De laatste maanden werd het soort geluid van een lekke uitlaat hoorbaar, vooral als je langs een wand reed waarbij het motorgeluid weerkaatste.
Het bleek bij nader onderzoek niet de uitlaat na de turbo te zijn van deze 13 jaar oude 940 estate, maar een voelbare uitlaatgas-lekkage bij de aansluiting van het spruitstuk van cilinder #4.
Na een 2 uur durende demontage van het spuitstuk bij de Vovo specialist, bleek ook de pakking van cilinder #2 ook lek te zijn geweest.
Het opnieuw vlakken van het spruitstuk was noodzakelijk gebleken, omdat de pasvlakken waren beschadigd, en ook was het enigzins krom getrokkken (kosten zo'n 100 euro)
De moeren en tapeinden gaan niet gemakkelijk los, en bij 4 punten kwamen de tapeinden uit het blok, omdat de moeren niet los wilde.
Hierna konden 4 nieuwe pakkingen geplaatst worden, en werden alle moeren en de losse tapeinden vernieuwd.
Hierna was dit probleem weer verholpen, maar waarom zoiets pas na 13 jaar ontstaat is niet duidelijk, maar waarschijnlijk door opwarming en afkoeling van het spruitstuk, waardoor de uitzetting niet gelijk is aan die van het motorblok en op de pakking verschuift ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Spruitstuk demonteren, laten vlakken, en alle pakkingen , moeren en zonodig tapeinden vernieuwen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar