Hallo,
De auto klapt erg op een slechte weg, en er zit speling op de rubbers.
Is dit een flinke klus of valt het wel mee, moet ik ergens speciaal op letten met loshalen .
Hoe is het met de veerspanning, of is die weg met kantelen van de as?
Als iemand tips heeft, laat het even horen aub
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de hele achtertrein moet eronderuit, veel werk dus, je kan het hele zooitje in een keer eronderuitpakken met fusee's en alles er nog aan gewoon op een tafel laten zakken. Er is speciaal gereedschap voor maar kan ook gewoon met een flinke hamer eruitperen en nieuwe erin. De veerspanning gaat eruit met demonteren van de as.
Beetje gepruts.Met hamers.
Met speciaal gereedschap binnen een half uur.
As hoeft er helemaal niet onderuit.
Je schuift hem per kant wat naar achteren en het is zo gedaan.
Hamers!!!!!!!
Hebben het laatst ook gedaan met een paar hamers en veel pannekoeken met spek eten ;-)
Maar goed te doen hoor!!
Succes
@ twingo: ik kan dat speciaal gereedschap lenen, kun je het eens ff vertellen hoe jij het doet. ik heb het nog nooit zo gedaan en zou graag korte uitleg hebben.
[quote=twingo]Beetje gepruts.Met hamers.
Met speciaal gereedschap binnen een half uur.
As hoeft er helemaal niet onderuit.
Je schuift hem per kant wat naar achteren en het is zo gedaan.
Hamers!!!!!!![/quote]
Twingo,waar is dat spec.gereedschap te koop of weet je misschien het onderdeelnummer?
Hallo twingo,
Ik heb het gereedschap geleend bij de dealer. ik vond het waardeloos spul, je draait het zo kapot.
Gewoon de as eronder uit, ca 45 minuten werk.
Met een grote hamer de bussen eruit slaan, zo gebeurd.
Met terugplaatsen erop letten dat de uitsparingen van de bussen op dezelfde manier zitten als van te voren
Wij waren in ca 1,5 - 2 uur klaar.
dusssssss.......
het gereedschap nr bij renault is tar.1751 onderdeelnr zal ik morgen even kijken.is inder daad niet echt sterk heb zelf een hardere bout en moer iplv de originele draadspindel.zonder het gebruik van de luchtsleutel blijft het wat langer heel.ik laat zelf de as er onder hangen en dan is het te doen in binnen een uur.heb van de week in een gereedschap krantje ook het gereedschap zien staan weet alleen niet meer welk merk maar het principe was hetzelfde
vanmorgen klus geklaard. ik heb combinatie spec. gereedschap en hamers gebruikt! haha! Uitpersen gaat vanzelf. erin heb ik zo af en toe met de hamer moeten richten anders ging ie scheef. je kunt alles laten hangen en alleen waar de rubbers zitten alles los. ik heb het op een vierkolommergedaan, maar denk dat 2 kolommer makkelijker is.
die draadspindel is inderdaad niks waard, maar verder werkt het goed.
alleen oppassen voor hetvolgende: de nieuwe rubbers moeten precies omgekeerd gemonteerd worden als de oude!!! die die normaal links komt moet rechts en omgekeerd. in december staat er ivm hiermee een ots in dialogys!
ja, viel mij ook al op! zit papiertje bij de rubbers van waar ze zitten moeten. dat was idd precies andersom als ze er uit kwamen.
Kun je na montage ook nog zien of ze goed zitten? Mischien wil iemand een foto maken zodat ik het bij mijn auto kan controleren. Daar zijn ze namelijk pas vervangen en binnenkort staat ie toch op de brug voor uitlijnen.
Kan het kwaad als ze eventueel verwisseld zijn? Wat is precies het verschil?
18 jaar
Ik had ook twijfels met het briefje en heb dus technische dienst Parijs om uitleg gevraagd.
Wat op het briefje bij de nieuwe rubbers staat is correct.(dus bus met langwerpig gat moet links)
Waarom mag Joost weten. (of Henk misschien?)
Veel kwaad zal het wel niet kunnnen zeker? Anders zouden alle Laguna's af fabriek scheef rijden. En dat is nu een van de weinige problemen die ze niet hebben.
Hoe zit het eigenlijk met de uitlijning na het vervangen van de rubbers? De achteras is los geweest, dus ik zou verwachten dan je dan opnieuw moet uitlijnen. Wordt dat ook gedaan?
18 jaar
[quote=sgm]Hoe zit het eigenlijk met de uitlijning na het vervangen van de rubbers? De achteras is los geweest, dus ik zou verwachten dan je dan opnieuw moet uitlijnen. Wordt dat ook gedaan?[/quote]
In principe heeft dat geen zin omdat je een vaste achteras hebt en deze niet valt uit te lijnen.
Neemt niet weg dat de waardes kunnen veranderen dmv verschuiving op het boutgat maar dit zal denk ik niet heel veel zijn.
Dus is het volgens mij wel slim om na het vervangen van die rubbers de auto opnieuw uit te lijnen, want dan stel je de voorkant in op de eventueel gewijzigde achterkant. En wat is "niet heel veel": uitlijnen gaat over kleine beetjes.
18 jaar
let wel: het is ALTIJD slim om een auto uit te lijnen na werkzaamheden aan wielophanging. maar ik heb het ook niet gedaan hoor... ff proefrit voor de klus en er na. als de auto niet verschillend rijdt of stand van stuur veranderd zou ik er persoonlijk niks aan doen.
eerst de as er onder vandaan halen en dan de grote hamer gebruiken werk goed
ik heb het nog nooit met het speciale gereedschap gedaan dus maar dit gaat iig goed
gr willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar