close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4-Avant: Zelf remblokken voor vervangen: op brug of met krik?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDi

Goedemorgen allen!

Ik ga vandaag mijn remblokken voor vervangen, voor het eerst. Ik ben op de hoogte van de werkwijze.
Nu kan ik ergens een brug huren voor een uurtje, maar ik vroeg me af of ik het gewoon met de standaard krik kan doen.
Op die manier kan ik het hier bij mijn huis doen, met al het gereedschap in de buurt.
Nadeel is wel dat ik het wiel voor wiel moet doen, ik heb immers maar 1 krik.

Is dit prima te doen? Of is er een noodzaak dat beide voorwielen er tegelijkertijd af moeten zijn, bijv om dingen te controleren?

Iemand ervaring?

UPDATE: De klus is geklaard. Mijn uitleg staat een paar berichten hieronder.

Geplaatst door

a4avant (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Avant

Beide wielen hoeven niet persé van de grond.
Werk wel veilig maak evt gebruik van een stevige krik en assteunen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Hoi Paul,

Thanks, mijn Audi staat al in de lucht te bungelen.
Ik heb de twee grote bouten van de remklauw los, als het goed is moet ik nu de remklauw van de schijf/wiel kunnen halen.
Hij zit echter best vast. Kan ik hiervoor gewoon kracht gebruiken of hoort hij er heel makkelijk af te gaan?
De klauw zit dus wel los tov de ophanging (kan een heel klein beetje het wiel "draaien"), maar niet ten opzichte van de schijf.

PS Ik maak foto's ondertussen, zodat anderen er wellicht ook nog wat aan hebben. Als het klaar is plaats is het.

a4avant 0

14 jaar

Welke bouten bedoel je? bouten van de remzadel of van de remklauw?

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Ik denk van de remklauw zelf. Het complete ijzeren gedeelte, wat volledig om de blokken heen zit, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant.
Dit waren twee forse bouten maat 21.
(ik ga ondertussen nog even kijken, zo terug)

a4avant 0

14 jaar

Remzadel blijft zitten. 2 bouten aan de geleidepennen verwijderen (sleutel 13) (met sleutel 15 tegenhouden)
Vervolgens remklauw van de remzadel verwijderen. Remzuiger met geschikt gereedschap rechtsom tot aan de aanslag indraaien.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Je hebt gelijk, ik was het remzadel aan het loshalen. Niet goed dus.
De remklauw is eraf, oude blokken eruit, nieuwe blokken liggen klaar, 1 blok met slijtagesensor is aangesloten.
Ik zit nu op het punt van het terugduwen van de zuiger om de benodigde ruimte te verkrijgen. Je schrijft dat deze zuiger rechtsom tot de aanslag teruggedraaid moet worden.
Ik heb natuurlijk geen specifiek Audi gereedschap en dacht ook (ergens gelezen) dat je de zuiger dmv bijv een lijmtang terug kon duwen, met de reservoirdop open.
Klopt dit, of moet hij echt terug "geschroefd" worden? En zo jou, is dit ook met veelvoorkomend gereedschap te doen, zoals bijv een tang?

a4avant 0

14 jaar

Remzuiger, indien het om de voorzijde gaat kunnen rechtstandig worden ingedrukt.
Indien niets anders voorhanden kan een lijmtang uitkomst bieden.
Rubbers niet beschadigen....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Thanks, ik ga weer aan de slag! Niet vergeten om straks even mijn toetsenbord schoon te maken, typen met zwarte vingers is best lastig :-)

a4avant 0

14 jaar

Hoi A4 hoe hoog spoot de remvloeistof , die dop eraf draaien is nergens voornodig! Als de schijven nog niet de minimale dikte hebben maar wel een flinke roestrand ,dan zou ik die er af laten draaien anders zit de slijtage indicator na 5mm er weer tegenaan. Zet je die 2 losgehaalde bouten weer op moment vast ? Weet iemand die waarde nog?

Punt 50
badge

14 jaar

Vandaag dus de stoute schoenen aangetrokken en zelf voor het eerst remblokken vervangen. Conclusie: met een beetje gezond verstand en de backup van Problemcar (bedankt P Kelder) is het prima te doen.
Ik heb mijn voorremblokken gewoon bij mijn huis vervangen.
Als eerste heb ik natuurlijk de juiste blokken gekocht, via google kom je zo aan een adresje in je buurt waar je de juiste blokken kunt kopen.
Vervolgens eerst de bestuurderskant gedaan. Wielbouten een klein beetje losdraaien, auto in de versnelling en op de handrem en vervolgens opkrikken.
Daarna kun je het wiel eraf halen door de buiten los te draaien. Ik heb het wiel voor de zekerheid onder de auto gelegd, voor het geval mijn krik het zou begeven. Je moet er natuurlijk voor zorgen dat je auto op een stabiele ondergrond staat als je hem gaat opkrikken.


Hierna heb ik de remklauw verwijderd door middel van 2 bouten, die aan de binnenkant van het wiel zitten. Hiervoor heb je sleutel 13 en 15 nodig. Met sleutel 13 draai je het uiteinde los, met sleutel 15 hou je een contramoer tegen, zodat deze niet gaat meedraaien. Na het verwijderen van de bouten kun je de remklauw eenvoudig erafhalen, het remzadel blijf rondom de schijf zitten.
Let er goed op dat je de remklauw niet laat bungelen aan de remslangen ed. Met een stevig ijzerdraadje oid kun je hem prima even tijdig bevestigen. Als je hem laat bungelen kan er van alles kapot gaan.

De oude remblokken kun je vervolgens met de hand of met een tangetje loshalen.
Mijn A4 heeft een slijtageindicator, hiervoor zit aan de binnenste remblok een stekkertje. Haal deze los.

Vervolgens dien je de remzuiger (zit in de remklauw die je los hebt gehaald) weer naar binnen te drukken. Dit moet, omdat je nieuwe remblokken veel dikker zijn dan de oude versleten blokken, anders past het niet.

Ik heb hiervoor een simpele lijmklem gebruikt. Zet deze op de zuiger, maar wel zo dat de kracht precies in het midden is en de zuiger niet scheef gedrukt wordt. Dit kan overigens alleen bij de voorremmen is mij verteld. Vervolgens draai je de lijmklem aan, totdat de zuiger tot het aanslagpunt is teruggebracht. Ik heb tijdens deze handeling het reservoir van de remvloeistof onder de motorkap open laten staan. Als je reservoir al heel vol was, dan kan het tijdens het terugduwen overstromen. Dit moet niet gebeuren, want die zooi wil je niet in je motorcompartiment hebben. Indien nodig haal je er dus wat vloeistof uit.

Plaats de nieuwe blokken zodat ze precies in de uitsparingen op het remzadel vallen, net zoals de oude blokken zaten.
Vervolgens plaats je de remklauw weer terug en monteer je de twee losgedraaide bouten weer, in omgekeerde volgorde
Zorg er natuurlijk voor dat deze bouten goed vast zitten.

Hierna sluit je het stekkertje van de slijtageindicator weer aan. Ik heb zelf het snoertje even netjes vastgemaakt met een tierib en deze op maat afgeknipt.

Zit alles goed? Dan kan je wiel er weer op. Plaats het wiel en draai de bouten erin. Als de bouten redelijk vast zitten, laat je de auto weer zakken.
Hierna loop je alle bouten nog eenmaal na om ze op de goede sterkte vast te draaien. Voor de zekerheid kun je de bouten na een paar dagen rijden nog even controleren.

Wiel klaar! En nu de andere, op precies dezelfde manier!
Ik was voor het eerste wiel 40 minuten kwijt, voor het 2e wiel net geen kwartiertje. Oefening baart dus kunst!

Voor de volledigheid: ik ben geen monteur, gewoon iemand die niet bang is voor vieze handen. Succes en bedankt voor het meedenken!

PS Als alles gedaan is, let dan even op bij het wegrijden, want je remsysteem moet weer druk opbouwen. Bij mij was dat eigenlijk binnen 1 keer remmen gebeurd. Daarna nog voor de zekerheid het remvloeistofniveau gecontroleerd en ik kan weer perfecte noodstoppen maken :-)

a4avant 0

14 jaar

a4avant

Dank voor je feedback...
En op deze manier ontstaan er leuke nieuwe hobby's

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Handig..zo`n online werplaats handboek.

Hans4040 1205
badge vip badge

14 jaar

Ik wil toch nog een aanvulling plaatsen . Kijk eens op wikepedia op onderwerp 'Remblokken verwisselen ' Ik stond ervan te kijken dat niemand je daar op wees. Ze moeten daar 2a3 jaar blijven zitten. Groetjes.

Punt 50
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.