Mijn Volvo 940 2.3 estate met 155.000 km uit 1993 heeft al jaren het volgende startprobleem. Ik rijd max 8000 km per jaar. Soms slaat de motor niet aan. Zowel warm als koud.
De laatste tijd rijdt ik nog minder maar het probleem komt nu iets vaker terug. Ik heb stapsgewijs vervangen met originele onderdelen: Krukassensor,accu, verdeelkap, rotor, bougies, bougie- en bobine kabel(s), de bobine zelf en tot slot de startslotschakelaar.
Ik heb gezien dat als de motot niet aanslaat er geen vonk is op in de eerste bougie.
Het vreemde is dat als ik de bougiekap van de eerste bougie er al haal de auto direct aanslaat op drie cylinders en bij herstart gewoon direct weer prima loopt!!
Het is beslist een vonk probleem. Ik snap er niets van.
De wagen rijdt uitstekend en het probleem doet zich zo weinig voor dat het moeilijk is op te lossen. Ik heb nu op advies van een bevriende garage tijdelijk een voltmeter
op de bobine aangesloten om te zien of er in voorkomende gevallen te weining spanning op de (nieuwe) bobine komt te staan.
Wie herkent dit probleem en nog belangrijker wie heeft de gouden tip?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
.
Systeemrelais in de zekeringkast ??
Dank je voor deze tip. Het klinkt logisch en ik zal ze vervangen. Wie weet. Ik zal het resultaat vermelden.
Wat nog wel het vermelden waard is is het feit dat de (nieuwe Volvo) accu geen 100 % aangeeft op het Volt Metertje (groen, geel, rood)
Het is net of er te weinig hoogspanning op de bougies staat op niet te bepalen momenten. Want als ik de eerste los maak start de wagen in een oogwenk. Net als anders.
Ik heb de 940 eens bij de dealer laten doormeten maar alles was toen ok. Zou het zin hebben dat nogmaals te doen?
vr grt Peter
14 jaar
Vervang de BDP sensor maar, die zit precies achter de kop, op de versnellingsbak, en zit op het schutboard aangesloten in de buurt van de rembekrachtiger.....
14 jaar
De Bovenste Dodepunt Sensor (ook wel krukassensensor genoemd ) was inderdaad al vervangen. Is kennelijk de meest voorkomende oorzaak. (kostte 85 euro) Paar weken geleden naar de dealer voor nieuw Systeemrelais in de zekeringkast.
Een monteur adviseerde vooral eerst de ontstekingsmodule (ook wel ontstekingsstuureenheid genoemd ) te vervangen. Deze zou bij oudere 940's nog al eens defect raken. Kostte 209 euro incl btw.
Zelf gemonteerd. Zo gebeurd. Twee schroefjes en een stekker. Zit bij de 940 2.3 uit 1993 op het binnenscherm pal naast het luchtfilterhuis. Het is handig daar het deksel even van af te halen dan kun je er zo bij. Tot op heden lijkt het de oplossing maar omdat ik zo weinig rij blijft het afwachten.
Bedankt voor de tips.
14 jaar
Het probleem bleef toch af en toe terugkeren. Uiteindelijk nagenoeg alles vervangen wat met ontsteking te maken had. Tot de auto op een moment niet echt meer aan de gang te krijgen was. WW er bij. Heeft alles stap voor stap nagemeten en wat bleek....de stekker tussen computer en (de nieuwe) krukas sensor was gewoon vuil. Zit op onder de motorkap tegen het schutbord en was binnen een paar tellen schoon te maken. Daarna nooit meer last gehad.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar