close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4-Avant: 3.0 TDI is een 3.0 Di geworden.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0 TDi

Afgelopen zaterdag tijdens een inhaal manoevre heeft mijn turbo de geest gegeven. Gelukkig een gevalletje garantie, maar ik vraag me af wat er nu aan de hand is.
Tijdens het inhalen gaf ik gas, bak schakelde terug en de toerenteller loopt op tot 4000 toeren. Ik hoor de turbo fluiten, waarna hij een rare fluittoon begon te maken. Daarna was het mis, vermogen weg, roken, schokken en de motor in storing.
De auto langs de kant gezet, uitgeschakeld, gestart, maar probleem was er nog. Als ik nu rustig rijd gaat het redelijk goed, snelheden van 100-120 zijn op zijn "2CV's" wel te halen. Geef je echter gas, dan begint de auto weer te schokken en te roken. Even uitzetten en starten lost dat dan weer op. Kortom, onder de 2500 toeren ben ik nog wel thuis gekomen.
Ik ben even naar de dealer gereden, en daar werd geconstateerd dat de turbo inderdaad defect is. En dan kan het in de aansturingsmotor (???) van de turbo zitten.

Kan iemand me dit fenomeen uitleggen en zijn er bekende problemen met deze turbo?

--
Grt, Harold.

Geplaatst door

www.hadecom.nl (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een turbo loopt niet zomaar stuk. Vaak is er een oorzaak voor te vinden. Het is daarom erg belangrijk de schadeoorzaak te achterhalen alvorens een nieuwe of gereviseerde turbo te plaatsen. Anders is de kans groot dat de nieuwe turbo ook snel het loodje legt.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Paul,

Snel met je antwoord zoals altijd. Dank je wel daarvoor.
Wat men me vertelde, en ik ben vaak redelijk technisch, maar dit ontgaat me ook helemaal, is dat de turbo wordt aangedreven door een soort elektromotor die dan de timing van die turbo regelt. Er gaat dus een stangetje vanuit dat regelmotor de turbo in die dit voor zijn rekening neemt. Juist dit mechanisme schijnt niet goed te werken, tot maar max 20% of zoiets. Men had het al over de zekering, maar kon dit niet zeker zeggen. Ook omdat het ding wel "iets" doet is dit ook niet te verwachten.
Het zou een sensor op de turbo kunnen zijn die de boel verstoort.

Wellicht geeft dit een ander licht op het onderwerp?

De auto wordt woensdag opgehaald, ik zal iig een oplossing hier neer "pleuren" mocht ik hem hebben.

Fijne avond verder!

Heb je niet gewoon een gescheurde luchtslang na de turbo?

Hendrik4290 0
badge

14 jaar

Ikzelf weet het niet. Hij gaat terug naar de dealer waar ik de auto gekocht heb. Ik heb nog garantie, men komt hem ophalen, dus het wordt allemaal netjes geregeld. Ik zal het posten als ik de auto weer terug heb. Morgen wordt hij opgehaald, zal blij zijn als het ding weer terug is.

Wat is het voor een turbo, een KKK?

Dead Silence 0

14 jaar

Nou, hij is weer terug. De turbo was inderdaad defect. De koppelstang die het schoepenwiel in een bepaalde stand zet (zeg ik dat goed???) zat muurvast. Kennelijk is de hele turbo vervangen.
Wagen loopt weer als vanouds, ik weer blij, want een 3 cilinder VW Fox is geen alternatief voor dit beest op wielen.

De electronische aansturing van deze turbo geeft wel degelijk problemen. Er is zelfs een gemodificeerde versie voor en dus is deze actuator los te leveren! Alleen het inleren en afstellen moet wel goed en met speciaal gereedschap gebeuren.

Jos.

jos-br 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.