Alfa Romeo 159: 159 1.8 MPI: gas blijft hangen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 MPI

Bij het overschakelen blijft sinds kort het gas soms hangen; uitermate irritant. De auto reed voorheen uitstekend. Auto heeft zojuist 30000-beurt gehad maar het probleem is niet opgelost. Er is geen aanwijsbare reden te vinden; van alles is gecontroleerd en uitgelezen. De auto rijdt altijd op BP euro 95. De dealer zegt dat het aan de emissie ligt en het motormanagement dit afregelt. Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Zou bv. V-power-benzine een oplossing zijn?

resm

Geplaatst door resm (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 159? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Gezien het bouwjaar zul je wel een drive-by-wire gasklep hebben, dus het motor-systeem regelt dit.
Ik denk niet dat v-power daar veel aan gaat veranderen.

Misschien een andere dealer proberen die wel weet wat er aan de hand is?
Het zou helpen als je precies kunt vertellen of nog beter kunt laten zien wanneer het gas blijft hangen.

resm (0), 12 jaar geleden

Ik zit idd aan een andere dealer te denken voor een second opinion. Het verschijnsel doet zich onregelmatig maar wel dagelijks voor en ik kan op geen enkele manier verzinnen wat de oorzaak is. Regen, kou, luchtvochtigheid, koude/warme motor, stadsverkeer, rijksweg, noem maar op; ik heb geen idee wat er aan mee zou helpen. Het vreemde is dat de auto voorheen absoluut vlekkelooos liep.

Jaggo (0) PRO, 12 jaar geleden

Gewoon een andere dealer zoeken om uit te lezen of specialist.
Let wel op dat hij uitgelezen gaat worden met de examiner smart HD.
Dan MOET er iets aan het licht komen, succes

Alfahunter848 (0), 12 jaar geleden

Wat bedoel je met het gas blijft hangen ? Kun je het iets detailleren ?
Ik heb zelf namelijk ook een 159 mpi 1.8 waarmee ik al meer dan een jaar een probleem heb dat de motor slecht optrekt/smoort/geen mooie geleidelijke trekkracht verdeling tot 4000 toeren heeft.
Bij volgas doortrekken met name in de 3e, 4e en 5e versnelling blijft de motor merkbaar hangen, exact bij het passeren van de 4000 toerengrens is het alsof er een turbo open gaat en is de volle trekkracht weer aanwezig.
Ik ben al tig keer bij de garage -een officiele Alfa-dealer- geweest maar er is geen oplossing. Het probleem wordt wel erkend en herkend maar de auto geeft geen officiele storingsmelding zo wordt mij steeds voorgehouden. De auto is van april 2010 nu 40000 km op de teller. Het probleem is begonnen in augustus 2010 bij een kilometerstand van plm. 12000 km.
Ik heb bijna alle benzinemerken er in gehad incl. shell V-power (meerdere keren) maar het geeft geen resultaat dus dat extra geld kun je je besparen. Er zit Siemens software in waar geen updates voor komen/zijn die dit probleem oplossen. Ik ben er tot november 2011 mee bezig geweest helaas zonder resultaat. Ook de importeur Fiat Group geeft geen sjoegel op individuele klachten. Moet je mee leren leven, het is een karaktereigenschap van deze auto !!! Dit terwijl ik voor deze auto exact hetzelfde model van het bouwjaar 2007 heb gehad en er geen enkel probleem mee heb gehad.
De luchtmassameter is al eens vervangen door een goedwillende servicedealer met een kort moment van resultaat. Wat jij van je dealer te horen krijgt "De dealer zegt dat het aan de emissie ligt en het motormanagement dit afregelt " krijg ik dus ook als eindboodschap. Door toenemende milieueisen -CO2 uitstoot- hebben ze vanuit de fabrikant/importeur de motor electronisch afgeknepen om te kunnen voldoen aan de RDW-eisen om voor deze serie auto's (vanaf 2009 ??) kentekengoedkeuring te krijgen. Eerst merk je dat blijkbaar niet of minder maar naarmate je meer kilometers hebt gereden gaat het zich openbaren. Wat mij wel opviel dat de motorolie temperatuur bij deze veel hoger (130) oploopt bij hoge snelheden dan de vorige (max. 110).Verder heb ik inmiddels 5 nieuwe uitlaat stukken (middendempers) er onder gekregen omdat deze na ruim een week rijden steeds weer gingen resoneren. Nu is dat opgelost door er een roestvrijstalen versie van een uitlaat specialist onder te zetten. Volgens mij heeft het één wel met het ander te maken. Alleen je krijgt er als individue nergens (bij dealer of importeur) een vinger achter.
Ik denk nu zelf ook aan een second opinion, maar vraag me in alle redelijkheid af of je daarvoor bij een Alfa dealer moet zijn !
30 oktober 2010 heb ik mijn eerste melding gemaakt onder particulier op deze site. Helaas maar één reactie gehad.
Ik heb geen oplossing voor je maar wellicht herkenning als lotgenoot als jou klacht "het gas blijft hangen" overeenkomt met bovenstaand verhaal
Ik ben benieuwd of we dezelfde klacht hebben

resm (0), 12 jaar geleden

Ik heb idd ook dat ie niet geheel zonder haperen vanaf stationair tot het maximale toerental loopt, maar het is bij mij echter niet storend. Je voelt dat ie bij accelereren rond de 4000 toeren lichtjes hapert om dan weer door te lopen. Misschien komt dit van het twinport-systeem? Onder de 4000 toeren loopt ie op zich mooi.
In mijn auto loopt de olietemperatuurmeter niet hoger dan 110 graden; het zou dus aan jouw meter/zender kunnen liggen.
Als ik het goed begrijp zit jouw auto nog in de garantie. Ik heb in het verleden al eens een serieus probleem gehad met een auto (duitse kwaliteit, jaja) wat de dealer niet kon/wilde oplossen. Ik heb uiteindelijk een advocaat in de arm genomen, mijn poot bijzonder stijf gehouden en een nieuwe auto gekregen. Niet de leukste weg om te bewandelen maar het heeft dus wel geholpen. Overigens moet je je niet richten op de importeur; je hebt je auto bij de dealer gekocht en daar heb je dus een rechtsgeldige overeenkomst mee. Wat je dealer met de importeur te maken heeft is echt niet jouw probleem! Bij mijn huidige auto zou het wel eens dezelfde kant op kunnen gaan. Erg vervelend, maar van een dergelijke moderne auto mag je toch verwachten dat het gas niet blijft hangen. Een willekeurige auto van een willekeurig merk doet dat toch ook niet?

Alfahunter848 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Problematiek is niet helemaal 100% vergelijkbaar maar ligt wel in elkaars buurt
Klopt auto zit nog in garantie tot april a.s. Ik heb inmiddels ook rechtsbijstand ingeschakeld en ben benieuwd wat er uit gaat komen. Het verhaal richt zich inderdaad in dat geval op de dealer
Ben het met je eens dat een moderne auto dergelijke problemen niet mag hebben en als het al zo is deze zeker door de dealer opgelost moeten kunnen worden zonder het in de afscheepsferen te gaan zoeken.
Nu is het even afwachten wat er uit komt !

resm (0), 11 jaar geleden

Update: gasklephuis en nokkenasverstellers zijn vervangen. De motor liep daarna weer als nieuw. Na zo'n 4 weken bleef het gas steeds weer wat hangen....

Alfahunter848 (0), 11 jaar geleden

Hé hoi,
Ik las net jouw berichtje. Nou ik heb het probleem niet meer. Met rechtsbijstand inzet verlost van die k.... bak, maar desondanks kostte het wel weer geld natuurlijk. Heb nu een Mito 135 pk multi-air en het rijdt perfect qua trekkracht en benzineverbruik echt een verademing ! Tuurlijk is ie een stuk kleiner, maar kinderen zijn het huis uit dus kan het.
Voor jou wellicht interessant, de dealer gaf uiteindelijk wel toe dat er in ieder geval met de 2010 versie (overgelopen uit productie 2009 ?) problemen waren. Het motormanagement systeem is aangepast aan de RDW/NL CO2 normen. Ze moeten die krengen op een vereist niveau krijgen en dan lopen ze voor geen meter meer. Maar ik heb ook contact gehad met de fiat group en die geven het niet toe maar zeggen wel "wij kunnen voor u geen uitzondering maken " dusss ze weten dat ze fout zitten !! Je moet het echt zoeken in het motormanagementsysteem. De auto is op de een of andere wijze gemanipuleerd. Ze kunnen het ook oplossen, maar willen het niet omdat ze dan niet meer voldoen aan de normering. Welllicht moet je naar een tuner gaan die lost het voor je op, althans zo ver was ik wel alleen dan is je garantie weg en dat kon ik toen niet gebruiken omdat ik nog in de termijn zat.
Ik heb ok tig uitlaten vervangen in de hoop dat, maar zonder resultaat. De auto is wekenlang in de garage geweest (door vervangende auto ben ik ook mede aan de Mito gekomen)
Hé succes en als het wat oplevert hoor ik het alsnog graag.
Als alfist voor meer dan 30 jaar blijf ik aan alfa hangen, maar ze zijn het zeker niet altijd waard !!! Een Audi A1 had ik ook wel willen hebben maar ze zagen me al aan komen met die klotenbak van een 159
gr
Harry

resm (0), 11 jaar geleden

Dank je voor je reactie, Harry. Er wordt mij steeds meer duidelijk..... Tot de 30000-beurt liep mijn auto vlekkeloos, daarna begonnen de problemen. Ik vermoed dat e.e.a. wel eens met een software-update van doen kan hebben. Ik heb al een tuner of wat gesproken maar die zeggen stuk voor stuk dat je een 1.8 MPI niet kunt tunen.
De dealer waar ik kom stapelt fout op fout en heeft naar mijn idee geen enkele interesse om het op te lossen. Ze willen mij vast en zeker geen volgende auto verkopen?!

Alfahunter848 (0), 11 jaar geleden

Hoi
Tunen kan wel en het levert je behalve een mooiere trekkracht verdeling ook extra pk's op. Miin dealer zei ook dat een 159 1.8 mpi niet te is tunen. Toen ik aangaf dat het kon, mocht ik het gerust doen voor eigen rekening en verantwoording en waren ze daarentegen wel zeer geïnteresseerd in de resultaten, maaar mijn garantie op de motor en aandrijfassen verviel .
Ik had conctact met Martin van Noort

datatechnic

Nieuwenkampsmaten 6-7

7472 DE Goor

sales@datatechnic.nl

0547-271672.

"t is een eind weg maar wellicht kan het voor jou ook dichterbij. Het kan echt wel !!
Fiat group geeft het na aandrukken ook toe, maar werken voor geen millimeter mee, Sorry, excuses, jammer, helaas dat is het enige wat er uit komt.
V.w.b. de alfa dealers heb ik precies hetzelfde gevoel, na aankoop ongeintersseerd, klantvriendelijkheid 0, de enige optie is geld verdienen over de rug van .........
De ex dealers -nu servicedealers- daar kan ik beter mee uit de voeten, maar daar kun je pas na afloop van de garantie terecht voor problemen.
Hé succes en doorpakken, dreigen met een berichtje in autvisie of een ander autoblad i.h.k.v. reviews wil ook nog wel eens helpen.
Het is shit en blijft shit vanuit de arrogantie van de fiat group, zo verkoop je in ieder geval niet meer auto's . Mijn dealer heeft er nu pakweg 8 staan en die worden -tenzij ze via de handel weg gaan- bejaard op het buitenterrein van de garage .
Nogmaals succes

gr.
Harry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.