Volvo 940: Airoventilator schakelt niet uit

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3

Vorige week de airco van mijn onlangs aangeschafte 940 2.3 GL Estate laten vullen. Toen bleek de aircofan het niet te doen. Na vervangen van de stekkertjes tussen fan/voeding/temp.sensor en relais doet ie 't weer, maar hij gaat niet meer uit, blijft dus draaien na contact uit. Ongetwijfeld is de temperatuursensor op de droger/filter (klopt dat, die ronde bus schuin voor de condensor?) stuk. Zou dat kunnen kloppen en zo ja, hoe vervang ik die? Kan dat zonder het aircosysteem leeg te laten lopen? Het gaat overigens om een handbediende versie, dus geen ECC.

FrankVeer

Geplaatst door FrankVeer (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 940? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Pascal Limpens (0) PRO, 13 jaar geleden

Een auto uit 1992 is waarschijnlijk af fabriek afgevuld met het koudemiddel R12.
Vanaf 1993 worden auto's afgevuld met R134A, dit is beter voor het milieu.
Het hervullen van R12 is dus niet meer toegestaan in deze tijd (2010).
Indien men een R12 airco vult met het huidige R134A zal de airco wel ff functioneren,
maar helaas niet lang. Er zijn meerdere aanpassingen nodig. Stop Je R134A in een R12
systeem krijg je heel andere drukken, dus dit KAN een reden zijn dat je fan constant blijft draaien!!!
Indien er R134A in een oud systeem gepompt wordt krijg je zeker problemen.
R134A heeft nl andere olie nodig dan R12, filter/droger vervangen enz, enz.
Een erkend bedrijf zou u dit zeker verteld hebben.

Mvrgr, Pascal

FrankVeer (0), 13 jaar geleden

Het systeem is dan ook gevuld met R401a en werkt uitstekend. Er is dus ook andere olie ingespoten. Dat is het probleem niet. Het probleem zit 'm in het uitschakelen van de aircofan door de temperatuursensor.

Pascal Limpens (0) PRO, 13 jaar geleden

Indien je het systeem met R401a vult (wat sinds kort ook alweer verboden is) moet je
een vulling van 75% aanhouden tov R12.
Indien de vulling te veel is krijg je heel andere drukken, lees temperaturen.

Grtz, Pascal

FrankVeer (0), 13 jaar geleden

Probleem is opgelost. Beide relais losgemaakt en alle contact schoongemaakt. Daarna schakelde de fan in en uit zoals het hoorde.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.