auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 159 2006: klimaatregeling

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900 jtdm

Het is nu praktisch een jaar dat ik sukkel met de klimaatregeling ( airco ) .
Meestal komt er enkel koude lucht door de roosters aan de kant van de passagier terwijl er uit deze aan de kant van de bestuurder (de gewenste )koude lucht komt.
Nu en dan lukte het om dit probleem op te lossen met het ontkoppelen van de batterij ( een soort reset dus ) , maar het is nu al weer een hele poos dat er enkel warme lucht aan de passagierszijde wordt geblazen .
Batterij ontkoppelen helpt niet meer .
Ik heb ondertussen beide actuatoren eens gedemonteerd en terug gemonteerd . ( zie foto in bijlage )
Bij het verhogen of verlagen van de gewenste temp. zie je dat hefboompje op en neergaan , waaruit ik afleid dat er geen kleppen vastzitten .
De sensor ,die net onder de linker draaiknop van het airco-bedieningspaneel zit , heb ik ook al zo goed als mogelijk met de mond uitgeblazen .

Nu verandert er dus niks meer aan de rechter zijde , het blijft steeds warme lucht , al wordt de temp op low geplaatst .
Vorig jaar gebeurde het ook wel dat na het ontkoppelen van de batterij , het probleem zich net andersom manifesteerde : warme lucht aan de kant van de bestuurder en koude lucht aan de kant van passagier . Het leidde dus min of meer een eigen leven . Nu blijft alles wel hetzelfde .

Alle zekeringen zijn ook intact .

Ik zit met de handen in het haar .

Weet iemand raad ?


Thanks .

Geplaatst door

kerre (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Stappenmotor: Als een stappenmotor. gereset wordt zoek hij eerst een uiterste stand op. Dan neemt hij een aantal stappen ingegeven door de ECU. Daarna kijkt de ECU naar de stand van de schakelaar bv op het dashbord en geeft opdracht om het aantal stappen te maken wat bij die stand hoort...

Het is dus 1 richtingverkeer. De ecu gaat ervan uit dat de geresette stappenmotor in de juiste positie staat. Als om de een of andere reden de stappenmotor zijn opdracht niet goed uitvoert is een foute stand het resultaat.. Oorzaken daarvan kunnen zijn. kleppen gaan te zwaar op lopen ergens door vast. De stappenmotor is inwendig defect, of 1 van de 4 draden van de stappenmotor maakt (soms) geen of slecht contact.. Zelfs de ecu kan foute opdrachten geven..

Alhoewel U van mening bent dat er geen klep vast zit zou ik toch als eerste daar mijn aandacht op richten. Is er misschien iets in de kachel terecht gekomen?? wat af en toe de beweging van een willekeurige klep verhindert???

De climaatregeling is uitgerust met een zelfdiagnose systeem. Door alvorens te resetten de foutcodes uit te laten lezen, als die er zijn?? kunnen er heel wat zaken uitgesloten worden. Hopelijk leidt de foutcode u rechtsstreeks naar de boosdoener.

Slechte of defecte electrische verbindingen worden in elk geval als fout aangemerkt

Bedoelt u met de stappenmotor de hierboven afgebeelde actuator ( = deze aan linker kant , en wordt eigenlijk gestuurd door deze aan de rechter kant ) ? Als ik deze van de rechter zijde demonteer , kan ik de as ( een soort as) met een schroevendraaier ongeveer een kwartdraai voor- af achteruit draaien . Ik heb het deksel van de koker ( waarop de actuator is gemonteerd ) lichtjes opgelicht , en kon tegelijkertijd daarbij vaststellen dat er een soort klep in die koker afdicht of opendraait (wat normaal is denk ik ) .

Dus als ik het goed begrijp , kun je niet zomaar resetten en daarna de actuators terugplaatsen ( risico dat ze niet in de juiste positie staan ) , of niet ?

Voor ik het vergeet , wil ik je in elk geval heel erg bedanken voor uw antwoord .


Groeten ,

Dirk

kerre 0

12 jaar

Dat bedoelt Cor ook, stappenmotor= actuator.
Juist i.d.d., na het verwijderen/resetten en terugplaatsen van de actuator werkt niet, systeem zal een basis afstelling nodig hebben, ofwel opnieuw inleren.

TheoStek 0
badge

12 jaar

Beste Cor en Theo ,

bedankt voor jullie deskundige raad.

Toch wil ik nog ter verduidelijking het volgende toelichten ( om nagenoeg met zekerheid te kunnen stellen dat er enkel afstelling nog is ) :

- als je de temp. via de linker bedieningsknop van het klimaatregelingspaneel verhoogt of verlaagt , dan zie je , afhankelijk van de instelling , de hefboom aan de linker actuator/stappenmotor op - of neergaan , en tegelijkertijd de rotor van de rechter stappenmotor wat verdraaien ( vastgesteld terwijl deze gedemonteerd was maar nog elektrisch aangesloten )
- als je dit doet met de rechterknop ( bedoeld voor de kant passagier dus ) , dan gebeurt er niks behalve als je de limieten van de temp. instelt , m.a.w stand LOW of HIGH , maar dat is het moment waarop de linker knop dezelfde digitale stand ( LOW of HIGH ) gaat aannemen als de andere knop .
- als je de rechter stappenmotor elektrisch ontkoppelt , dan gebeurt zowel rechts als links niks .
- als je de stervormige as ( waarop de rechter stappenmotor is aangesloten , zie foto in bijlage ) met een schroevendraaier een kwart voorwaarts draait of terugdraait , dan is het verschil enkel dat er meer /minder lucht doorgeblazen wordt
- die as van de rechter stappenmotor staat blijkbaar los van deze van de linker ( kant bestuurder ) want er gebeurt niks aan de linker kant als je die stervormige as manueel verdraait
- alles werd getest met draaiende en warme motor

Groeten ,

Dirk

kerre 0

12 jaar

Ja Dirk, Het wordt steeds ingewikkelder. maar niet getreurd als alles goed is zoekt het systeem zelf uit wat er moet gebeuren. De 159 is van na mijn tijd, maar de ideenen zijn nog dezelfde. Er zijn een aantal soorten lucht welke het interieur ingestuurd worden. 1. Frisse buitenlucht (Of smog)2, verwarmde buitenlucht via de kachelradiateur) 3, gekoelde buitenlucht via de airco (eigenlijk ook een radiateur. Ook kan ipv buitenlucht de lucht in het interiur opnieuw gebruikt woeden al dan niet gefilterd.

De lucht wordt naar boven, het midden of naar beneden gestuurd. (of een combinatie ervan) Inmiddels zal de 159 ook wel aparte regelingen voor links en rechts hebben.

U als bestuurder van de auto mag een aantal knoppen bedienen om het systeem naar uw wensen te laten werken. Echter de ECU bepaalt wat er gebeurt. bv alle kleppen dicht en de aanjager in de hoogste stand. Dat werkt niet..

De stappenmotoren bedienen de kleppen welke voor elkaar langsdraaien . laat ze begaan.. Resetten dient te gebeuren in gemonteerde toestand.

Zoals ik nu begin te begrijpen heeft deze auto een dual gescheiden AC systeem, dus links/rechts is apart in te stellen.
Deze hebben dan meerdere temp. sensoren die de climate controle links/rechts /boven/beneden e.d. regelen.
Actuator hoeft hierdoor niet defect te zijn, maar kan i.v.m. een defecte temp.sensor gesloten blijven.

TheoStek 0
badge

12 jaar

Cor , Theo ,

ik hoop dat jullie van het mooie lente-WE ( hebben ) kunnen genieten ?

Hier volgt nog wat informatie :

- het betreft idd een tweezone-systeem.
- eind vorig jaar werd mijn auto zoals gebruikelijk na het groot onderhoud aan de computer van de garage gelegd en toen werden geen storingen gedetecteerd , alhoewel het probleem zich toen al ruime tijd voordeed . Ik veronderstel dat de ECU toen ook gecontroleerd werd ?
- volgens het instructieboekje zit er maar 1 ( één ) interieurtemperatuursensor , dit recht onder de linker bedieningsknop ( zie bijlage ). Door de drie gleufjes van dat roostertje zie ik inderdaad iets steken maar is niet goed zichtbaar . Zoals reeds eerder aangehaald , heb ik dat al een paar keer met mond doorblazen . ( air-spuitbus waarmee ik mijn laptop reinig is leeg , vandaar ) .
Onder de rechter bedieningsknop zit een identiek roostertje maar er zijn geen doorzichtige gleufjes . ( dicht m.a.w. ) , ik veronderstel dat er daar dan niks achter steekt ook .
- Theo heeft het over meerdere sensoren die de klimaatregeling ( kunnen ) bepalen maar in het instructieboekje vind ik geen terug . Weten jullie waar die steken en hoe weet je dat ze niet meer goed functioneren ?

Groeten ,

Dirk

kerre 0

12 jaar

Na veel onderzoek uiteindelijk de boosdoener gevonden .
Het betrof de meng/actuator die het liet afweten . Deze zit goed weggeborgen en is moeilijk bereikbaar .
Door de luchtkoker (voetzone passagierskant ) weg te nemen , kun je deze - mits wat lenigheid aan de dag te leggen - zien .
Ondertussen heb ik die vervangen en is het probleem verholpen .

kerre 0

12 jaar

Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1435
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.