Volvo 245, import uit USA. Bj 1990, Multipoint injectie. Bij koude motor goede start, na 500 meter beroerde loop wat eindigt in langzaam afslaan. De motor is dan alleen nog te starten door de onsteking zeer ver te vervroegen, motor loopt dan uiteraard heel beroerd tot de ontsteking weer verlaat wordt. Op toeren lijkt er dan geen vuiltje aan de lucht alleen stationair gaat hij dan langzaam steeds beroerder lopen tot hij wederom afslaat. ontsteking weer ernstig vervroegen en wroem! enz. Inmiddels andere onsteking gemonteerd, bij de 'originele' viel de vonk soms weg op de lamp. De 'nieuwe' heeft een vacuum vervroeging. Sluiten we maar even niet aan. De d-snaar tijdstippen zijn goed. geen vacuumlek. bougies en kabels ed vernieuwd. klepspeling in orde. Wat opvalt op de 4-gas tester is een prima CO, beetje te hoge Lambda waarde (2.00) maar enorm hoge HC-waarde. (ong 2500).
Wie heeft een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Van die uitlaatgaswaarden deugt niet veel. Lambda is veel te hoog. Duidt op een zeer arm mengsel. Hoe hoog is het O2-gehalte? En het CO-gehalte?
Welk type injectie zit er op? K-jetronic of L-jetronic?
En die HC is inderdaad veel te hoog. Zijn onverbrande delen. Compressie goed op alle cilinders?
Is de auto uitgelezen dmv knippercode?
Knippercode, weet niet of het hetzelfde gaat bij zo'n oudje, maar is wel multipoint dus zou je wel verwachten. Heb er wel van later jaren 90 zo gecheckt op foutcodes.
Contact aan, pennetje aan draad in aansluiting 2 steken (van stekker A), 1 seconde op knop drukken zodat LEDje oplicht, loslaten, knippercode bekijken en noteren. Bijvoorbeeld 1-3-2 , of 2-2-1. De beschrijving van de code kun je makkelijk opzoeken via je data programma of je onderdelen leverancier of google. Je kunt er ook meerdere achter elkaar hebben, geduld is geboden :). Probeer het ook nóg een keer als je maar 1 code zag zodat je er zeker van bent. Codes wissen gaat door bij contact aan 10 seconden knop in te drukken, dan los te laten, dan zodra LED oplicht wederom 10 seconden ingedrukt houden. Als je dit uitgevoerd hebt en wederom de knippercode controleert zou je 1-1-1 moeten zien (geen foutcodes).
Je lambda en HC zijn extreem. Zoals door Petje gezegd graag de andere waardes. Hoge lambda waarde hoeft niet per se een arm mengsel te zijn, kan ook simpelweg een lek in de uitlaat wat je viergastester om de tuin leidt, CO wordt dan ook relatief lager. Sluit dit uit zodat je de échte waardes meet.
Even een update'je, Compressie is meer dan goed, (helaas?) en uitlezen op bovenstaande manier lijkt niet mogelijk. Morgen als er tijd is, autodata opstarten en alle waardes van de componenten met het multimetertje doormeten. Of heeft iemand een beter idee?
Auto is inmiddels door echte Volvo specialist weer origineel gemaakt en rijd weer prima. allen dank,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 245 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar