Volvo 440: Volvo 440 1.8 versnellingsbak probleem

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Ik heb een volvo 440 die handgeschakeld is. Het probleem is als de motor draait krijg je hem heel moeilijk in de versnelling, maar als de motor niet draait krijg je hem wel in de versnelling. Het is volgens mij niet de kopplingsplaten want als hij eenmaal in de versnelling staat slipt deze namelijk niet. Het viel me op dat de eerste versnelling moeilijk pakt en op de snelweg de vijfde ook. De tussen liggende pakt hij wel (niet van harte). Ben benieuwd wat jullie reactie hierop is.

H.blindeagle

Geplaatst door H.blindeagle (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

theboz (0) PRO, 16 jaar geleden

Het niet in de versnelling krijgen bij draaide motor heeft te maken dat je koppeling niet vrij komt
advies koppeling demonteren plaat be kijken mogelijk vervangen en of priceas iets in vetten
het andere probleem met versnellings bak is mij niet helemal duideleuk
the boz

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

lijkt inderdaad een koppeling te zijn die niet goed vrijkomt.

H.blindeagle (0), 16 jaar geleden

Ja thanks ik zal even kijken, toen ik het proobleem aan het tikken was dacht ik daar ook aan. Heb ook zoiets gehad met de motor, toen was de kabbel aan het tieren. Zal de koppellings kabel wel even nakijken, wie weet. Ik laat het jullie weten

volvoxc90 (0) PRO, 16 jaar geleden

Is het niet gewoon de afstelling van de schakelpook? Als een S/V 40 versleten schakel busjes heeft de auto ook deze klacht. Bij een 440 kun je de stang dan iets verzetten onder de auto bij de bak maar het is wel miimaal. koppeling geloof ik niet in omdat het alleen bij de 1 en de 5de versnelling is.

Ruud10657 (0) PRO, 16 jaar geleden

Tap de bakolie eens af. Zit deze vol ijzervijlsel? Komt bij een 440 vaker voor door een defect rakende 5e versnelling.

H.blindeagle (0), 16 jaar geleden

Ik ben ook begonnen met het vervangen van de olie en tevens daarmee bekeken hoe dit eruit zag maar dat zag er allemaal goed uit. Ik heb ook de kabbel bekeken van de koppeling en die zag er ook goed uit. Ik zal binnenkort dan maar even de langs de Volvo dealer gaan om te vragen of het inderdaad de afstelling kan zijn (dus door versleten busjes). Zal wel even duren voordat ik daar langs ga want ik zit nog steeds op belasting gelden te wachten om dit te bekostigen. Ik hou jullie op de hoogte.

theike (0), 16 jaar geleden

Je kunt aan de voorkant van je motorblok de koppeling ook iets strakker/losser stellen door de stelschroef te verdraaien. Bij mijn volvo heb ik dit ook gehad en nieuwe versnellingsbakolie deed wonderen. Je moet hier wel voor de originele volvo olie gaan. Kost 45 euro de liter ofzo, maar gaat maar een beetje in (liter ofzo). Mijn bak was hierna weer als nieuw.

groeten Theo

Volvo-Specialist (0) PRO, 16 jaar geleden

Die prijs zal wel voor een kan zijn want er gaat 3,8 liter in (de kannen zijn 3,8 liter)

theike (0), 16 jaar geleden

Dan valt het wel mee. Ik meen dat het rond de 50 euri heeft gekost. Zal dus wel per kan zijn idd. Ik dacht dat er 1,3 liter in kon. Maar kan gerust 3.8 zijn. In onze spitfire gaat ook maar 1 liter ofzo vandaar de verwarring.

groeten Theo

Ramon9285 (0) PRO, 16 jaar geleden

45 euro een liter olie voor een bak?
sorry hoor,maar daar klopt niets van.
en in een bak gaat 3,4 liter

H.blindeagle (0), 16 jaar geleden

Nou mijn belasting geld is binnen, dus ik ga van de week de auto weg brengen en gaan we horen wat de oorzaak van dit probleem is. Ik hou jullie op de hoogte.

ps: Ik heb de versnellingsbak olie al vervangen en dat mocht niet baten helaas en ja er gaat indd 3.4 liter in.

Ramon9285 (0) PRO, 16 jaar geleden

Je mag ook bij mij langs rijden om is te kijken wat er mis is.
Groetjes Ramon..

H.blindeagle (0), 16 jaar geleden

Hey jongens, ik heb een tijdje niets van me laten horen maar mijn auto is ondertussen wel gemaakt. Er zit hier in mijn straat een gozer die repareerd auto's en hij heeft lang bij een motor revisie bedrijf gezeten. Hij wist me meteen te vertellen wat er aan de hand was. Het is (was) de koppeling. Niet de platen maar de koppeling zelf. Het is een soort ronde plaat met "vingers". Deze "vingers" druk je in en zo los je de koppeling. Deze "vingers" slijten door het gebruik ervan. Op den duur gaan er "vingers" niet meer mee werken met als resultaat dat je koppling niet meer los komt. Dus je krijgt hem niet of moeilijk in de versnelling. Nou deze is dus vervangen en bij de mijne waren ze zelfs afgebroken.

Dus bij deze weten jullie hoe het zit. Thanks voor de reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.