Volvo 340: Koppeling of aandrijfas?

Bouwjaar: 1984

Het autootje van oma, het kan haast niet anders een volvo 340 start wel gewoon, maar maakt een heel naar scherp geluid in de r en d, maar niet in de p en n. Bij de buurt van de koppeling, en aandrijfas helmaal vooraan onder de bak. Hij rijd ook niet meer weg, en is plotseling uitgevallen, en maakte dat geluid toen er 50 mee gereden werd. Toen wilde hij ook niks meer behalve herrie maken. Dat zou de aandrijfas kunnen wezen, hier zit rubber in maar dan hoort i dus te stinken. Dit is nog wel te vervangen en niet zo duur. Het zou ook de koppeling kunnen wezen, maar dan zou die niet in een keer uitvallen, teminste als hij het van te voren altijd goed gedaan heeft! (dan zou je dat moeten merken dat i slechter zou gaan)

Wie bied er uitkomst?

Volvomania

Geplaatst door Volvomania (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 340? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Vaak zijn dan de spiebanen in de aandrijfas uitgevreten aan de versnellingbak zijde.
Soms kun je als je de bevestiging waarmee de aandrijfas vast zit voor en achter los draait de as iets meer in de versnellingsbak krijgen waardoor de spiebanen weer houvast hebben.

Hans

Volvomania (0), 19 jaar geleden

Het is wel een automaat, dat mogen duidelijk zijn. Maar goed, jij denkt dus ook de aandrijfas en niet de koppeling. Hierin zitten meedere blokjes en die vallen na mij weten niet allemaal in een keer uit, dus zou je van te voren al gemerkt moeten hebben dat hij slecht zou schakkelen. Heb je zoiets al meegemaakt met een volvo 340 cvt? Het zou kunnen, vandaar dat i niet stonk naar verbrand rubber.

Volvomania (0), 19 jaar geleden

Dat rubber zit in de aandrijfas...

Volvomania (0), 19 jaar geleden

Het is wel een automaat, dat mogen duidelijk zijn. Maar goed, jij denkt dus ook de aandrijfas en niet de koppeling. Hierin zitten meedere blokjes en die vallen na mij weten niet allemaal in een keer uit, dus zou je van te voren al gemerkt moeten hebben dat hij slecht zou schakkelen. Heb je zoiets al meegemaakt met een volvo 340 cvt? Het zou kunnen, vandaar dat i niet stonk naar verbrand rubber, dit zit namelijk in de aandrijfas,en als dat verbrand heb je dus hetzelfde effect. Het geluid komt ook van die kant, een rattelend scherp geluid.

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ze raken uitgestorven maar ik heb dit heel vaak mee gemaakt.
De aandrijfas zit vast met twee knelkoppelingen een bij de bak eneen bij het cardan,draai de inbusboutjes maar eens los en probeer de as op te schuiven richting versn.bak.

Hans

Volvomania (0), 19 jaar geleden

Oke, maar die inbussleuteltjes waar jij het over hebt, heeft volgens mij alleen de handgeschakelde versie.Dat dacht ik athans... Heb ik een monteur horen zeggen, zelf doe ik administratie hier bij het bedrijf.

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik denk dat de koppelingg er helemaal uit ligt en dat kan bij een 340. Het geluid is afkomstig van de rollen en de veren van de drukgroep. koppeling vervangen en rijden weer.

Volvomania (0), 19 jaar geleden

Dat idee heb ik ook, omdat de aandrijfas zelf goed is. Heb er even ondergelegen... Jammer genoeg gaat dit minstens 300 euro kosten. (ik las ergens in het form 500 euro, maar ik kan het wel voor iets minder laten doen. Kun je je afvragen is 300 euro nog de moeite voor een volvo 340 uit 84. Maar goed voor de rest net nieuwe uitlaat, nieuwe riemen, nieuwe onstekking, nieuwe banden eigenlijk zonde om dan te zeggen van doe maar niet...

antiekeradio (0), 18 jaar geleden

Hoi Karel,

Hans W herinnert zich inderdaad imbusbouten van een schakelversie. de automaat versie heeft géén blokkering op de aandrijfas zitten, en kan door tegen de veerdruk in naar achter te schuiven, en tegelijk de motor iets in de rubbers naar voor te duwen, eruit genomen worden.

vaak is het uit het koppelingshuis stekende gedeelte van de massieve as aan de buitenkant geroest en ingevreten.

vervangen van de koppelingsas kan voldoende zijn. het is in principe mogelijk deze vervanging te doen via loshalen van het achterste deel vh koppelingshuis (3 moeren) maar beter is om het hele bellhouse eraf te halen. dan kun je meteen het toplager mee vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 340 of stel zelf een nieuwe vraag.