Volvo V40: V40 met GDI motor wil soms niet boven 4000 rpm

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 18i GDI

Hallo,
mijn V40 heeft de bekende GDI motor. De motor heeft vorig jaar een de-coke behandeling gehad en liep goed. Sinds een aantal maanden heeft de auto de volgende klacht.

De auto rijdt de ene keer prima, de andere keer hortend en stotend. Hij komt in dat laatste geval dan niet boven de 4000 rpm. De motor voelt en hoort dan alsof er een toerenbegrenzer op zit.
Vanuit een koude start geeft de auto meestal geen problemen. Je kan zonder meer een uur probleemloos rijden. Zodra je het contact even uitzet en de motor daarna weer start, doet de klacht zich weer voor en heeft de auto minder vermogen en komt hij niet voorbij de 4000 rpm.
Je kunt deze klacht tijdens het rijden verhelpen door terug te schakelen, waardoor de auto geforceerd meer toeren moet draaien dan 4000 rpm. Daarna is de klacht weg. Tot de volgende keer dat je het contact uit hebt gezet. Bij een koude start slaat de motor wel eens bijna af, bij het wegrijden. Motor geeft P0190 (afwijkende brandstofdruk).

Volgens Volvo zou het de hogedruk benzinepomp kunnen zijn óf dient de common rail te worden vervangen. Beide prijzige reparaties. Ik begrijp niet waarom de auto andere keren wel goed loopt. Heeft iemand suggesties?

Stp83

Geplaatst door Stp83 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

djmorpheus (0), 11 jaar geleden

hij loopt wel mooi op alle cilinders? of loopt ie toevallig ook op 2/3poten bij warme start?

Stp83 (0), 11 jaar geleden

de auto loopt goed op alle cilinders. Als de klacht zich voordoet, hakkelt ie af en toe en toen en bemerk je ook minder vermogen. Ik heb op internet op meerdere forums een soortgelijk probleem gevonden, maar slechts op één forum een reactie over de oplossing: hogedrukpomp vervangen. Het is volgens mij echter een mechanische pomp. Als die stuk is, kan de auto toch niet vanuit een koude start gewoon een uur goed draaien?

djmorpheus (0), 11 jaar geleden

ja hoor bepaalde spoelen maken wel contact als ze koud zijn maar zodra ze warm zijn werken ze slechter of niet

zo ook een pomp die door aanlopen (pas bij warmte)net niet in zijn volgende fase(snelheid) kan komen

ik zou ff een 2e hands pomp opzoeken verhaal uitleggen bij verkoper en wss als de pomp niet de oplossing is neemt ie m nog terug ook

djmorpheus (0), 11 jaar geleden

weet niet of je er al uit bent?

maar misschien kun je op mitshubishi fora kijken de blokken van de v40I zijn namelijk geheel van hun dankzij het gare injectie systeem

Stp83 (0), 11 jaar geleden

de hogedruk benzinepomp is vervangen. Dat bleek het euvel. Probleem opgelost.

Ramon9285 (0) PRO, 11 jaar geleden

Als hij goed loopt nu,zou ik hem snel verkopen..
Beetje negatief misschien,maar het is vaak drama met die motoren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.