Hallo ik heb onlangs een volvo440 gekocht welke op 3 cylinders loopt.
Ik heb de boegiekappen 1 voor 1 los gehaald met lopende motor dit om te kijken welke cylinder niet meer werkt.
Hieruit is gebleken dat de 1e cylinder niet mee werkt, ik heb vervolgens de verdelerkap er vanaf gehaald en de contactpunten lichtjes opgeschuurd en de boel ingespoten met WD40.
Helaas bied dit geen oplossing, ik heb de bougie eens eruit gedraaid en zag dat hij lichtbruin was en iets wittig.
Vervolgens heb ik de bougie er weer terug in gedraaid en de boegiekap er weer op gezet met lopende motor, zo kan ik ook duidelijk horen dat er wel stroom genoeg is om te vonken want dat is dan duidelijk hoorbaar wanneer de kap er naartoe wordt geleid.
Wat moet ik nu als volgende stap ondernemen, ik ben in ieder geval van plan nieuwe bougies te gaan halen.
Welke bougies horen/passen in deze motor? want er zijn nogal wat verschillende prijzen en types wat ik vind op mijn kenteken.
Bij voorbaat dank voor het meedenken/reageren.
Chris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de auto zo gekocht? zoja dan eerst compressie meten voor je verder gaat.
Hoi Ronny, ik heb hem idd zo gekocht want hij loopt en start verder supergoed.
Compressie meten kan ik niet, daarvoor heb ik geen meet apparaat, wellicht kan ik dat wel bij de garage laten doen.
Het lijkt me dat er een injector niet goed is want ik had verwacht dat de bougie zwart en nat zou zijn, deze is dus gewoon droog en bruin/wit.
Maar gezien het feit dat die zo goed optrekt moet er wel compressie zijn lijkt me.
iig bedankt voor het meedenken
Chris
13 jaar
Heeft de motor een multi of monopoint injectie? In het laatste geval heeft de motorcode 1.8BU
13 jaar
Dit is de info die ik krijg op het kenteken bij mijnautoonderdelen.nl " Volvo 440 Hatchback 1.8 i DL/GLE Kat. B18U 66kW " dus ik denk een monopoint maar weet het niet zeker.
Chris
13 jaar
Het is een monopoint injectie 1 injector die alle cilinders van benzine voorziet. Je kunt even een bougie wisselen bijv 1 met 4. Maar als de motor goed start en loopt wat is dan het probleem want als die op drie poten loopt merk je dat echt wel dan is die niet van de plaats te krijgen.
13 jaar
Nou hij trilt erg wanneer hij stationair loopt en als ik bij cyl 4,3,en 2 bij lopende motor de bougiekapjes lostrek is er een merkbaar verschil te horen dat de motor zwaarder loopt, behalve dan bij cyl 1 daar kan ik de kap op of af doen zonder dat de motor reageerd.
Ik ben altijd gewend geweest om met minder vermogen rond te rijden 1.1 1.4 dus trekt deze zowiso stukken beter als die wat ik gewend ben.
Er valt mee te rijden, maar ik heb laatst weer van een automonteur gehoord dat hij op 3potten loopt, wat ik dus ook al vermoede.
Ik denk dat ik idd eens probeer bougie 1 met 4 te vervangen kijken of 1 dan wel werkt.
Nogmaals dank voor het meedenken!
Chris
13 jaar
Ook wanneer ik hem doorschakel naar de 5e versnelling dan begint alles (vooral de schakelpook) te trillen, bij hogere snelheid rijdt hij soepel.
Chris
13 jaar
De motor loopt wel op vier poten maar je moet alle vacuum slangen vervangen. mazzel bij deze motor zijn het enkel de aansluitstukjes. Als je achter op het inlaatspruitstuk kijkt dan zie je er twee geheid dat die gescheurd zijn. Van het luchtfilter naar de luchfilterbak zit er nog één die verbinding maakt met de carter ontluchting. Mijn 440 had het zelfde en na het vervangen van die aansluitstukjes liep die al een stuk beter maar schudde nog iets, rotor en verdelerkap vernieuwen waren de kers op de taart. In mijn geval liep ik bij de Brezan binnen met een aansluitstukje en de verkoper wist al dat het voor een 440 was kosten noppes want hij gaf me gewoon een overtollige benzine slang mee en wenste me veel plezier.
13 jaar
Dankje ik zal er morgen zeker eens naar gaan kijken, het lijkt me heel fijn als dat zo met een paar slangetjes is opgelost!
Ik laat wel weten of het met deze oplossing lukt, ben heel benieuwd.
Bedankt
Groeten Chris
13 jaar
Monopoint of multi is eenvoudig te zien bij multi zit er op elke inlaatbuis een injector, bij mono een dikke op de plek waar vroeger de carburateur zat.
je kunt heel duidelijk een drie cilinderroffel horen mocht ie op drie poten lopen.
Bij twijfel laat je auto een nacht staan en start hem dan steenkoud meteen na het starten voel je voorzichtig aan het uitlaatspruitstuk bij de cilinders, de cilinder die niet mee doet is lauw of koud terwijl de rest al snel bloedheet word.
vervang alle bougies, en miss ook de kabels.
je moet idd ook weten of deze cilinder compressie heeft.
Pas trouwens wel op met het zomaar lostrekken van kabels, je kunt er een paar dagen flink last van houden als de vonk probeert via je arm massa te zoeken ik spreek uit ervaring.
Bij multipoint idd kijken of injector meedoet.
Krijg je wel een vonk als je de kabel van desbetrefende cilinder bij massa houdt ?
Nog beter even langs de garage en laten uitlezen en compressie meten.
Bedankt voor de heldere bijdrage ik zal morgen idd eens kijken of hij wel of niet warm wordt en zal ook ff kijken naar de vacuumslangen.
Ook ga ik kijken dat hij ff naar de garage gaat om de druk te meten daar komt dan meer duidelijkheid uit.
Ik laat weten wat er uit komt/ wanneer hij weer goed loopt.
Groeten Chris
13 jaar
Ik ben erg benieuwd of Chris al wat meer weet.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar