Volvo XC70 2005: motor management service geen vermogen tot 2200 toeren

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Ik heb een volvo xc 70 D5, na grote beurt 320 000 km valt mijn motor vaak in storing MMS, geen vermogen tot ongeveer 2200 toeren daarna wel.
Heb de auto al een paar keer bij een dealer laten nakijken. turbo vervangen, probleem blijft, verstuivers vervangen probleem blijft, rubberen slangen oplekken gecontroleerd,
ze kunnen niets vinden, aan de computer geeft de auto alles ok aan(orginele turbo en verstuivers wel terug gezet). Wat kan het probleem zijn? Brandstoffilter dacht ik zelf aan , maar het zou dan eerder problemen moeten geven met hoge toeren denk ik. Garage denkt niet dat het dat kan zijn. Rij nu al 20 000 km zo maar is niet aangenaam rijden

leonardus65

Geplaatst door leonardus65 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Weet je de uitgelezen foutcodes ook? Liefst compleet met nummer.

leonardus65 (0), 11 jaar geleden

Zo makkelijk is het niet, geen foutcode, alle blokjes op het scherm waren groen

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Met de storing MMS aanwezig, moet je foutcodes kunnen uitlezen.
Anders ga ik de software in de motor-management computer verdenken.

Is er gecontroleerd of er een update is?
Is er contact met de importeur opgenomen? Wat zegt die?
Is er geprobeerd om met EOBD uit te lezen op het moment dat de storing aanwezig is? (Als het de MIL/Engine check lamp is).
Als het de MIL lamp is, is er gecontroleerd of er fouten in een eventueel aanwezige automatische versnellingsbak staan?
Is er rijdend uitgelezen? En dan de waardes controleren. Luchtmassa, turbodruk, raildruk van allen gewenst en werkelijk.

leonardus65 (0), 11 jaar geleden

Dat je normaal gezien foutcodes moet kunnen uitlezen zegt dealer ook, er is de eerste keer een foutcode geweest, daarna niet meer zeker 20 keer aan de computer gehangen, is nog niet rijdend gebeurd. Of er al een update gedaan is weet ik niet. Zal ik navragen maar de auto heeft 320 000 km zonder problemen gereden, na deze grote beurt op 320 000 is het probleem gekomen(kan toevallig zijn). In het begin leek het net met het optrekken onder de 2200 toeren dat er veel wind(vlagen) was en dat de auto weerstand ondervond , na een tijdje sprong ie op MMS en trok die tot 2200 niet meer. Stilleggen en daarna weer rijden en het probleem is opgelost maar even snel weer terug zeker als je even door trekt tot 4000 a 5000 toeren dan slaat ie altijd in MMS. Zo rijden wij natuurlijk niet. Aleen voor het probleem uit te lokken en uit te lezen, maar geeft geen foutcode.
Ik denk wel dat de luchtmassa ed gecontroleerd is, zal het volgende week navragen. ER zit nu een nieuwe turbo op dus de turbowaarde zal wel goed zijn.Probleem blijft, ook de injectoren al verwisselt en een zwarte deksel(heeft iets met de lucht te maken zit ook een sensor in, zal naam eens vragen), probleem blijft.
Of er contact wordt opgenomen met de importeur weet ik niet, maar weet wel als er problemen zijn dat deze dealer vaak geraadpleegd wordt door volvo belgie.
Het is geen automaat, MIL lamp ken ik niet en EOBD ook niet zal het eens navragen.

leonardus65 (0), 11 jaar geleden

We hebben ook al 2 keer een product om de turbo los te maken bij de diesel gedaan, toen dachten we nog dat het de turbo wa en dat de schoepen tot 2200 toeren vast zaten en hebben daarna veel op hoge toeren opgetrokken om de turbo los te krijgen. De auto trekt nu wel beter op als hij niet op MMS staat , maar nu met de nieuwe turbo bestaat het probleem nog. We hebben wel op 285000 km ong 30 liter benzine(of een mix van diesel en benzine) getankt en er zo mee vanuit frankrijk mee naar huis gereden. Na een dik uur viel het vermogen weg en kon ik nog maar 80 km per uur rijden en nog minder op de helingen. Ik heb hem niet stilgezet en zijn zo naar huis gereden zeker 700 km. Kon de auto na het rijden niet meer starten maar smorgens koud wel. In de garage hebben ze de leidingen losgekoppeld, filter eruit, diesel erin , en we hebben tot 320000 zonder problemen gereden. Garage denkt niet dat het ermee te maken heeft, anders waren er al eerder onderdelen vd motor gesneuveld.

leonardus65 (0), 11 jaar geleden

Na de turbo, injectoren nu de intercooler vervangen. Probleem gedeeltelijk opgelost. Hij geeft geen storing en geen foutmelding meer. Hiervoor gaf hij foutmelding 6805 tubodruk (wist ik niet). Nu trekt de auto in het algemeen beter op maar niet gelijkmatig. Je voelt hier en daar versnellingen bv rond 2000 en 3000 toeren. Er is toch nog wat mis. oldford had dus gelijk er was een foutmelding.

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij 100% zeker dat je VNT-regelaar (turboregelklep) de boosdoener is.
Deze zit gemonteerd tegen je motorblok/cilinderkop net achter de kleine turboslang onder je commonrail.

leonardus65 (0), 11 jaar geleden

Ik zal het volgende week eens opperen, auto is nu ondertussen wel 5 keer in de garage geweest, 1 fout is gevonden(intercooler) nu de tweede nog>
Ik hoop dat het die regelaar is, als het daar zit is het vast niet moeilijk te vervangen. Alvast bedankt

leonardus65 (0), 11 jaar geleden

Probleem is opgelost, de Moter Management Storing was weg na vervangen intercooler(was kapot), probleem bleef. De garage had de LMM meter al eens vervangen maar toe bleef hij in MMSstoring vallen. Dus weer een reset gedaan, probleem bleef toen de LMM vervangen rijd als voorheen. Meteen het verbruik weer een dikke liter minder (onder de 7 liter p100km), was soms boven 8. Turbo en injectoren vervangen was dus overbodig. Injectoren laat ik zitten hadden 340 000, of kunnen ze veel langer mee? Turbo overweeg ik de oude terug te laten zetten, bleek dus wel goed te werken. Hoeveel km kunnen die turbo's normaal aan? Bedankt voor de reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC70 of stel zelf een nieuwe vraag.