Beste kenners,
Ik heb ineens sinds eergisteren vernomen lekkage aan de bijrijderskant te hebben. Mijn vloermat drijft, als ik voel is het niet glazig zoals koelvloeistof en riekt ook niet zoet. Eerder deze week viel het me wel op dat de auto wat muffig rook bij instappen. Ik heb gekeken naar mijn voorraam, prima in orde, geen lekkage in te bekennen. Recent een grote beurt gehad met oa het vervangen van de fusee kogels en diverse klein materiaal (banden en wisserbladen), verder niets bijzonders gebeurt. Heb gehoord dat dit een bekend probleem is bij Volvo, zou iets te maken hebben met luchttoevoerkleppen die openstaan, of rotte rubbers die deze kleppen afdichten. Echter heb dit eerer niet gehad, ook niet bij veel hemelwater en ben niet helemaal gerust op deze verklaring. Ik heb op internet ook gelezen dat eea met de airco te maken kan hebben (losse slangen edd). Deze gebruik ik de laatste maand weinig, gezien de buitentemp. Bij aanschaf in de zomer van 2011 heb ik te horen gekregen dat recent de airco is bijgevuld en ook de verstuiver (?) of een ander onderdeel achter het dashboard net vervangen is wat een probleem kan zijn bij deze wagens. U leest waarschijnlijk wel, niet een echte technische autokenner maar wel een liefhebber van dit stuk techniek en wil graag zien dat hij probleemvrij nog vele kilometers (zonder muffe lucht of lekkage uiteraard) doorkan. Wie kan mij inzicht bieden zodat ik zelf eea kan vervangen/repareren of in ieder geval met een goed verhaal bij de vakgarage terecht kan. Alles eruit halen qua beklekdeing zie ik niet echt zitten, maar als het echt moet....
Alvast een hartelijk dank voor de (komende) input, de afloop zal ik posten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het onderdeel achter het dashboard dat vervangen is, kan de verdamper of kachelradiateur zijn.
Komt vaak voor dat Volvo V70, 850 last hebben van een natte bijrijders vloer, dat kan afkomstig zijn van een verstopte condenswater afvoer/afwateringskanaal (buiten) of door een lek aan de kachelradiateur.
Om je op weg te sturen en mogelijk het probleem zelf kan vinden, zal je een aantal punten moeten controleren om te beginnen:
1. Controleer afwatering van de auto onder de parafaan (kunststofplaat) die onderaan de voorruit ligt, hiervoor zul je de motorkap moeten openen, Kijk of er geen bladeren vuil e.d. ligt, meteen kun je dan ook de interieurfilter controleren op vervuiling en of deze niet nat is, tevens de rubbers controleren.
2. Probeer aan de bijrijders zijde te lokaliseren waar het water vandaan komt, de vloerbedekking is nat, dus zou er ook een spoor moeten zijn van water.
3. Controleer de condenswaterafvoer van de airco of die niet verstopt is of dat de slang los ligt, hiervoor zul je de zijkant moeten los maken van de middenconsole eventueel ook het dashboard kastje demonteren.
Ga dan opzoek naar een slang die naar buiten vertrekt (op de tunnel of aan het schutbord), vanaf de condens opvangbak, als de slang verstopt is kan zich daar flink wat water in bevinden.
succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar