichtbaar zijn, want hier blijft de olie voor de smering van de zuiger in hangen. Gladde cilinderwanden kunnen zorgen voor een vreter, vastgelopen zuigers, olieverbruik enz.
Ik zou in ieder geval een second opnion laten doen, en ik zou vragen om mee te mogen kijken in de endoscoop.
Jan

ronny530 (0), 14 jaar geleden

@bazuin, cilinderwanden moeten niet glad zijn, hoonbeeld zichtbaar?? zuigerveren en schraapveren zijn daar echt niet blij mee die worden daar zo moe van en krijgen het zo warm dat ze niet meer kunnen. In dit geval lijkt me dat het ophonen van de cilinders en overmaat zuigers inclusief veren de optie is. Edoch het wordt dan wel reviseren van de gehele motor of vervangen. Als de auto rij technisch in goede staat is zou ik ook behalve bij de dealer eens langs gaan bij een motoren revisie bedrijf.

Succes Ronald.

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoonpatroon moet normaal gezien zeker zichtbaar zijn, maar bij die kilometers zal er niet veel meer te zien zijn vrees ik, vooral bovenste helft van de cilinder.

ronny530 (0), 14 jaar geleden

@ Hendrik in mijn eerdere antwoord gaf ik aan dat een cilinderwand glad moet zijn, maar ik begin wel te twijfelen. De hoonpatronen zullen in de wand zijn aangebracht om een soort werveling van het mengsel te bewerkstelligen. vraag blijft dan wel hoe je compressie op kan bouwen met gebruik van zuigerveren en de olie buiten de cilinders houdt. Of is het zo dat het kleine gedeelte van de verbrandingsruimte dit hoon patroon heeft?

Ronald

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Het hoonpatroon dient enkel om de olie op de cilinderwand te houden en is slechts enkele duizendsten mm diep. Dit kan je niet voelen maar wel zien. Als het hoonpatroon weg is krijg je metaal op metaal contact en dus sleet.
Kijk hier eens:
http://www.youtube.com/watch?v=bpLyAWRiN...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.