close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo XC90 2007: motor vastgelopen (olie niet ververst)

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5, Motorinhoud (cc): 2400

Kan er mij iemand vertellen of het normaal is dat er vooraf geen enkele melding verschijnt (verklikkerlichtje of melding op de boordcomputer) wanneer achteraf blijkt dat mijn motorolie volledig kapotgereden is.
Wat is er namelijk gebeurd: omdat mijn wagen (Volvo XC90) voor de eerste keer naar de keuring moest dit jaar, kon ik bij mijn Volvo-garage mijn wagen laten checken voor de autokeuring. Blijkbaar wordt er bij dergelijk nazicht naar een vast aantal zaken gekeken en niet naar de olie, wat ik dus niet wist.
Ik ga steeds naar dezelfde garage en mijn auto gaat daar elk voorjaar binnen voor een onderhoud. Dit jaar was het zelfs al mei, 15 maanden en ongeveer 20000 km na mijn vorig (groot) onderhoud. Ik ging er dus vanuit dat ze alles wel zouden nakijken. En dit was dus blijkbaar niet het geval, met als gevolg dat ik veel te lang met dezelfde olie heb gereden, met als gevolg een vastloper. Ik ben vandaag gaan kijken. Ze hadden de motor opengelegd en dit zag er niet mooi uit: de olie leek wel asfalt! Mijn moter moet dus vervangen worden, zoals u wel zal weten een dure grap.
Ik kan echter niet begrijpen dat er elektronisch niets wordt gemeld aan de bestuurder voor het zover is. Er moet toch iets veranderen aan het olieniveau of aan de oliedruk wanneer de motorolie serieus aan het verslijten is. Volgens het onderhoudsboekje zijn er zowel voor het olieniveau als voor de oliedruk sensors aanwezig.
Is het mogelijk dat deze sensors (of één van deze) niet hebben gewerkt?
Graag uw mening.

Geplaatst door

kijaanma (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

volvo heeft een oliepeilstok en geen niveausensor of oliekwaliteitsensor bij dit modeljaar. Het lampje service gaat an bij 20.000 of 30.000 km en na een jaar of een bepaald draaiuren. Intervallen kun je zien in je onderhoudsboekje.

Highway 675
badge

12 jaar

Dat is vreemd. In het instructieboekje van mijn XC90 staat letterlijk:

'Volvo hanteert uiteenlopende systemen om te waarschuwen voor een laag oliepeil of een lage oliedruk. Bij de modellen die zijn voorzien van een oliedruksensor wordt gebruik
gemaakt van een waarschuwingslampje voor de oliedruk.
Bij modellen met een olieniveausensor wordt gewaarschuwd met een waarschuwingslampje midden op het instrumentenpaneel en met displayteksten.
Op bepaalde modellen zijn beide systemen aanwezig.'

Het is inderdaad zo dat er een melding 'REG. ONDERHOUD' verschijnt op de boordcomputer, vermoedelijk na een bepaalde tijd of vastgestelde kilometerstand. Dit neemt niet weg dat er blijkbaar ook andere indicaties zouden moeten verschijnen als er iets verkeerd loopt met de motorolie. Ik vind het in elk geval bedenkelijk dat men, in deze tijd van alle mogelijke elektronische snufjes, een motor kan kapotrijden zonder enige voorafgaande melding te geven dat er ergens iets grondigs verkeerd loopt, en zeker voor een groot merk als VOLVO.

kijaanma 0

12 jaar

Je moet niet wachten tot een lampje brand. Een lampje kan kapot zijn. Hoe is het toch mogelijk dat een mens zo nalatig kan zijn?
Men geeft zoveel geld aan een auto en doet niet eens de moeite om te peilen.
Zelf eens peilen om de 1000km is echt niet veel werk.

Hendrik4290 0
badge

12 jaar

Hendrik4290, ik geef toe dat ook ik in de fout ben gegaan, zeer zeker. Mijn garage treft inderdaad niet veel schuld, omdat zij uitgevoerd hebben wat er gevraagd is. Toch vind ik het spijtig dat zij niet aan de klant melden dat het bv. lang geleden is dat de olie is vervangen.
Zelf krijg ik echter de facturen niet onder ogen en heb dus niet direct inzage in wat er in de garage allemaal is gecheckt, omdat dit een firmawagen is.
En ik wil ook nog even zeggen dat met het checken van het oliepeil blijkbaar ook niet alles geweten is. Nadat ik in panne viel, heeft de persoon van de wegenwacht de olie gecheckt en mij zeker niet gemeld dat hier iets verdacht mee aan de hand was. Het enige wat hij kon vaststellen was dat de motor vastzat. Dus, met het niveau was er blijkbaar niets aan de hand, wat volgens de hoofdmechanieker van de garage verklaart waarom ik geen melding kreeg.
En inderdaad, een lampje kan kapot gaan, maar mijn boordcomputer is zeker niet kapot: meldingen voor een te laag ruitenwisservloeistofniveau kreeg ik regelmatig, of een melding voor een kapot licht is ook geen probleem, maar een melding voor een olieprobleem (oliedruk?) gaat dan weer blijkbaar niet! En waarom komt er trouwens geen melding als er een controlelampje kapot is, wat volgens mij toch veel belangrijker is?
Trouwens, dit lampje is niet stuk: als ik de auto start, gaan alle verklikkerlampjes onder mijn snelheidsmeter even aan, dus ook het olieverklikkerlampje!

kijaanma 0

12 jaar

Als je olie eruit voelt als asfalt dan gaat de motor ook stuk met goede oliedruk/juist niveau
Aan de andere kant je hebt ongeveer 30000km gereden met die olie? lijkt mij niet primair iets dat dan de motor meteen vast zou lopen hooguit verhoogde slijtage.

Trouwens je hebt nog mazzel dat je een oliedruksensor hebt bij mijn s60 diesel zit ie er niet a! en in het boekje staat: dat "sommige modellen geen oliedruksensor hebben" lekker is dat!
Gelukkig wel een niveau sensor ondanks dat ik veel peil
Dus als de oliepomp faalt dan merk je dus niets omdat dan het niveau goed is maar de druk niet en je rijdt vrolijk je motor kapot

pjotter9146 0

12 jaar

De laatste keer dat mijn olie werd ververst was voorjaar 2010 met ongeveer 56000 km op de teller. Ik doe jaarlijks ongeveer 20000 km, dus normaal had hij in het voorjaar van 2011 nieuwe olie moeten krijgen, en dat is dus niet gebeurd omdat men bij een nazicht voor de autokeuring geen olie checkt, wat ik dus niet wist. Met als gevolg dat ik vorige maand stilviel na ongeveer 40000 km te hebben gereden met dezelfde olie. Dom natuurlijk!
Wat mij echter stoort, is dat je zonder probleem je motor kan kapotrijden omdat je olie te oud wordt en dat er niet op de één of andere manier een indicatie vooraf wordt gegeven dat er iets grondigs mis aan het lopen is.

kijaanma 0

12 jaar

Zal wel met de roetmeting een flink pak slaag hebben gekregen.

harnak 0

12 jaar

[quote=kijaanma]De laatste keer dat mijn olie werd ververst was voorjaar 2010 met ongeveer 56000 km op de teller. Ik doe jaarlijks ongeveer 20000 km, dus normaal had hij in het voorjaar van 2011 nieuwe olie moeten krijgen, en dat is dus niet gebeurd omdat men bij een nazicht voor de autokeuring geen olie checkt, wat ik dus niet wist. Met als gevolg dat ik vorige maand stilviel na ongeveer 40000 km te hebben gereden met dezelfde olie. Dom natuurlijk!
Wat mij echter stoort, is dat je zonder probleem je motor kan kapotrijden omdat je olie te oud wordt en dat er niet op de één of andere manier een indicatie vooraf wordt gegeven dat er iets grondigs mis aan het lopen is.[/quote]
Je hebt zelf de verantwoording om op tijd de olie te (laten) verversen
Ik ben er overigens nog niet zo stellig van overtuigd dat de olie perse verantwoordelijk is voor de vastloper, het kan opzich maar er zijn motorblokken die na 150000 km nog niet stuk gingen met dezelfde olie
ik bedoel volvo hanteert service intervallen van 30000km voor de diesels en je bent de eerste waarvan ik lees dat de motor is vastgelopen van dat model
Als je een erg slechte verbranding hebt gehad door slechte verstuivers waardoor er heel veel vervuiling is geweest, of door veel regenereren van het roetfilter de olie teveel verdund is met (bio)diesel dan zou het fout kunnen gaan

pjotter9146 0

12 jaar

Met olie blijven doorrijden zorgt niet voor een vastloper, echter de toevoegingen raken uitgewerkt en de olie doet niet meer wat het moet doen en raakt vervuilt, maar smeren doet het wel, zolang filter niet vol zit en je oliedruk hebt gehad moet deze gewoon blijven lopen.
De dikke asfaltachtige olie kan ik niet verklaren en daar zit dan ook je probleem...
Het lijkt op een menging idd.
Dom? ja kan ik kort over zijn...een motorkap hoort af en toe open, nooit vertrouwen op alle lampjes en piepers en monteurs, ook die gaan er vanuit dat je af en toe peilt.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Ik denk eerlijk gezegd dat niet de olie de schuldige is.
Het feit dat het eruit ziet als asfalt duid erop dat er iets anders gebeurd is.
Er werd al geopperd dat het te maken zou kunnen hebben met het roetfilter en/of verstuivers.
Daar zou ik het ook zoeken,maar ja,wat heeft het nog voor zin.
Olie is niet zomaar naar de knoppen en zeker niet na 30.000km.
Ik denk dat het zich vermengt heeft met iets anders en daardoor sterk verdund is met als gevolg een vastloper.
Maar ja,dat maakt nu niet meer uit,garantie kun je niet meer claimen,dat word dokken.
En dat olie peilen,hele volksstammen kijken nooit naar de olie,ze krijgen wel een melding.
Je bent echt geen uitzondering en normaal krijg je ook een melding,alleen hier is iets anders aan de hand geweest.

primera p11 0

12 jaar

Bedankt alvast voor alle reacties!
Dokken zal ik hoogstwaarschijnlijk moeten doen, dat is een feit.
Wat betreft die asfalt-look: ik heb met mijn vingers niet gevoeld aan die zwarte troep, of die zeer visceus was of zelfs hard. Het zag er in elk geval niet meer uit als olie, eerder een soort zwarte teer of pek. Ook de oliefilter zat vol met deze troep. En, ik heb het nog eens nagekeken: ik heb 44000 km gereden met dezelfde olie! En dat is nooit goed, vrees ik.
Eén van de dagen gaat er nog een inspecteur van de verzekeringen naar kijken en daar zal het dan wel stoppen, vermoed ik. Dat ik te lang heb gereden met dezelfde olie, staat natuurlijk buiten kijf. Maar toch vind ik dit een vreemde zaak (geen enkele oliemelding!), maar ja ... wat ben je daarmee. Ga na dit verhaal maar eens bewijzen dat de oorzaak misschien toch ergens anders te zoeken is. Geen gemakkelijke opdracht denk ik.
Of kan ik toch nog iets ondernemen?

kijaanma 0

12 jaar

[quote=kijaanma]Dat is vreemd. In het instructieboekje van mijn XC90 staat letterlijk:

'Volvo hanteert uiteenlopende systemen om te waarschuwen voor een laag oliepeil of een lage oliedruk. Bij de modellen die zijn voorzien van een oliedruksensor wordt gebruik
gemaakt van een waarschuwingslampje voor de oliedruk.
Bij modellen met een olieniveausensor wordt gewaarschuwd met een waarschuwingslampje midden op het instrumentenpaneel en met displayteksten.
Op bepaalde modellen zijn beide systemen aanwezig.'

Het is inderdaad zo dat er een melding 'REG. ONDERHOUD' verschijnt op de boordcomputer, vermoedelijk na een bepaalde tijd of vastgestelde kilometerstand. Dit neemt niet weg dat er blijkbaar ook andere indicaties zouden moeten verschijnen als er iets verkeerd loopt met de motorolie. Ik vind het in elk geval bedenkelijk dat men, in deze tijd van alle mogelijke elektronische snufjes, een motor kan kapotrijden zonder enige voorafgaande melding te geven dat er ergens iets grondigs verkeerd loopt, en zeker voor een groot merk als VOLVO.[/quote]
Uit je boekje staat: Op bepaalde modellen aanwezig. Kans is aanwezig dat het niet aanwezig is anders kun je vragen of hij het had moeten reageren.
Als je de service beurt over geslagen hebt "wat je aan geeft" dan zal er niets te verhalen zijn zeker niet bij volvo. Je kunt een oliemonster op sturen voor onderzoek of het een andere oorzaak zou kunnen hebben, zoals al aan gegeven probleem met verstuiver of zo.

Highway 675
badge

12 jaar

[quote=Highway]Uit je boekje staat: Op bepaalde modellen aanwezig. Kans is aanwezig dat het niet aanwezig is anders kun je vragen of hij het had moeten reageren.
Als je de service beurt over geslagen hebt "wat je aan geeft" dan zal er niets te verhalen zijn zeker niet bij volvo. Je kunt een oliemonster op sturen voor onderzoek of het een andere oorzaak zou kunnen hebben, zoals al aan gegeven probleem met verstuiver of zo.[/quote]
Sorry Highway, hier ben ik het hiet mee eens. Er staat duidelijk dat er, ofwel een oliedruksensor, ofwel een olieniveausensor aanwezig is, en zelfs in bepaalde modellen beide systemen. Of er iets te verhalen valt op Volvo, daar heb ik zelf ook mijn twijfels over. Ik kan inderdaad aan mijn verzekeringsagent vragen of het zinvol is om een oliemonster te laten onderzoeken. Bedankt voor je reactie!

kijaanma 0

12 jaar

Het is altijd zinvol om een oliemonster te laten onderzoeken, de resultaten die hieruit voort vloeien zullen meer aan het licht brengen waardoor de motor is vast gelopen.

Ondanks het feit je nu met een bittere pil zit, vind ik persoonlijk.. dat de garage de "olie had kunnen controleren" toen je hem hebt binnen gebracht voor nazicht voor de autokeuring.
Tenslotte breng je daar altijd de auto voor onderhoud ? ook al ben je dan een service beurt vergeten en had in 2011 nieuwe olie wissel moeten plaats vinden, de garage heeft toch een onderhouds historiek of niet ?
Zij hadden je bij wijze van spreken mondeling/telefonisch kunnen informeren op de achterstallige olie wissel ...enz, enz.

Dan stel ik mij de volgende vraag: waarom laat je de auto door de garage controleren voor de autokeuring ? dat heeft geen enkel nut, alleen maar extra kosten die jij betaalt, want de garage heeft geen enkele bevoegdheid of zeggenschap om de auto goed of slecht te bevinden voor de autokeurring.

M.a.w. je betaalt gewoon dubbel !

TheoStek 0
badge

12 jaar

Zoals highway al memoreerde is er alleen een peilstok,geen niveau sensor.
Dat betekent in de praktijk dat er alleen een lampje gaat branden van de oliedruk,en dan ben je te laat.
Zoals blijkt.
het geeft in ieder geval wel te denken dat er in de constructie van de motor iets niet helemaal goed zit,dat dit kan gebeuren.
Misschien zijn jullie de enige pechvogels.
ik controleer zeker een keer in de maand mijn oliepeil en bij verre ritten controleer ik vaak extra.
Voor de rest doe ik niet veel aan de auto,maar dat controleer ik liever een keer teveel.
Dan ga je vaak toch patronen zien in olie gebruik/verbruik.
Zo heb je ook een beetje indruk wanneer en waarom die meer olie verbruikt.

primera p11 0

12 jaar

hoe zit het dan met de verhalen dam sommigen nooooooooooooooooooit hun olie verversen.
was volgens mij vorig jaar zelf in het nieuws.

toen ik 18 was had ik een golfje 2 waar ik 4 jaar lang dag en nacht in gereden heb zonder 1 keer olie te verversen. Ik vulde het af en toe wel bij maar nooit een volledige verversing gedaan.
Nu houd ik altijd 15.000 aan omdat ik maar 2 korte ritten per dag heb en het risico niet meer durf te nemen met mijn S60.

Is het niet raar dat een motor vastloopt terwijl hij wel degelijk enige smering heeft. Of zijn de onderdelen zodanig door de warmte uitgezet dat deze is vastgelopen.

andere vraag: hoe kan een leek zien of de olie er nog goed uitziet. Als ik mijn peilstok eruit haal dan zie ik alleen maar olie. Is er een manier van voelen, of kleur die aangeeft wanneer je je olie moet verwisselen.
Op sommige garages kan je blijkbaar niet altijd vertrouwen en voor sommige garages is het onmacht omdat je geen vaste klant bent en ze de historie van je auto niet kennen. Dus vandaar mijn vraag is er een truc voor of moet je het boekje aanhouden, en hoe zit het dan met auto`s die veel korte ritten hebben of een stoffige omgeving etc.

sinterklaas 0

12 jaar

Oplossing is denk ik al gegeven: door een slechte verbranding / overmatig regenererern kooldeeltjes in de olie. Deze verstopt het filter en de oliezeef, te weinig oliedruk en de boel loopt vast.

Zoals gezegd is er wel degelijk een waarschuwingssysteem bij Volvo: een oliepeilstok -:) staat duidelijk in het boekje dat deze er regelmatig uitgetrokken moet worden.

Van de week nog bij mijn zwager met z'n V70, belde mij op met de melding stop geen oliedruk. Drie liter erbij maar leed al geschiedt, lagers eruit....... Zegt hij nog: hij heeft vorige maand toch APK gehad ? Klopt maar de laatste beurt 20000 km terug..... Uiteraard nooit gepeild.....

paulmichiel 0
badge

12 jaar

[quote=paulmichiel]Van de week nog bij mijn zwager met z'n V70, belde mij op met de melding stop geen oliedruk. Drie liter erbij maar leed al geschiedt, lagers eruit....... Zegt hij nog: hij heeft vorige maand toch APK gehad ? Klopt maar de laatste beurt 20000 km terug..... Uiteraard nooit gepeild.....[/quote]
Welke lagers? Zuigerlagers nokkenaslagers..?

roeller 0

12 jaar

ik vrees de krukaslagers net als bij jou

pjotter9146 0

12 jaar

[quote=pjotter9146]ik vrees de krukaslagers net als bij jou[/quote]
Als je op tijd bent kun je die nog vervangen. Als je te laat bent dan vreet je motor zichzelf een beetje op.. En vervolgens slijt je koppeling door de vele speling..

roeller 0

12 jaar

Denk niet dat de schade zich beperkt bij de krukaslagers die gaven alleen de nekslag als er geen oliemeer wordt rondgepompt heb je overal waar motorwrijving is schade

pjotter9146 0

12 jaar

eeeuuh ik trek die peilstok er regelmatig uit maar ik kan er niet uit ophalen of de olie wel goed is.

sinterklaas 0

12 jaar

[quote=kijaanma]Kan er mij iemand vertellen of het normaal is dat er vooraf geen enkele melding verschijnt (verklikkerlichtje of ga steeds naar dezelfde garage en mijn auto gaat daar elk voorjaar binnen voor een onderhoud. Dit jaar was het zelfs al mei, 15 maanden en ongeveer 20000 km na mijn vorig (groot) onderhoud. ?
Graag uw mening.[/quote]
Als er in Mei groot onderhoud is geweest, en je hebt daar de gespecificeerde rekening van, dan kan na 20.000 km nooit je olie als zwarte teer eruit komen te zien.....
Wat is groot onderhoud?
Alles volgens de volvo norm. Of gewoon nalopen en waar nodig bijvullen

Persoonlijk denk ik dat ze een roetmeting hebben gedaan, en dat daar iets mis is gegaan...
Hoe is de distributie?

zx9r 0

12 jaar

Ach Cris,dit soort schade is zelden tot nooit te verhalen op een dealer of garage.
Diat leid alleen maar tot getouwtrek en frustraties.
Het is helaas zo,pak je verlies en vraag aan de garage of ze er een ruilmotor met enige coulance inzetten.
Niet alles is te verhalen,al denken we tegenwoordig van wel.

primera p11 0

12 jaar

[quote=kijaanma]De laatste keer dat mijn olie werd ververst was voorjaar 2010 met ongeveer 56000 km op de teller. Ik doe jaarlijks ongeveer 20000 km, dus normaal had hij in het voorjaar van 2011 nieuwe olie moeten krijgen, en dat is dus niet gebeurd omdat men bij een nazicht voor de autokeuring geen olie checkt, wat ik dus niet wist. Met als gevolg dat ik vorige maand stilviel na ongeveer 40000 km te hebben gereden met dezelfde olie. Dom natuurlijk!
Wat mij echter stoort, is dat je zonder probleem je motor kan kapotrijden omdat je olie te oud wordt en dat er niet op de één of andere manier een indicatie vooraf wordt gegeven dat er iets grondigs mis aan het lopen is.[/quote]
Deze discussie kan stoppen. De Ts heeft dit verklaart en dus..... is de oorzaak bekend. Iedere Auto heeft gewoon onderhoud nodig en zeker op tijd verversen en op peil houden van de olie.

Highway 675
badge

12 jaar

De discussie mag van mij ook stoppen,maar die motor is niet kapot gelopen omdat tie een oliewissel gemist heeft.
40.000km met een paar liter olie mag niet tot deze problemen leiden.

primera p11 0

12 jaar

Wat ook de oorzaak is geweest of het nu uitstel van olie verversen is of een andere oorzaak. De TS heeft zich er bij neer gelegd en laat ook niet weten of hij een oliemonster heeft laten nemen.

Daarom sluiten we deze topic.

Moderator Problemcar

Highway 675
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.