Beste forumlezers,
Sinds ruim een halfjaar stottert/hokt de motor (bij ongeveer 1800 tpm) van mijn Volvp v50 2.0D en heeft nu net iets meer dan 200.000 km op de teller. Tevens is het brandstofverbruik aanzienlijk verhoogt en komt er diesel in het carter. Vanaf september zijn er al diverse reparaties gedaan, maar zonder resultaat. Allereerst ben ik naar de Volvo dealer geweest om dit probleem zo snel mogelijk te tackelen. Zij hebben in september jl. de computer uitgelezen en geen fout codes kunnen ontdekken. Is de ECU voorzien van de nieuwste software (was gechiptuned) en zijn alle vier verstuivers vervangen. Dit heeft niet tot een oplossing gezorgd. Zij gaven het advies om het oliepeil goed in de gaten te houden en werd toch wel wat afgescheept met het verhaal dat het bovenstaande bij dit type motor hoort. Dat zat me niet lekker en ben daarom maar naar mijn eigen garage gegaan.
Zij hebben nu bijna al het mogelijk gedaan om het probleem op te lossen, maar tot nu toe zonder resultaat. Wat is er tot nu toe allemaal gedaan: Sensoren zijn schoongemaakt, computer uitlezen, nieuwe gaskleppenhuis, nieuwe EGR klep en nieuwe thermostaatklep. Daarnaast is er gekeken naar het roetfilter, deze is brandschoon en er zit nog genoeg additief in het reservoir. Mijn garage kon geen oorzaak vinden en hebben de auto toen naar een specialistisch autobedrijf gebracht. Dit bedrijf heeft de auto compleet softwarematig doorgelicht. Maar helaas geen foutmeldingen of extreme waardes.
Diverse forums zijn geraadpleegd, waaronder ook de verhalen van het teveel regenereren van het roetfilter. Dit verhaal wil me nog niet aan, omdat een aantal collegas van mij dezelfde Volvo V50 rijden en geen problemen hebben. Dus daarom de vraag, wie van jullie kan ons een goeie tip geven om het bovenstaande probleem op te lossen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De indicaties voor problemen met regenereren zijn wel aanwezig - verhoogd verbruik, diesel in de motorolie.
Er zijn diverse probleem gevallen geweest die ook hier besproken zijn.
Meestal eindigde dat met het uitprogrammeren van het roetfilter omdat de fout niet kon worden gevonden.
Het is zo dat tot een bepaald chassisnummer bij het vervangen van de EGR klep er software moet worden geladen, dit is bij de dealer op te vragen.
Als hun in de software lijst kijken staat er precies tot welk chassisnummer dit is ( tenminste toen ik er nog werkte wel)
Zijn de adaptie waarden van motor en EGR terug gezet?
Tevens wat je kan doen bij de dealer is om je verstuivers op een klasse hoger te laten zetten via de testkast, heb dit zelf ook weleens gedaan en dit hielp toen.
Misschien lucht in het brandstofsysteem? Mijn V50 uit 2008 2.0D had dezelfde klacht; bij mij was 1 van de brandstofretourslangetjes tussen de verstuivers lek.
Resultaat stotteren/hikken rondom 2000 toeren en brandstofsysteem niet te ontluchten. Slangetje vervangen en probleem opgelost.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar