Volvo 940: volvo 940 slaat niet aan.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG

Hallo, m'n buurman heeft een probleem met z'n volvo.

ik zal proberen deze zo goed mogelijk te omschrijven

1) auto start goed echter na verloop van tijd slaat deze, onder het rijden ,af.Wanneer je even wacht start de auto weer.
2) zowel de anwb als de garage hebben er naar gekeken echter wanneer ze bezig waren met het onderzoek was het probleem steeds weg.
3) echter vandaag is de auto weer uitgevallen, maar gelukkig is deze nu niet meer aan de praat te krijgen.

dingen die me opvielen (ik ben geen monteur).
de brandstof pomp slaat niet aan als ik de auto op kontact zet..(start onderbreker staat goed).
ik heb het relay (grotte witte) voor de pomp bekeken en deze was als nieuw contacten waren niet ingebrand.
bobine doorgemeten.. een rare waardes gezien,,(primair laag ohmig secondair hoog).

vanaf dit punt kan ik wat hulp gebruiken.

zafira12

Geplaatst door zafira12 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 940? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

zafira12 (0), 16 jaar geleden

nog iets wat me opviel, op de keuze schakelaar van lpg en benzine zit een groene led ook deze brand/knippert niet wanneer de auto op kontact staat.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dat de led niet brand klopt, is bij mij ook.

320 (0), 16 jaar geleden

heeft de anwb nog de contactpunten v h relais doorverbonden?

is het een originele volvo startonderbreker?

ziepej (0), 16 jaar geleden

Kijk eerst of de electrische aansluitingen aan de benzinepomp goed verbonden zijn.Zit onder de bestuurderszitting aan de onderkant van de auto tsm een benzinefilter in één houder.
Alhoewel dit een LPG-uitvoering betreft kan hettoch zijn dat het benzinepomprelais weigert.
Dit stuurt nl de pomp open en de ontsteking.
Dit komt nogal eens voor bij de 700/900 series.
Meestal staat één van de relaispoten los in de soldeerplek.
De kap van het relais is gemakkelijk los te nemen en de soldeerplek is goed bereikbaar voor een dunne soldeerbout.
Dit relais bevindt zich achter de asbak in de relaiskast.

Succes,
John

ziepej (0), 16 jaar geleden

Ter aanvulling:
Het relais wel even uit de kast lostrekken en op de werkbank behandelen.

John

320 (0), 16 jaar geleden

[quote=ziepej]Kijk eerst of de electrische aansluitingen aan de benzinepomp goed verbonden zijn.Zit onder de bestuurderszitting aan de onderkant van de auto tsm een benzinefilter in één houder.
Alhoewel dit een LPG-uitvoering betreft kan hettoch zijn dat het benzinepomprelais weigert.
Dit stuurt nl de pomp open en de ontsteking.
Dit komt nogal eens voor bij de 700/900 series.
Meestal staat één van de relaispoten los in de soldeerplek.
De kap van het relais is gemakkelijk los te nemen en de soldeerplek is goed bereikbaar voor een dunne soldeerbout.
Dit relais bevindt zich achter de asbak in de relaiskast.

Succes,
John[/quote]
waarschijnlijk zit bij deze volvo geen pomp meer ter hoogte v d bestuurdersstoel...

Volvo-Specialist (0) PRO, 16 jaar geleden

Zekering 11 is van de benzinepomp.
Als het contact aan gezet word moet er op deze zekering even spanning staan en daarna wegvallen.
Als er dan gestart word moet er spanning op blijven staan.
Die relais gaan wel eens kapot, maar het gebeurde ook wel eens dat de aansturing van dit relais defect raakte, helaas zit deze aansturing in de motorregeleenheid (in een gedeelte dat blijkbaar niet te repareren is)!!

zafira12 (0), 16 jaar geleden

Hallo, hier een paar antwoorden op bovengestelde vragen
1)320)
de wegenwacht heeft geen relay overbrugt..als ik dit moet testen geef dan aan welk contact van welk relay.\
ik weet niet of de startonderbreken orgineel volvo is, het is een soort pennetje dat je op een connector in het dasboard drukt, hierboven zit een rode led, wanneer de onderbreking aktief is (niet kunnen starten de startmotor gaat dan ook niet rond) knippert de led langzaam, andere situatie de led knippert snel alles werkt..auto slaat echter niet aan
2) Ziepej)
de brandstof pomp is een paar maand geleden vervangen voor een nieuwe, de pomp zat achter bij de tank ik heb net het het relay wat achter de asbak zit nog eens grondig bekeken 8-06-2007 is de fabricage datum.. ook nieuw. in dit relay zitten twee wisselcontackten op twee spoelen en tijdens het op contact zetten zie ik beide contackten omschakelen.

3)volvo specialist)
inderdaad op zekering 11 staat meteen na het op contact zetten van de auto even (1-2 seconden) spanning op deze zekering.
als ik start blijft er spanning op zekering staan.


heeft er ook iemand een schema van dit typeauto of weet waar ik deze kan vinden?

320 (0), 16 jaar geleden

ik bedoelde het brandstofrelais. als ik dit lees is de aansturing v h relais en de relais zelf in orde.

is er een vonk?

zafira12 (0), 16 jaar geleden

Ja er is een vonk, getest direct op de bombine naar massa.

arjankempeneers (0) PRO, 16 jaar geleden

Je zegt dat de pomp niet draait. Meet dan de spanning en massa eens op de pomp, dan ben je al een stap verder. En dan de benzinedruk. Misschien zit de filter wel verstopt omdat deze (misschien) nog nooit vervangen is.

zafira12 (0), 16 jaar geleden

ik zal kijken of ik ergens de aansluiting van de pomp kan vinden. wel nog een vraag, klopt het dat wanneer de auto op lpg loopt en de benzine pomp aansluiting wordt tijdens het rijden slecht. dat dan de auto afslaat. of rijd de auto dan gewoon verder?

arjankempeneers (0) PRO, 16 jaar geleden

Benzinepomp blijft wel draaien als auto op LPG draait. Volgens mij wordt de voeding van de pomp gebruikt voor het draaien op LPG. Het ligt er dus aan waar de voeding wegvalt om ook de spanning van het LPG systeem te halen.

zafira12 (0), 16 jaar geleden

ik heb onder de auto gezocht naar de kabels van de brandstof pomp, maar niets gevonden....kan iemand me vertellen waar de kabels precies langs lopen.

Volvo-Specialist (0) PRO, 16 jaar geleden

De draad van de brandstofpomp loopt (samen met de pulsdraad van desnelheidsmeter) met de vulpijp mee naar de tank (LA in het koffer), de stekkers zitten daar net onder de bekleding.

zafira12 (0), 16 jaar geleden

Ja inderdaad, bedankt.
er stond op deze draad (Pink) ook geen spanning, daarna opzoek geweest naar een schema.. alleen maar van een '95 gevonden, er zit nu tussen de stekker achter nog een stekker links voor bij de bestuurder.
Ohm's vanaf deze stekker naar achter is ok... vanaf deze stekker naar zekering 11 (zie boven) geen verbinding.
Een draad getrokken vanaf de zekeringbox naar de stekker links voor en nu werkt alles weer.
Enige vraag die ik nu nog heb, waneer er een lpi installatie word ingebouwd word dan de draad tussen zekering kast en laten we zegen de benzine pomp ergens onderbroken, of afgetakt... zomaar een draad trekken zonder exact te weten wat de routcause van het probleem is bevalt me nog niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.