auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 940: water verlies

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3turbo/ic

Motor verliest door overdruk water via expansie vat dop. Er is een heel groot bruinachtig waterspoor te zien dus het kan niet missen. Er zijn geen sporen van water in de olie te vinden. Dan zou het de kop pakking kunnen zijn. Olie ziet er mooi uit zoals olie behoord te zijn. De thermostaat is vernieuwd de radiateur wordt overal goed warm en is pas 2a3 jaar oud en de slangen zijn ook vernieuwd de waterpomp vertoond geen sporen van lekkage. Naar mijn idee heeft het met overdruk te maken. Na een rit staat het tankje flink onder druk en de slangen ook. Wat kan dit toch zijn.

Geplaatst door

14he06nk56 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Druk hoort deels opgebouwd te worden maar niet dat het eruit spuit. Daarom zit in de dop een 'aflaat'stand bij grote druk (ik meen 150kpa). Meer druk kan komen door inderdaad, een lekke koppakking. Verlies je ook koelvloeistof? Ook zou je bij een garage kunnen vragen of ze met een 'snuffelaar' met lopende motor CO kunnen terugvinden in je expansievat. Zoals je wellicht weet zit CO in uitlaatgas maar niet in koelvloeistof, ofwel met een lekke koppakking zou er CO in je KVS kunnen komen.

Overigens, ik zie dat je op gas rijdt: gas bevat ook CO:

Ik quote even wat van een ander forum, hele handige tip voor LPG rijders (dit is dan wel een Volvo 460 maar het zóú kunnen (als schrijver van onderstaande tekst het er niet mee eens is dat ik dit neerzet, laat maar horen):

"
Mijn 460 had de symptomen van een lekke koppakking: bij warmlopende motor koelwater dat uit het expansievat wordt geperst, slechte ontluchting van koelsysteem blijkend uit koude verdamper (niet gevuld met koelwater) en niet functionerende verwarming (want niet gevuld met koelwater).
Ik kon ontluchten zovaak ik wilde, dan werden verdamper en kachelradiator weer even warm, maar het probleem kwam steeds terug.

Ik uiteindelijk de koppakking vervangen: maar het probleem bleef! Nu blijkt achteraf dat de verdamper defect was en steeds LPG in het koelsysteem bleef persen!

Normaal gesproken zijn gassen in het koelsysteem gassen vanuit de cylinder (lekke koppakking) maar in dit geval dus niet.

Na het vervangen van de verdamper is het probleem helemaal opgelost.
Als ik de oorzaak eerder had geweten, had ik nooit de koppakking hoeven vernieuwen. Ben nu wel een ervaring rijker zogezegd. "

"Inderdaad, dat had ik me dus ook vantevoren ook bedacht: er was namelijk met een uitlaatgastester "CO" (koolmonoxyde) in het systeem geconstateerd.
Ik denk dat die CO tester ook op de LPG heeft gereageerd.

Ook heb ik aan de thermostaat gedacht, maar dat was het niet, want die functioneerde voelbaar. "

Brabander440 0

13 jaar

Bedankt voor je reactie. Voor dat ik aan de kop wil gaan sleutelen dacht ik eerst maar even problemcar raadplegen. Bij mijn vorige Volvo een 142 had ik ook een keer een dergelijk probleem. Toen heb ik de koppakking vervangen en het probleem was er nog steeds. Vanmorgen heb ik de thermostaat er tussenuit gehaald en ben voor een rit van Maassluis naar Den Haag gegaan. Nu was de boel droog toen ik thuis kwam. Er was nog voldoende water in het expansie vat de slangen waren hard de motor heerlijk warm. Iets wat mij ook opviel was dat nu mijn kachel ook weer lekker warm wordt nu de thermostaat eruit is. Het lijkt mij beter met een motor thermostaat te rijden ik had een nieuwe geplaatst van 88 graden de vorige was 92 graden. Ik blijf nog even rijden zo om te kijken wat er gebeurd. Of heeft iemand een ander ervaring of mening.

14he06nk56 0

13 jaar

Toch apart dat hij het nu niet meer eruit gooit! Maargoed, is wel schoner ;-) Want slangen van het koelsysteem horen namelijk wel 'indrukbaar' te zijn, niet keihard!

Brabander440 0

13 jaar

Kop gescheurd. Komt vaker voor.

moderator 0
badge

13 jaar

Graag een goede raad. Het water verlies blijft ik ben toch bang dat ik de koppakking moet gaan vervangen. Het zal best wel een hele klus zijn denk ik. Eigenlijk vraag ik mij af of de turbo voor de overdruk zorgt in het koel systeem. Het is namelijk een intercooler dat betekend dat de turbo ook door middel van koelwater niet te heet kan worden. Als deze lek is en druk op bouwt drukt deze ook de koelvloeistof weg. Mijn grootste zorg is als de kop eraf is geweest de distributie riem weer goed terug te plaatsen met de aan te drijven wielen op de juiste tijd. Hoeveel uur is er nodig om een kop eraf te halen en weer terug te plaatsen. Er zijn voor mijn gevoel dus nog steeds 2 mogelijk heden. Wie heeft er wel eens te maken gehad dat de turbo teveel druk in het koel systeem bracht.

met vriendelijke groet,
Henk

14he06nk56 0

13 jaar

Kop bij een 230FK motor scheuren eigenlijk nooit echter koppakkingen gaan er tussen de 150000 en 250000 km vrijwel allemaal uit. LPT is 9 van de 10x LPI dus geen verdamper.

Haal de kop er maar af is 99% de oorzaak.

Kijk ook eens op www.volvo700vereniging.nl daar is ook veel info over deze fantastische auto te vinden.

Groet Paul

paulmichiel 0
badge

13 jaar

Kop heb je er met 3 kwartier af.

moderator 0
badge

13 jaar

Paul Michiel en Moderator hartelijk bedankt voor de adviezen ik ga eens kijken of ik ergens een plekje kan vinden om te sleutelen. Desnoods op straat. het avontuur kan beginnen.

groetjes, Henk

14he06nk56 0

13 jaar

Het was een hele tour om de kop eruit te halen. Bij een turbo intercooler op gas is het een volle boel onder de motorkap. Ik ben niet ervaren in de nieuwere motoren en heb de grote stap toch genomen. Wat ik het meest spannend vindt is om de distributie weer op de juiste afstelling te krijgen. De kop pakking is niet zichtbaar lek, maar zal wel water hebben door gelaten. Een verrassing was wel dat de uitlaat klep van de 2e cilinder ingescheurd is. De motor draaide al enige tijd wat onrustig stationair viel dat het meest op. De laatste vakantie had de volvo het ook wat moeilijker in de bergen. Nu weet ik de oorzaak. Deze klep ga ik vervangen mijn vraag is deze, een klep verbrand volgens mij als deze niet goed sluit of zie ik dat verkeerd. Hoe kan ik deze nu het beste afstellen.
De onderste afscherm kap voor de distributie riem kan ik niet verwijderen zonder de aandrijf pouly van de krukas af te halen mijn inziens. Nu kan ik de afstel punten waar de tandriem wielen mee gelijk moeten komen niet zien. Wie geeft mij een goede tip. De bout krijg ik met geen mogelijkheid los.

Groeten van
Henk Kuyvenhoven,

PS hartelijk bedankt voor de adviezen in de vorige reacties.
Het geeft moet om bij een dergelijk advies toch te gaan sleutelen.

14he06nk56 0

13 jaar

Om de krukaspoulie los te krijgen heb je of een zware luchttol of een tegenhouder nodig. Merktekens staan heel duidelijk op de tandwielen. Laat wel de kop even vlakken. Vervang gelijk de nokkenaskeerring en de rubbertjes op de verdeler. Let erop dat je bij monteren de olieretour van de turbo goed monteert, het rubbertje kan scheef gaan en dan lekt hij behoorlijk.

Succes

paulmichiel 0
badge

13 jaar

Is het niet slim om de kop gelijk te laten reviseren en af te laten persen?.
Dan heb je gelijk de boel weer goed i.p.v. nou een klepje vervangen en over een half jaar de rest.
Tenminste,je hebt nu de boel los.

primera p11 0

13 jaar

[quote=paulmichiel]Om de krukaspoulie los te krijgen heb je of een zware luchttol of een tegenhouder nodig. Merktekens staan heel duidelijk op de tandwielen. Laat wel de kop even vlakken. Vervang gelijk de nokkenaskeerring en de rubbertjes op de verdeler. Let erop dat je bij monteren de olieretour van de turbo goed monteert, het rubbertje kan scheef gaan en dan lekt hij behoorlijk.

Succes[/quote]
Waarom wil iedereen toch altijd zo graag een kop laten vlakken??
Als de kop geen beschadigingen heeft op de pasvlakken, doe ik dat NOOIT... ook niet als de kop krom is... die trek je met die bouten wel weer vast, een kop wordt pas krom als je hem losbout, tot die tijd ligt hij gewoon vlak..
Als je een kromme kop niet rechtkrijgt met de bouten, dan kun je hem beter vervangen, anders trek je de nokkenassen krom in de lagers na het monteren... vroeger met onderliggende nokkenassen was dat geen probleem, maar met bovenliggende nokkenassen doe ik het NOOIT
just my 2 cents

zx9r 0

13 jaar

Graag zou ik willen weten hoe ik kan meten of ik de juiste plaatjes hebt voor in en uitlaat klep. Welke ruimte moet er tussen zijn bij een motor die op gas draait. De kop is goed alleen de uitlaat klep vertoont scheuren. Zelf denk ik dat ik er al een lagere tijd mee gereden heb omdat de Volvo eigenlijk wel een beetje meer verbruikte als die van een collega van mij, en wat onregelmatig draaide. De klepzitting ziet er goed uit zeggen kenners, zij denken dat de klep nooit helemaal goed gesloten heeft. Het weg stromende mengsel dat ontstoken wordt en waar tevens door de turbo veel zuurstof aangewakkerd extra hitte bij het afvoeren heeft ontwikkeld. Na comprimeren en ontsteken met gesloten kleppen heeft de verbranding al plaats gevonden en dient het verbrande mengsel alleen afgevoerd te worden volgens verbrandingsmotor kenners.
Ik hoor het aan en probeer mijn voordeel eruit te halen. Het gaat mij dus om de afstelling van de kleppen en de gegevens die daarbij horen. Overigens de klep sealtjes lijken mij wat los aan te voelen, deze gaan bij de warmte ontwikkeling van de motor zeker beter settelen. Zelf heb ik er wel vertrouwen in dat de motor weer lekker gaat snorren na al die geweldige adviezen.

hartelijke groet,

Henk

14he06nk56 0

13 jaar

Inlaat 0.35 mm speling, uitlaat 0.45 mm

moderator 0
badge

13 jaar

De kop is schoon gemaakt alles kaal. Ook weer alles opgebouwd met nieuwe klep seals en olie kering, kleppen gereinigd etc. De kop is ook weer in elkaar nu even nog de klep speling controleren zo als Moderator heeft aangegeven. Graag zou ik nog willen weten met hoeveel Nm ik de nokkenas moet vast zetten en de Kop als ik deze ga monteren. Ik verwacht zaterdag de motor weer draaiend te hebben. Het is een heel leerzame onderneming.

groeten,

Henk

14he06nk56 0

13 jaar

De motor draait inmiddels al weer een week. De kleppen maken nu wat meer herrie dan voorheen, ik denk toch iets te veel speling. De slangen zijn zacht zoals het hoort. Wat ik wel vreemd vind is dat zodra ik de motor op gas laat draaien stop deze direct. Dit was voor het sleutelen normaal. Wat zou dat kunnen zijn. Alleen de inlaat poort is gedemonteerd geweest alles is erop gebleven. Een vreemd verschijnsel. Wie weet er raad.
Groet, Henk

14he06nk56 0

13 jaar

Ergens een draadje verkeerd aangesloten of los ?

In ieder geval mooi dat je probleem is opgelost.

paulmichiel 0
badge

13 jaar

Maak je niet ongerust: over een tijdje hoor je de kleppen niet meer........

moderator 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.