Ik heb een diesletje uit 1997, rijdt prima dat ding.
Turbo diesel 1.9 renault motor, 170.000 gelopen..
Echter.... alleen bij het ''lichtjes gasgeven'' zoals bijvoorbeeld als je
van 100 km/u naar 105 km/u wil gaan, dan produceert hij enorme zwarte
rookwolken.
Zodra je ietsje meer gasgeeft en daardoor de turbo gaat loeien is de rook
meteen weg.
Ook bij gewoon constant rijden is er geen rook.
Dus de rook komt alleen bij heel lichtjes gasgeven, dus de gaspedaal een
klein beetje indrukken.
Nu heb ik al erg veel zaken bekeken om dit op te lossen, maar nu loop ik
tegen iets erg raars aan:
-er is olie ververst bij een kleine beurt, er is 5w40 in gedaan in plaats
van de 10w40 of 10w30 die er in zat.
En het roken is weg!
En dit is niet de eerste keer: Een jaar geleden was hij per ongeluk bijna
zonder olie en gooide een garage zonder overleg met mij er 3 liter in, en de
rook was toen enkele weken lang ook weg!
Ik zou hun 10W40 geadviseerd hebben maar waarschijnlijk hebben ze er nu zelf
iets anders ingedaan.
VRAAG:
Kan het zijn dat een verkeerd olietype deze soort roken veroorzaakt????
Want ik dacht dat zwarte rook enkel uit de dieselbrandstof kon komen? Dus
door slechte verbranding.
Dus: Kan slechte verbanding gekoppeld zijn aan verkeerde motorolie?
Ofwel: betere motorolie = betere dieselverbranding?
Bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aanvulling:
Iemand gaf me de tip om de carterventilatie na te kijken.
Vraag: zou dit probleem daardoor veroorzaakt kunnen worden? Want de carterventilatie is in geen jaren schoongemaakt denk ik.
En tevens: Zit er misschien een filter in de carterventilatie van een v40 TD?
Is dat makkelijk bereikbaar?
Daar geloof ik niets van. Als je de slang van de kleppendeksel naar beneden volgt kom je bij een zwarte pot uit.
Dat is de olie/water afscheider. Die zul je wel bedoelen als filtermaar daar kun je niet veel aan schoonmaken.
het is ook al de derde topic die je opened over dit onderwerp. verwacht je nieuwe antwoorden?
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ik ben van mening dat de rookpluimen niiet door de olie komen maar, misschien heeft iemand daar een antwoord op. Als de auto goed loopt en niet al te veel olie verbruikt zou ik me niet druk maken over een olie pluimpje. De straat staat toch niet zwart?
Betere motorolie een betere verbranding die koppeling zie ik niet.
Motorolie is voor smeren en koelen. Door slijtage van onderdelen zal er best wel eens wat olie bij de verbranding komen of bij de uitlaatgassen. Zolang de auto goed loopt en de motor niet te veel verbruikt.
Geen zorgen. De juiste olie soort staat in het boekje van de auto.
[quote=toezicht]Daar geloof ik niets van. Als je de slang van de kleppendeksel naar beneden volgt kom je bij een zwarte pot uit.
Dat is de olie/water afscheider. Die zul je wel bedoelen als filtermaar daar kun je niet veel aan schoonmaken.[/quote]
Maar in mijn V40 gebruikershandleiding staat bij 12:3 ´´de carterventilatie dient volgens de VOLVO voorschriften onderhouden te wordeen´´.
En in de v40 Vraagbaak staat bij 17.1.15 ´´controleer en reinig de carterventilatie na 90.000 km -6jaar en vervolgens om de 45.000 km-3jaar.´´
En ik weet zeker dat dit bij mij nooit gedaan is.
ps: door de rook zie ik mijn achterliggers eventjes niet meer
16 jaar
Dan weet je inmiddels wat je te doen staat.........?
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar