Volvo 245 1980: Volvo 245 wordt te warm

Bouwjaar: 1980, Brandstof: LPG, Motorcode: B21A

Beste mensen,
Ik heb hier een Volvo 245 van bj '80.
De auto loopt warm. De temperatuur loopt op tot net over drie kwart van het bereik. Ongeveer een 5mm van het rood af.
Hij komt ook niet hoger dan dat. Tijdens 30 minuten stationair draaien, of rondrijden met -5 graden: hij blijft het zelfde.
Kachel wordt gewoon warm. De auto is al jaren bij mij in onderhoud en is altijd gewoon goed geweest (temperatuurmeter precies in het midden).

Ben in de eeste instantie begonnen met de gedachte dat de thermostaat niet volledig opent. Dus, thermostaat vervangen, nog het zelfde. Verder gaan kijken: koelslangen voor en na de radiateur gecontroleerd: Bovenste is heet en onderste is koud tot lauw. Lijkt me dus een probleem met circulering.

Radiateur gedemonteerd en op doorstroming gecontroleerd door er een volle gieter (10L) water door heen te laten spoelen. Naar mijn mening prima in orde. Vervolgens de waterpomp losgeschoefd en gecontroleerd (heb ooit een keer een BMW gerepareerd waar de kunststofschoepen van de pomp verdwenen waren...) ook gewoon in orde.
Systeem GOED ontlucht. Wordt nog steeds te warm.
Alle waterslangen zijn gecontrolleerd, zijn in orde (niet inwendig naar binnen geklapt of iets dergelijks).
Temperatuursensor in de kop omgewisseld voor een andere, ook geen effect.
Vervolgens voor de zekerheid een andere gebruikte radiateur gemonteerd, nog steeds het zelfde.

Inmiddels ook de kop gedemonteerd en de kop en het blok visueel gecontroleerd op verstopping van de koelkanalen, maar dit lijkt ook niet het geval te zijn.

Heeft iemand een idee????

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mvg, Pieter van de Berg

PKS

Geplaatst door PKS (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 245? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Highway (135) PRO, 14 jaar geleden

heb je de tempratuur van de koelvloeistof gemeten in de radiateur met een losse meter?
Is er geen defect in je dashboard?

marcel7031 (0) PRO, 14 jaar geleden

Idd wie zegt dat je uit moet gaan van je dashbordsignalering.
Ik neem aan dat je weet dat een lpg auto gewoon heter zal worden dan een benzine?
Je viscofan werkt ook goed dus?

PKS (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=toezicht]heb je de tempratuur van de koelvloeistof gemeten in de radiateur met een losse meter?
Is er geen defect in je dashboard?[/quote]
Dank voor je reactie.
Er zit geen losse dop op de radiateur, enkel een expansie vatje met een drukdop, dus dat wordt lastig.
Dashboard lijkt me niet aannemelijk. De onderste radiateurslang blijft gewoon koud. Ook na een half uur stationair draaien (met de thermostaat open). Volgens mij zegt dit meer iets over de doorstroming van de vloeistof. De temperatuur van de vloeistof is daar in elkgeval niet hoog, anders was de slang op zijn minst warm geweest lijkt me.

Een koude onderste radiateurslang met een, meer dan warme motor lijkt mij per definitie niet normaal. Vind jij van wel?

PKS (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=marcel7031]Idd wie zegt dat je uit moet gaan van je dashbordsignalering.
Ik neem aan dat je weet dat een lpg auto gewoon heter zal worden dan een benzine?
Je viscofan werkt ook goed dus?[/quote]
Hallo Marcel, dank voor je reactie,
Deze auto rijdt al jaren op lpg en de meter is nooit zover omhoog gekomen.
Het lijkt me dan wel vreemd dat de temperatuur nu ineens gaat oplopen... bij 30 graden oke, maar met deze buitentemperaturen?
De viscofan heb ik ook aangedacht, maar dan zou de onderste radiateurslang toch ook heet moeten zijn?

marcel7031 (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat is "heet", probeer toch te meten svp. Heb je op je multimeter geen temperatuurvoeler?
Of de bekende infra rood meter?

PKS (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=marcel7031]Wat is "heet", probeer toch te meten svp. Heb je op je multimeter geen temperatuurvoeler?
Of de bekende infra rood meter?[/quote]
Ik begrijp het: "meten is weten" he?
een dergelijke meter heb ik niet maar ik ga eens informeren bij mijn automaterialenzaak of ze zoiets kunnen leveren.

Ik neem aan dat bij een motor met viscofan, toch ook gewoon een warme onderste radiateurslang gewoon warm moet zijn?
Of koelt die fan zoveel dat hij nooit een warme uitgaande radiateurslang heeft?
Heb hier zelf niet zo veel ervaring mee aangezien het niet zo vaak meer wordt toegepast...

marcel7031 (0) PRO, 14 jaar geleden

Een visco is eigenlijk een prachtig apparaat. De neemt de warmte op van de waterpompas en kan volop meedraaien met een hete stationaire motor en dan steeds meer slippen met een motor op toeren.
Daarom hoor je vaak dat een net gestarte koude 240 de fan even volop meedraait en pas na een tijdje niet meer, de siliconeolie moet dan weer terugvloeien naar de andere kamer omdat de motor koud is.
Zet een visco nooit vast hij kan echt uit elkaar spatten met alle gevolgen van dien.
Helaas kunnen ze nogal prijzig zijn maar een sloper kan ook vaak. Ik weet bv dat een bmw en ford visco meestal hetzelfde zijn.
Achteraf kun je altijd nog een elektrische plaatsen. Desnoods met een voeler in de onderbak van de radiateur.
In mijn eigen amazon op lpg zit een dikke radiateur met een elektrische fan van een citroen bx(10 euro op de sloop).
De temperatuurmeter van de Amazon is ook heel onnauwkeurig.
Als de radiateur goed koelt is de onderste slang kouder dan de bovenste.
Een radiateurenboer kan je (koperen toch nog?) radiateur uit elkaar halen en reinigen of een ander (evt dikker) koelblok erin zetten.
Geen koude plekken op je radiateur? Goede doorstroming wil niet zeggen dat ie goed koelt.
Kachelslangen ook warm? Dan zit er geen lucht meer in. Gaatje/klepje in thermostaat open? Dan kan nog evt lucht eruit.
gr marcel

PKS (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=marcel7031]Een visco is eigenlijk een prachtig apparaat. De neemt de warmte op van de waterpompas en kan volop meedraaien met een hete stationaire motor en dan steeds meer slippen met een motor op toeren.
Daarom hoor je vaak dat een net gestarte koude 240 de fan even volop meedraait en pas na een tijdje niet meer, de siliconeolie moet dan weer terugvloeien naar de andere kamer omdat de motor koud is.
Zet een visco nooit vast hij kan echt uit elkaar spatten met alle gevolgen van dien.
Helaas kunnen ze nogal prijzig zijn maar een sloper kan ook vaak. Ik weet bv dat een bmw en ford visco meestal hetzelfde zijn.
Achteraf kun je altijd nog een elektrische plaatsen. Desnoods met een voeler in de onderbak van de radiateur.
In mijn eigen amazon op lpg zit een dikke radiateur met een elektrische fan van een citroen bx(10 euro op de sloop).
De temperatuurmeter van de Amazon is ook heel onnauwkeurig.
Als de radiateur goed koelt is de onderste slang kouder dan de bovenste.
Een radiateurenboer kan je (koperen toch nog?) radiateur uit elkaar halen en reinigen of een ander (evt dikker) koelblok erin zetten.
Geen koude plekken op je radiateur? Goede doorstroming wil niet zeggen dat ie goed koelt.
Kachelslangen ook warm? Dan zit er geen lucht meer in. Gaatje/klepje in thermostaat open? Dan kan nog evt lucht eruit.
gr marcel[/quote]
Dat "even volop meedraaien" doet hij inderdaad. Na een 20 seconden gaat hij slippen.
Ik heb de grille er al een keer uitgehad om met mijn hand aan het koelblok te voelen of er misschien op sommige plekken koud/warm waren.
Hij is eigenlijke overal koud. behalve in de linkerbak waar het warme water binnenkomt. Bovenop het koelblok is hij overigens ook gewoon ijskoud. Je zou toch zeggen dat dit door het doorgeven van de warmte op zijn minst warm zou moeten zijn...

Kachelslangen zijn gewoon warm, thermostaat heb ik vernieuwd en het beluchtingsgaatje zit aan de bovenkant. Dus lucht in het systeem lijkt me uitgesloten. Dat de slang onder warmer is dan de bovenste lijkt me bij een goed werkende radiateur duidelijk maar dit is wel een heel groot verschil! Vandaar dat ik ook eerst dacht aan een verstopte radiateur maar dit blijkt het ook niet te zijn. De radiateur die ik gemonteerd heb om te proberen was welliswaar niet nieuw, maar heeft in de vorige auto gewoon goed gewerkt...

Hoe dan ook, ik ga eerst maar eens kijken naar zo'n infrarood meter!
Bedankt voor het meedenken wederom!

Gr Pieter

rensk001 (0) PRO, 14 jaar geleden

Het lijkt mij toch een verstopte radiateur. 240 modellen zijn hier bekend om.

Volvo-Specialist (0) PRO, 14 jaar geleden

Is de aanwijzing ALTIJD zo hoog (3/4) of alleen als er "hard" mee word gereden ??

Bij een 240 van 1980 met een te hoge temperatuur aanwijzing denk ik als eerste aan de spanningsstabbalisator achter op het dashbord !!
Dit is eenvoudig te controleren, als je de {enkelvoudige) stekker van de temperatuursensor af trekt moet op het stekkertje 10 volt staan. (contact aan)
Als de spanning constant 10 V is dan heb je de electronische uitvoering, als de spanning op-en-neer gaat rond 10 V dan heb je de oude bimetalen uitvoering.

Als er +/- 12 V op de draad staat is de spanningsstabbalisator defect !!

PKS (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Volvo-Specialist]Is de aanwijzing ALTIJD zo hoog (3/4) of alleen als er "hard" mee word gereden ??

Bij een 240 van 1980 met een te hoge temperatuur aanwijzing denk ik als eerste aan de spanningsstabbalisator achter op het dashbord !!
Dit is eenvoudig te controleren, als je de {enkelvoudige) stekker van de temperatuursensor af trekt moet op het stekkertje 10 volt staan. (contact aan)
Als de spanning constant 10 V is dan heb je de electronische uitvoering, als de spanning op-en-neer gaat rond 10 V dan heb je de oude bimetalen uitvoering.

Als er +/- 12 V op de draad staat is de spanningsstabbalisator defect !![/quote]
De temperatuurmeter staat bij een koude start gewoon op koud, maar loopt na de start vrij snel op tot 3/4.
Een half uur stationair, of een half uur op de snelweg maakt geen verschil. Blijft op 3/4 staan.
Het is echter wel zo dat de onderste radiateurslang lauw/koud blijft. Denk je dan nog aan die spanningsstabilisator?
Ik ga in elkgeval de spanning komende week controleren!
dank voor je tip!

Groet Pieter

PKS (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=rensk001]Het lijkt mij toch een verstopte radiateur. 240 modellen zijn hier bekend om.[/quote]
Had ook al eens zoiets gehoord.
Daarom heb ik ook een andere gemonteerd. Dat maakte geen verschil. Of het moet zijn dat die ook niet goed is.....
Ik ga eerst een meten wat de temperatuur is van de uitgaande koelvloeistof.
Bedankt voor je reactie!

Groet Pieter

Volvo-Specialist (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=PKS]Een half uur stationair, of een half uur op de snelweg maakt geen verschil. Blijft op 3/4 staan.
Het is echter wel zo dat de onderste radiateurslang lauw/koud blijft. Denk je dan nog aan die spanningsstabilisator?[/quote]
Omdat de meter onder de diverse omstandigheden zo stabiel op 3/4 blijft staan denk ik JUIST aan de spanningsstabilisator !!!!

Bij een (bijna) dichtzittende radiateur reageert de temperatuur veel meer op de belasting !!

tinus2000 (0), 14 jaar geleden

Hallo,

ik heb precis hetzelfde probleem als Pieter. mijn volvo amazone b20 blok loopt stationair ook tegen de 100 graden. inmiddels nieuwe radiateur, waterpomp, meerdere thermostaatkleppen, temperatuur sensor, nog steeds geen verschil. Het rare is dat de onderste slang van de radiatuur koud blijft. bij amazone zit fan gefixed en draait altijd.
mijn vdo temperatuur meter doet het, want als deze 100 aangeeft, kookt mijn radiatuer ook echt (heb geen expantie vat, dus dat is eenvoudig te controlleren) daarnaast dieselt hij na (na uitzetten van motor)wat wijst op te warme motor.
De hamvraag voor pieter en mij is, klopt het dat de onderste radiatuurslang koud, of licht warm is? die hoort toch zelfs na koeling nog redelijk warm te zijn? rijdend zakt de temperatuur bij mij wel, alleen stationair niet. Kan dit wijzen op een lekke koppakking?

groeten
martijn

Volvo-Specialist (0) PRO, 14 jaar geleden

@ tinus2000
Dit lijkt geen lekke koppakking (maar niets is onmogelijk).

Als de motor (bijna) kookt is dan de onderste radiateurslang nog (bijna) koud ??
Als dit zo is dan is de doorstroming onvoldoende.

Is het koelsysteem inwendig een keer doorgespoeld/gereinigd ??

Wat wel HEEL belangrijk is, doe er GOEDE koelvloeistof in die voldoende vorstbeveiligd is (-40 graden of meer) hij heeft dan ook een betere warmtegeleiding EN een hoger kookpunt !!

marcel7031 (0) PRO, 14 jaar geleden

Is de gehele doorstroming wel goed. zie je met geopende thermostaat de vloeistof echt flink stromen?
Soms zijn de blokken inderdaad inwendig flink verkalkt, we praten tenslotte over oudere motoren.
Soms is de enigste mogelijkheid om zelfs de vriespluggen eruit te halen en het blok schoon te raggen.
Probeer eens een goede reiniger net als de specialist adviseert.
Amazons hebben verschillende thermostaten met andere openingstemperaturen.
Ik heb gewoon een standaard naar ik meen 82 graden type erin.
Let op: ga niet zonder thermostaat rijden, dit is een tweetraps type die je niet eruit kan laten! Anders gaan ze geheid koken.
Praten we over een nieuwe radiateur of een "goede gebruikte". Radiateurdop ok?
Laatste: ontstekingstijdstip niet te laat? LPG niet te rijk afgesteld?
gr marcel

tinus2000 (0), 14 jaar geleden

@specialist: onderste radiateur slang inderdaad koel. Terwijl ik absoluut zeker weet dat (nieuwe) waterpomp mechanisch draait. De nieuwe radiateur is een 'gereficeerd' daar zit een compleet nieuw binnenwerk in gesoldeerd. Heb hem gevuld, loopt in paar seconde geheel leeg. Het rare is dat ik dit probleem pas heb sinds dat ik de oude radiateur vervangen heb. ( daar waren alle lamellen van weggeroest). daarnaast heb ik direct de gelijkstroom dynamo vervangen door een wisselstroom dynamo. Afgelopen zomer heb ik reinigings korrels door het blok gespoeld en vervolgens koelvloeistof (tot-26) er weer in. Heb onlangs ook weer nieuwe koelvloestof erin in gedaan.

@marcel: normaal zit er een 87 graden thermostaat in, ik heb een nieuwe van 82, 87 en 88 graden geprobeerd. Bij alleen heb ik uiteindelijk ook het extra gaatje geopend in de klep zelf. In pan met water gaan ze alllen goed open. Heb hem ook een keer laten lopen zonder klep; blijft ie op 80 graden hangen.

Gezien de koude slang onder aan radiateur zou dat dus wijzen op een stromingsprobleem, maar voor de vervanging had ik die niet, sinds dien ook niet echt mee gereden of vuil in systeem kunnen krijgen? Zo ondertussen snap ik er helemaal niets meer van, koppakking lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk omdat ik voor de vervaning van de radiateur geen problemen mee had. Wat ik al helemaal niet snap is dat hij rijdend wel afkoelt naar 90 graden. Stationair gaat ie dus lopen.


In ieder geval bedankt voor jullie reactie,

Groet
martijn

PKS (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Volvo-Specialist]Is de aanwijzing ALTIJD zo hoog (3/4) of alleen als er "hard" mee word gereden ??

Bij een 240 van 1980 met een te hoge temperatuur aanwijzing denk ik als eerste aan de spanningsstabbalisator achter op het dashbord !!
Dit is eenvoudig te controleren, als je de {enkelvoudige) stekker van de temperatuursensor af trekt moet op het stekkertje 10 volt staan. (contact aan)
Als de spanning constant 10 V is dan heb je de electronische uitvoering, als de spanning op-en-neer gaat rond 10 V dan heb je de oude bimetalen uitvoering.

Als er +/- 12 V op de draad staat is de spanningsstabbalisator defect !![/quote]
Nou, zojuist even gemeten:
Auto op contact (motor draait dus niet!) gemeten op het eenpolige stekkertje van de temp sensor in de kop: ±11,5V. Accu spanning is ±12,5V.

Ik weet niet hoe snel spanningswisseling bij een oude bi-metalen versie gaat?
Ik heb namelijk een digitale multimeter dus het zou kunnen dat dat de meter een gemiddelde spanning weergeeft...

PKS (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=PKS][quote=Volvo-Specialist]Is de aanwijzing ALTIJD zo hoog (3/4) of alleen als er "hard" mee word gereden ??

Bij een 240 van 1980 met een te hoge temperatuur aanwijzing denk ik als eerste aan de spanningsstabbalisator achter op het dashbord !!
Dit is eenvoudig te controleren, als je de {enkelvoudige) stekker van de temperatuursensor af trekt moet op het stekkertje 10 volt staan. (contact aan)
Als de spanning constant 10 V is dan heb je de electronische uitvoering, als de spanning op-en-neer gaat rond 10 V dan heb je de oude bimetalen uitvoering.

Als er +/- 12 V op de draad staat is de spanningsstabbalisator defect !![/quote]
Nou, zojuist even gemeten:
Auto op contact (motor draait dus niet!) gemeten op het eenpolige stekkertje van de temp sensor in de kop: ±11,5V. Accu spanning is ±12,5V.

Ik weet niet hoe snel spanningswisseling bij een oude bi-metalen versie gaat?
Ik heb namelijk een digitale multimeter dus het zou kunnen dat dat de meter een gemiddelde spanning weergeeft...[/quote]
Nieuwe spanningsstabilisator gemonteerd. Temperatuur is weer goed.
Ben wel behoorlijk op het verkeerde been gezet door de koude radiateurslang... maar dat is blijkbaar normaal bij een viscofan
Volvo-Specialist; geweldig bedankt! hier was ik zelf nooit achter gekomen. Je doet je alter ego eer aan :)
Ik kan weer met een gerust hart de weg op!

marcel7031 (0) PRO, 14 jaar geleden

meten is weten, gissen is missen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 245 of stel zelf een nieuwe vraag.