Volvo V50: Motormanagment lampje af en toe aan icm met witte rook

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 T5

Hallo,

Wij hebben sinds last van een motormanagement lampje dat af en toe aangaat...
Dealer kon niet vinden waar het probleem vandaan komt.. en heeft ons gegarandeerd dat de koppaking goed is..

Wat opvallend is wel, is dat de auto witte rook uitstoot.. ook als de motor uit wordt gezet blijft er nog een tijdje witte rook uitkomen!?..

Heeft iemand een idee waar het probleem gezocht moet worden?

(PS auto is overigens getuned met grotere turbo en downpipes.)

Loadoner

Geplaatst door Loadoner (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Wat waren de uitgelezen foutcodes?

Loadoner (0), 8 jaar geleden

geen idee:(
Witte rook is nu weg.. maar het lampje brandt nu continu... als de motor nog niet aan is gaat het lampje al aan..

Loadoner (0), 8 jaar geleden

heeft er iemand een idee wat het kan zijn als je motormanagment-lampje al aangaat voordat de motor aan is gezet?

Jan307SW (0), 8 jaar geleden

Denk dat daar geen éénduidig antwoord op is. Hem aan de computer hangen en uitlezen is de weg te bewandelen denk ik.

Highway (120) PRO, 8 jaar geleden

[quote=Loadoner]heeft er iemand een idee wat het kan zijn als je motormanagment-lampje al aangaat voordat de motor aan is gezet?[/quote]
Normaal gesproken brandt het altijd als de auto op contact staat.

Inderdaad doen wat Jan zegt. Uitlezen, want nu is het gokken en dat moet je alleen in het casino doen als je te veel geld hebt.

Loadoner (0), 8 jaar geleden

Langs de garage geweest en er kwamen twee codes uit:

P0420 Katalisator Systeem Efficientie Onder GrensMassaBank 1 en

P2187 $10 Systeem te arm bij nutteloos bank1

Bij het optrekken en stoppen is ook een tikkend metaal geluid te horen aan de passagierskant (midden v/d auto).. waarschijnlijk iets los in de katalisator?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Dit zijn wel schittrende vertalingen (of verkrachtingen) in het Nederlands.
P0420 Katalisator Efficientie Onder Grens bank 1
P2187 Systeem te arm bij stationair bank 1

Misschien heb je mazzel en wordt P0420 gezet omdat stationair het mengsel niet goed is. Dus ik zou daar mee beginnen.
Dat kan zo'n beetje van alles zijn, helaas. Van een defecte sensor, via valse lucht tot mechanische problemen.
Ik ben bang dat er wat zoekuurtjes in zullen gaan zitten. Maar dat kan je een dure katalysator besparen, want bij doorrijden gaat die zeker kapot.

N.B.: Je zegt dat de auto getuned is. Is dat compleet met een bijbehorende afstelling voor het motor-management?
En sinds wanneer bestaan de klachten? Sinds het tunen of pas een hele tijd later?

Loadoner (0), 8 jaar geleden

Dank Oldford!

De vertaling is inderderdaad echt zo gedisplayed.. echt geen typ fout van mijn kant!.. waarschijnlijk waren alle vertalers op vakantie toen de klus gedaan moest worden:)
Weet helaas niet of dit euvel na de tuning direct is begonnen.. omdat wij de auto zo gekocht hebben.

Maar het tikkende metaal-geluid bij optrekken en remmen was er niet toen de lamp af en toe aanging.. nu dat het lampje constant is gaan branden is het dit vreemde metaal-geluid opeens op komen zetten..
Heb zo het vermoeden dat het uit de katalisator komt...gezien de plek waar het vandaan komt.. het is zeer goed hoorbaar aan de pasagierskant als je alle ramen openzet.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Tja, misschien een stuk van het binnenwerk losgebroken in de katalysatpr. Dan is ie wel zo goed als overleden.
En dan ga je je afvragen waar die oververhitting van de kat vandaan komt.
Grote vraag is hier of het management systeem is aangepast aan de wijzigingen.
Met een grotere turbo en andere down pipes zal de turbo druk ook wel hoger zijn als normaal en daar kan het fout gaan.
Ik raad je sterk aan om uit te zoeken of de boel wel goed is afgesteld.
Dat kan het beste op een rollenbank met gelijktijdige mengsel-meting (4-gas tester of breedband lambdasonde).

N.B.: Nog steeds - sinds wanneer bestaan de klachten? Sinds de aankoop of pas een hele tijd later?

Loadoner (0), 8 jaar geleden

tja lastig want wij hebben de auto bij de dealer gekocht.. zal deze info proberen te achterhalen

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Laat ik het anders stellen: Sinds wanneer heb jij er last van? Sinds de aankoop?

Loadoner (0), 8 jaar geleden

ja sinds aankoop, maar toen was het lampje nog niet continu present.. hij kwam toen alleen maar af en toe opzetten

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Tja, dan denk ik dat dit misschien veroorzaakt wordt door geen/onvoldioende/slechte aanpassing van het motor-management.

Garantie bij de wgen gekregen?
Want dan mag de dealer dit eigenlijk oplossen. Inclusief de run op een rollentestebank en mogelijk een nieuwe tuning.

Loadoner (0), 8 jaar geleden

We zijn bij de dealer geweest en inmiddels ook twee keer bij de tuner geweest, maar probleem is er nog steeds..
Er is een duidelijk tikkend metaalgeluid onder de auto die hoorbaar is bij het optrekken of afremmen.. garage / tuner hoort het maar zou de uitlaat zijn..
bij 4000 toeren en hoger gaat de auto inhouden en haperen.. is het schadelijk om te rijden met het motorlampje aan?


enige code is de P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)..

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Is het schadelijk om door te rijden met een brandende motorlamp?
Volmondig Ja. Zeker in dit geval waar de motor inhoud.
De gevolgen: een overleden katalysator wat bij jou al gebeurt is.
Mogelijke andere gevolgen: verbrande klep(pen), gesmolten zuiger(s) zeker bij een turbo is dat zo gebeurt.

Heeft de tuner een vermogens uitdraai gemaakt? Liefst 1-tje waar de mengsel verhouding ook op staat. Zo ja, hier plaatsen.
Heeft de tuner eigenlijk wel een rollenbank?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Hoe zit het trouwens met de garantie?
Want je zou bijna gaan denken dat de boel gerekt wordt tot de garantie verlopen is. Dat die truuk niet werkt is iets anders.
Want een dealer en een zogenaamde "tuner" die hier zogenaamd niet uitkomen vindt ik belachelijk.

Ter overweging: denk eens na over het fenomeen "verborgen gebrek".
Ik denk dat je beter af bent als de auto wordt terug genomen en je geld wordt terug gegeven.

Loadoner (0), 8 jaar geleden

De auto is nu weer bij de dealer.. tuner zou op afstand kunnen de management kunnen aanpassen.. we wachten het nogmals geduldig af.

Loadoner (0), 8 jaar geleden

(staat er al weer 3 dagen btw..)

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Wow, op de gok zonder bij de auto te zijn de maps aanpassen. Hoeveel problemen wil je hebben?
Misschien dat je dit bij een standaard auto kunt doen (alhoewel ook dat niet aan te bevelen is), maar niet bij eentje met een grotere turbo.

Loadoner (0), 8 jaar geleden

De auto is terug sinds een kleine week nu.. lampje is en blijft alsnogt uit.. dus ziet er goed uit.. metaal geluidje is er echter nog wel.. als ik kan achterhalen wat dat is laat ik het weten.

Loadoner (0), 8 jaar geleden

te vroeg gejuicht.. gisteren is er tijdens het rijden brand ontstaan achter het motorblok.. gelukkig uitgekregen door heel snel te handelen.. nu zit er olie over het hele blok en is er een slang doorgebrand... 2,5 uur gewacht op pechhulp door drukte.. afijn, dit erbij krijgen na 5 maanden met het motormanagment-lampje probleem te hebben gezeten, is met geen enkele toetsenbord te beschrijven...

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Is de brand toevallig in de buurt van de uitlaat ontstaan?
En waar komt al die olie vandaan?

Een "tuner" die de auto niet goed krijgt terwijl de auto bij hem is (tot 2 maal zelfs), gaat dat op afstand ook niet lukken.
Er staat ook nergens wat er nu veranderd/verbeterd is aan de auto. Is er bijvoorbeeld een nieuwe katalysator geplaatst?
Of zijn alleen de foutcodes uitgeschakeld en wordt de uitlaat nog steeds veel te heet?

Werkt het motor foutlampje (officiëel heet dat MIL tegenwoordig) nog wel? Gaat deze aan bij contact aan en uit als je de motor start?

Loadoner (0), 8 jaar geleden

Brand was idd bij het spruitstuk (of downpipe).
Waar de olie vandaan komt is alsnog een raadsel, dop zat er in idergeval goed op.
Het motormanagement lampje euvel was verholpen door er een nieuwe software in te laden.. auto reed daarna ook prima, geen gestotter meer bij de 4000 toeren..

Het motormanagement lampje ging enkele seconden gewoon keurig aan bij het starten, en bleef dan ook weg.
Gisteren is er geen enkel waarschuwingslampje gaan branden.. auto had opeens geen kracht meer en bij het openen van de motorkap de vlammen waargenomen.

Loadoner (0), 8 jaar geleden

Is een origineel luchtfilter niet een slecht idee bij een getunede auto? ik neem aan dat de koeling beter is met een sportfilter...
Vermoed dat het kleppendeksel ergens open is gebarsten, olie eruit is gaan spuiten en bij alles wat bij de downpipe in de buurt is in brand is gevlogen..
Afijn, na 6 maanden ellende is het uberhaupt wel verstandig om met zo'n auto nog rond te gaan rijden?.. wat is wijsheid? (auto valt nog onder garantie) kan mij namelijk best voorstellen dat er bij brand enkele zaken kunnen kromtrekken e.d..

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Standaard luchtfilter werkt prima, ook bij getunede motoren en een stuk beter dan z.g. sportfilters.
De meeste van die z.g. sportfilters worden open en bloot onder de motorkap gemonteerd, waar ze (heel) warme lucht aanzuigen.
Daardoor verlies je (flink) wat vermogen. Ze maken wel een sportief geluid (of meer herrie), het is maar waar je van houdt.
De motor wordt er niet beter door gekoeld, integendeel als er een effect is dan is het dat de motor warmer wordt.
En ik heb dat verlies van vernogen meermalen bij diverse auto's kunnen meten op de rollenbank.

Tja, heb je een rechtsbijstand verzekering? Hoe was de auto verzekerd? WA + casco is al genoeg voor brandschade.
Wat zegt de expert van je verzekering? En wat zegt de diegene die garantie moet verlenen?
Misschien is dit een mooie reden om de auto terug te geven en je geld terug te eisen aangezien en weer een "verborgen gebrek" was.

En hoe is de brand geblust? Sommige poeders kunnen nog meer schade veroorzaken dan de brand zelf.
En hoe staat het met de elektrische bedrading? Heeft die ook nog schade opgelopen?

Loadoner (0), 8 jaar geleden

Ah duidelijk verhaal over de luchtfilter..

Auto moet nog bij de dealer terugkomen.. dus het is nog afwachten voor ons..

Brand is met een doek uitgekregen.. dus geen poeder aan te pas gekomen.
Veel draden lopen daar niet naar mijn weten.. het zijn voornamelijk rubberen slangen en siliconen verbingsstukken volgens mij..
Wat ik niet helemaal begrijp is waar al die olie uit is gekomen, bij en op de bovenkant van de motor was niets gescheurd of open te zien.

Loadoner (0), 8 jaar geleden

Kleine update, overeengekomen om er een ruilmotor in te zetten.

(Cilinder blijkt doorgebrand)

Loadoner (0), 8 jaar geleden

Ruilmotor zit erin, maar volgens de productiejaar aanduiding onder de plastic delen is het blok 6 jaar ouder (!) dan wat wij hadden afgesproken..
Verder lag er ook een los afgebroken stuk bij de bougies..
Nog niet kunnen vinden waar deze vandaan komt..

De motorcode geeft helaas geen productie(serie)jaar aan..
Het serienummer is niet leesbaar nu het blok erin zit, en de persoon die ons zei dat het blok uit 2010 zou zijn, wil dit niet op papier zetten...
Is er nog een andere manier te achterhalen wat het productiejaar is van het blok?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.