Volvo 340: motor loopt stationair slecht

Bouwjaar: 1988

Kan iemand mij misschien helpen?

Ik heb problemen met een Volvo 340. De motor loopt stationair slecht, en als je de slang naar de vacuümklep van de CVT lostrekt en afdicht, loopt de motor goed. Er komt ook een sissend geluid uit de vacuümklep van de CVT.

De vacuümkoppelingscilinder werkt ook slecht of niet, waardoor je moeilijk van N (neutraal) naar D (drive) en R (reverse) kan schakelen, misschien heeft dit met elkaar te maken?

En heeft iemand misschien een schema van de vacuümklep-aansluiting?

denHanekam

Geplaatst door denHanekam (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 340? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Ruud10657 (0) PRO, 18 jaar geleden

Dit kan 3 oorzaken hebben:
1)vierwegklep defect(zit op rechter binnenscherm).
2)Koppeling begrenzerklep lekt (zit met 3 schroeven vast, heeft 2 slangen en wordt door de schakelpook-kontacten bedient).
3)Membraam in de ctv defect.
Ik zelf denk dat je de 4-wegklep moet vervangen (die sist). Dit komt vaak voor.
Ik heb wel schema's stuur me je e-mail adres ff toe als je ze wilt hebben.
succes, Ruud

denHanekam (0), 18 jaar geleden

Die schema's wil ik graag hebben. Mijn e-mail adres is:
infernalwodkabouter@hotmail.com. Alvast bedankt.

Ruud10657 (0) PRO, 18 jaar geleden

Schema en beschrijvingen zijn verstuurt.
Klep al vervangen?

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Zet evt.om de beurt vacuum op de twee slangetjes (dik/dun)die vanaf de 4 wegklep naar de cvt gaan,evt met pompje of gewoon aan zuigen,als je hier geen vacuum op kunt krijgen is een membraam of slangetje achter lek/los bij de cvt.
Als de twee slangen hierboven omschreven los zijn,en de motor loopt stat.mogen de twee aansluitingen(Witte kunstofpijpjes)op de 4 wegklep niet zuigen/lekken/sissen.
Bedien de schakelaar op de middenconsole(bergrem met groene contr.lamp of houd de rem ingetrapt,de dunne aansluiting op de 4 wegklep moet nu zuigen/vacuum trekken op de cvt(terug schakel
functie.)
De dikkere aansluiting is voor het opschakelen van de cvt,
en mag pas zuigen als het tachorelais(r binnenscherm of schutbord)de 4 wegklep activeerd.
deze kun je activeren door een beetje gas te geven(LET OP ZET PIENTERE POOKJE IN DE NEUTRAAL)
De ontkoppelklep(linker binnenscherm) kun je controleren door de sckakelaar/knop op de pook te bedienen,de ontkoppelklep
activeerd nu de vacuummotor op het koppelingshuis.
e.e.a mag ook niet sissen/lekken indien niet geactiveerd.
en het een staat los van het ander.
Wel is het natuurlijk zo dat als de vierwegklep of elders een vacuum lekkage is,de ontkoppelklep/het ontkoppelen ook niet goed kan werken.
p.s motor stop,op contact gasped.geheel intrappen(kickdown functie)activeerd de vierwegklep terugschakel functie.
Waarschijlijk hebben we nu zo'n beetje de cvt bediening omschreven.
En met het schema van Ruud Silvertant moet je het probleem kunnen oplossen.

Ruud Silvertand heeft volgens mij gelijk (defecte vierwegklep)
waarschijnlijk schakeld de auto ook niet "op"cq terug.
en het benzine verbruik erg hoog.

succes Hub

denHanekam (0), 18 jaar geleden

Ja, het is gelukt. Ik heb de 4-wegklep vervangen.
Nog bedankt voor de hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 340 of stel zelf een nieuwe vraag.