Volvo S40: "Relay Cooling fan 1 spd" stekker los.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: B4184S

Vandaag had ik de auto even op de brug staan om naar een uitlaat probleem te kijken en mijn oog viel op het volgende;

Van een relais in de linker motor ruimte lag één van de twee stekkers los (de grootste, achterste). Opschrift van het relais is; "Relay Cooling fan 1-spd" met de volgende nummers erop 808999/00 en 899885000.
Ik neem niet aan dat een stekker zomaar los hangt dus heb ik hem weer aangesloten.

In Vadis kan ik niks vinden maar in Haynes staat hij in het schema op blz 12.30 item 34 en lijkt een weerstand te schakelen in de fan voeding.

Vraag hoort deze stekker aangesloten te zitten en wat is de functie want ik heb er in de praktijk niks van gemerkt?

Mvrgr, Marc

Bijlage; foto van het relais, geplukt van Ebay.
[url=http://img248.imageshack.us/i/volvos40re...][img]http://img248.imageshack.us/img248/1144/...[/img][/url]

Marc6904

Geplaatst door Marc6904 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 13 jaar geleden

Je had bij de S/V 40 koelvinnen met 1 snelheid en met 2 snelheden, dit is het relais van een 1 snelheid koelvin.
De 30 aansluiting is de constante + die komt van de accu, de I aansluiting is de aansturing van het relais (massa-geschakeld), en de aansluiting 2 gaat naar de koelvin !!
Dus als 1 van de 3 aansluitingen los ligt dan draait de koelvin niet !!

Marc6904 (0), 13 jaar geleden

Gevonden waarvoor het relais gebruikt wordt.
De opdruk op het relais zorgde ervoor dat ik op het verkeerde been gezet werd.
Hij wordt gebruikt voor de z.g.n. "Uitlaatgasreiniging Met luchtpomp" welke in de eerste serie S/V40's zit.
Men gebruikt hetzelfde type relais als voor de koelfan, vandaar de verwarring.
Omdat de functie van dit luchtpomp systeem minimaal is en een soort piepend bijgeluidje geeft heeft de dealer waarschijnlijk de stekker losgenomen. (hij is tot vorige maand altijd bij de dealer in onderhoud geweest)

Zie ook deze bijdrage op Problemcar; http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Ik kwam er nu achter omdat ik bij een koude start een nieuw geluidje uit de motorruimte waarnam en de pomp voelde aan en afslaan.

Bijlage: Info van internet.
[url=http://img692.imageshack.us/i/volvos40re...][img]http://img692.imageshack.us/img692/5549/...[/img][/url]

Marc6904 (0), 13 jaar geleden

Kan dus afgesloten worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.