Weet wel dat de auto's met adaptieve cruise controll veel bijremmen, daar waar je als bestuurder wat eerder van je gas af zou gaan. Daar treedt wat extra slijtage op. Maar denk dat meer het gevolg is van een keuze van andere rem materialen. Bij de oudere Volvo platformen (t/m V70 fase 2) gaan de achterremmen een eeuwigheid mee. Ruim boven de 2 ton vervangen van schijven is eerder regel dan uitzondering.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Ik rijd (met veel plezier) in een V60 D4 die ik in 2015 gekocht heb. Bij ruim 120.000 km moesten volgens de dealer de achterste remschijven / blokken vervangen worden omdat ze versleten zouden zijn. Nu is mij bij de vele auto's die ik inmiddels heb gehad altijd geleerd, dat de voorste remschijven sneller slijten, omdat ze ruim 65% van het remvermogen moeten leveren en dat zal bij Volvo niet anders zijn. Volgens de dealer zou het echter te maken hebben met de elektrische handrem die op de achterwielen werkt. Broodje aap?? Helaas heb ik de "versleten" schijven niet meer gezien, maar kennissen die overwegend Duitse A-merken rijden vertellen mij, dat ze soms wel eens remblokken moeten vervangen, maar dat remschijven zelf bij km standen boven de twee honderd duizend een onbekend begrip is. Wie kan daar wat zinnigs over zeggen?
groeten,
Douwe
Hoelang remschijven mee gaan kun je weinig van zeggen. Gemiddeld gaat men uit van 60 / 70dkm.
Dit hangt van vele factoren af. Bijv. een Taxibedrijf wisselt net zo snel van onderbroek als van remdelen.
Vervangen indien nodig.................
Grt. Paul
Het klopt dat bij de nieuwere modellen met electrische achterrem de schrijven veel eerder verslijten dan bij de modellen daarvoor. 120.000 km is niet vreemd.
6 jaar
Bedankt voor de berichten. Is ook bekend wat de oorzaak is van die snellere slijtage van de achter schijven? De veel genoemde remkracht verdeling 65% voor en 35% achter zou bij iedere auto hetzelfde moeten zijn. De dealer noemde "aanlopen" als oorzaak. Zou kunnen, maar is wel opmerkelijk; dan probeer je een auto zuiniger te maken, maar bouw je remmen is die blijven aanlopen. Overigens hoor ik van kennissen die Audi of Mercedes rijden dat ze regelmatig tot tweehonderdduizend km met de schijven doen. Dat was ook mij ervaring met Audi 80 en vorige Volvo's S60 oude model. Meestal kwamen de voorste remblokken bij ca. 120.00 km en de achtersten ruim later. Zelfs de Hyundai Getz van mijn vrouw komt op dat soort km standen.
6 jaar
Hoelang remmen het houden is geheel afhankelijk van omstandigheden en rijstijl, je kunt er niets van zeggen.
Ook bij Audi gaan remdelen geen 2 ton mee, beetje borrelpraat.
Bijv. bij voertuigen van defensie gaan remdelen 30 / 40dkm mee.
Uitgaande is 2 setjes remblokken tegen 1 setje remschijven, dan zit je redelijk in de veilige marge.
Dat de achterste remmen zouden slepen valt erg mee, remmen raken daardoor niet oververhit.
Wat dat aangaat is het verwaarloosbaar.
Grt. Paul
Dat de electrische parkeerrem de oorzaak zou zijn van de slijtage lijkt mij wel een "broodje aap"...
Die parkeerrem wordt immers alleen gebruikt als de auto stil staat..(?)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V60 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar