auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 940: Niet starten Volvo 940

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 turbo

Collega's,

Deze 940 is al rijdend uitgevallen en heeft daarna niet meer gelopen.
Twee weken hiervoor hield de auto al af en toe in.
Na afslepen door de ANWB is in de dichtstbijzijnde garage (op advies van de ANWB-man) de eindmodule (eindtrap) aan de binnenkant van het voorspatbord aan de bestuurderszijde. Dit heeft echter niets uitgehaald. De klant heeft hierna besloten de auto bij ons te brengen voor verdere diagnose.

tot op heden zijn de volgende componenten vervangen door gebruikte exemplaren zonder enkel resultaat:

- de regeleenheid onstekkingssysteem
- BDP sensor
- Bobine
- regeleenheid brandstofsysteem

Verder:
- geen vonk vanaf de bobine. wel spanning op beide aansluitingen trouwens.
- Met OBD uitleesaparaat van Delphi alleen code 111 systeem ok
- Branstofpomp werkt
- Injectoren hoor ik tikken bij starten
- Verdeelkap in orde.

Wie kan mij helpen?
Alle tips zijn welkom!

Geplaatst door

jannauta (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is wel de goede eindtrap gemonteerd ??

In volgorde van "waarschijnlijke oorzaken": (verkeerde) eindtrap, BDP sensor, maar ook de bijv. de antenne-ring van de immobilizer, al weet ik zo niet of die (alleen) de ontsteking blokkeert.

Het zal wel een geval worden van "bedradingsschema erbij en signalen meten".

Beste Jan,

Is een veel voorkomend euvel. Is ook lastig te verhelpen.

Controleer de volgende zaken eens:
- bij verdraaien gasrol moet je vrijwel onmiddellijk een klik horen en voelen. Is een stuurgegeven voor het motormanagement systeem. (gasklep open of dicht signaal)
- zijn de bougies goed. Met name 230 FK motor is daar gevoelig voor
- is het gasklephuis schoon?
- is de knocksensor (gemonteerd tegen cyl blok, onder spruitstuk) in goede staat?
- werkt de LMM (lucht massameter naar behoren) is een duur onderdeel. Desnoods even wisselen met een werkend exemplaar
- relais (wit) voor brandstof pomp
- aansluitingen LMM

Laatr maar eens horen of je er iets mee kunt.

Succes.

Henk Leenders

Henk940Ama 0

13 jaar

duidelijk wel toerentalsignaal (injectoren tikken volgens TS) maar geen aansturing bobine. Heeft deze motor een nokkenassensor?

maarten4874 0
badge

13 jaar

Collega's

Het probleem is opgelost!
Er blijkt inderdaad een verkeerde eindtrap gemonteerd te zijn.
Dit heeft uiteraard het latere diagnoseproces erg verstoord.
De oude eindtrap was ook niet stuk maar de bobine was het probleem!
Na montage van de goede eindtrap en een nieuwe bobine rijdt de volvo weer als een zonnetje!

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik kan iedereen met vergelijkbare problemen van dit type auto (die blijkbaar nogal vaak voorkomen) de volgende site aanraden:

http://www.stepbystepvolvo.com/

jannauta 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.