Volvo XC70 2006: Resonantie

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 t

Auto resoneert/dreunen bij 2800/3000 omw/min in zowel 3.4.5e versnelling .het meest waarneembaar in de 5 bij 120 km/h de auto heeft slechts 30000 km gelopen en is dealer onderhouden.
Bovenste motorsteun preventief vervangen maar geeft geen resultaat .
Geluid komt over als een uitlaat die tegen de carroserie komt wat ogenschijnlijk niet zo is.
Heb op het net wel iets gelezen over deze klacht met een d5 waar ook een verandering aan de ophanging v/d kat veranderd wordt.
Iemand ervaringen??

OD84

Geplaatst door OD84 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 12 jaar geleden

Er is een schrijver geweest bij de XC70 en XC90 dat er een trilling ontstaat door de trillingsdemper die gemonteerd is op je eindaandrijving (bij de achterwielen). De cardanas zit op de trillingsdemper gemonteerd.
Bij die modificatie zie je verschil in grootte van de trillingsdemper de oude is groter dan de nieuwe in omtrek.
Bij de dealer kunnen ze zien of deze al vervangen is.

OD84 (0), 11 jaar geleden

De dealer heeft gereden met de auto maar kan het geluid niet thuis brengen,vlg hem komt het geluid van de motor en heeft het niets met de aandrijving te maken.
Gecontroleerd heb ik de rechter motorsteun die er als nieuw uitziet en ook geen scheutjes of beschadigingen heeft.tevens heb ik alle motor steunen los gedraaid en weer vast gezet zodat de motor zich kan zetten helaas geen resultaat.
Vervolgens heb ik het flexibele gedeelte van de uitlaat op spanning getrokken en wederom geen resultaat.
Om het geluid nog eens te omschrijven,het is de 'grom'van de vijfcilinder die storend wordt en maakt een zingend (kadansachtige) dreun het meest hoorbaar niet erg voelbaar in de 5 de versnelling bij 2800 toeren en ongeveer 120/125 kmh belast, trap je de koppeling in en jaag je de motor op 2800 toeren is het weg zodra de belasting er weer is is het geluid er ook weer.
Ga je harder of zachter rijden gaat het geluid weg.

djmorpheus (0), 11 jaar geleden

klinkt dom maar is katalysator wel 100%?

en ook je koppelingshuis/ bak/ vliegwiel kan op allerlei bepaalde toeren een trilling geven (fabrieksfoutje)

OD84 (0), 11 jaar geleden

Uitlaat van een collega xc overgezet (wel een automaat) resonantie is weg,dus een nieuwe midden en achterdemper gemonteerd en het probleem is over.
Mischien is het probleem ontstaan door de altijd korte stukjes rijden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC70 of stel zelf een nieuwe vraag.