Audi A3: a3 start niet goed op lpg

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 20V

Ik heb een probleem met mijn LPG installatie in mijn audi A3.

Als ik deze koud start op lpg gaat ie vrijwel direct op 3 poten lopen, altans zo klinkt het. Dit is alleen stationar, ik kan gewoon wegrijden zonder problemen en als ie wat warmer is is het probleem weg. Op benzine doet dit probleem zich niet voor. Verder rijdt ie op gas prima. Ik vind alleen het verbruik wat hoog ca. 1:8 Toen ik de auto kocht met nog de oude verdamper en verdeler liep ie 1:11. De auto heeft nu 217.000km gelopen en er is bij 180.000 een nieuwe verdamper en verdeler gemonteerd.

Recent hebben ze bij de garage een revisie setje geplaatst in het gasverdeelhuis maar heeft niets opgelost.

Ik denk zelf eigenlijk aan de bougie's. Er zitten nu BOSCH bougie's in met één electrode (weet het type zo niet) maar ik heb zelf eigenlijk liever NGK's. Origineel horen er de 4 massa electrode exemplaren in van het type BKUR6-ET10, weet iemand welk type ik er het best in kan doen voor LPG (met één massa-electrode, vervangend type) en heeft iemand een oplossing voor mijn koude start probleem?

ik hoop dat jullie mij kunnen/willlen helpen.

Daxje

Geplaatst door Daxje (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

AP3LD00RN (0) PRO, 16 jaar geleden

Voor zover ik weet start elk dampgas systeem gewoon op benzine en schakelt deze vanzelf over naar benzine... als de auto op benzine loopt hoe loopt hij dan? mischien een verstopte benzine injector.

Gr. Henk

AP3LD00RN (0) PRO, 16 jaar geleden

schakelt over op LPG bedoel ik

Henk

Daxje (0), 16 jaar geleden

op benzine loopt ie goed. trek als een lier, geeft geen plofje verkeerd.

Als ik de auto op LPG "koud"start loopt ie even goed totdat die overschakelt op LPG. Dan begint ie raar te lopen, zet dan de LPG schakelaar om naar benzine is het probleem weg. Het benzine gedeelte lijkt dus oke, maar ik kan iets over het hoofd zien.

koud op LPG werkt dus niet goed, maybe temp sensor niet in orde? of toch de bougie's?

AP3LD00RN (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het verbruik ook omhoog is gegaan en het verdeelhuis is gereinigd, kan het wel wezen dat je verdamper versleten is, dan zal het verbruik volgens mij ook omhoog gaan. maar je zou eerst even andere bougies kunnen probere, voor zover ik weet is het altijd beter om bij een lpg-auto 4-massa bougies te gebruiken.
Maar wat voor merk lpg-systeem heb je dan?

Gr Henk

simondekoning (0) PRO, 16 jaar geleden

laat je compresie eens meten met koude motor.
met deze km stand kan wel eens een klep verbrand zijn.

simondekoning (0) PRO, 16 jaar geleden

laat je compresie eens meten met koude motor.
met deze km stand kan wel eens een klep verbrand zijn.
of heb je al een koprevisie gehad ?
gr simon

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Loopt de auto niet toevallig op 2 brandstoffen als tie is overgeschakeld?.
Hij doet dit alleen als je zeg maar de schakelaar op gas hebt staan, op de stand dat tie automatisch overschakeld.
Als tie op benzine staat is er niks aan de hand en loopt tie gewoon goed.
Ik vermoed dat tie op 2 brandstoffen loopt omdat tie zelf de omschakeling moet doen in de automatische stand.
Dat krijg je namelijk hetzelfde effekt als het lopen op 3 poten.
Is dit een AG installatie?.
Een ingezakte klep is uiteraard ook een mogelijkheid.
Wat is km stand?.

Daxje (0), 16 jaar geleden

bedankt voor al jullie reactie's!
Ik heb even wat gemist, kreeg geen meldingen in m'n mail dat er nieuwe berichten waren gepost.

Ik heb er vorig weekend nieuwe BKUR6-ET10 bougie's ingedaan (de originele) Geen verbetering.
De km stand is nu 220.000km
Er zijn bij 185.000km een nieuwe verdamper en gasverdeelhuis in gezet. (Necam)
Vanaf dat ik de auto heb zit er al een Lambda-sonde storing in.:

16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity
P0134 - 35-10 - - - Intermittent

Ik heb zelf ook al aan een verbrande klep zitten denken, maar wil het liever niet geloven.... Compressie meten is een goed idee.

Ik heb zelf al tijden het vermoeden dat de motor ergens valse lucht trekt, hij blijft mij namelijk met doortrekken en overschakelen wat te lang in toeren hangen, valt mij niet snel genoeg stil, op lpg is dit helemaal duidelijk aanwezig.(maar dit kan ook de traagheid van de LPG zijn) Zou dit misschien ook op een lekke klep kunnen duiden????

Dat ie op 2 brandstoffen zou lopen dacht ik ook al aan. Dan zou er een benzine injector moeten lekken. Ik heb nog even de storingen uitgelezen maar hierover komen geen stroringen naar boven. Van de week heb ik even een tank benzine met injector-cleaner leeggereden. Vanochtend voor het eerst weer even op LPG gestart, maar nog steeds het probleem. (koude start op LPG, eerste 15 seconden gaat ie vloeiend rond, daarna schakeld ie over op LPG (rood/oranje knipperend LED-je blijft dan oranje) en dan gaat ie raar lopen, alsof ie te veel brandstof krijgt, wacht je dan tot een 1 a 2 minuten minuut lopen, is het probleem weg.

M'n Adrie staat nu bij de LPG-specialist. Ik hoop dat ze er uit komen.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik begin te vrezen voor een verbrande klep.

Daxje (0), 16 jaar geleden

gisteren het verhaal aangehoord van de LPG specialist. Ze komen er niet uit, veel te moeilijk. Ga maar naar NECAM was het advies. Das lekker....

Wel nog even m'n lichtschakelaar gesloopt (tijdens het demonteren van het paneel onder de stuurkolom om bij de gascomputer te kunnen komen) en een Xenon-lamp. Licht schakelaar wordt overigens netjes vergoed en de xenon lamp onder garantie. Dus het valt allemaal nog mee, maar was mijns inziens niet nodig.

Wat me wel heel erg opviel, toen ik de motor stationar zag lopen, dat ie best wel erg schud. Op lpg en na afstellen verdamperdruk en schoonmaken gasverdeelhuis.

Ik wil nu echt wel eens weten wat er is..... Dus ik ben opzoek naar de beste LPG specialist in de buurt van Arnhem.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Neem eens contact op met Leto in Wychen, staat goed bekend.

Daxje (0), 16 jaar geleden

ok, dank je, ga ik zeker doen.

AP3LD00RN (0) PRO, 16 jaar geleden

verbrande klep zou best wel kunnen, maar dan is de klep ook verbrand als ie op benzine loopt...of bedoelen we dat de klep in de kop is ingesleten?...

gr henk

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Meestal is de klepzitting ingeslagen, maar ik ben het met je eens dat je dat ook op benzine merkt.

AP3LD00RN (0) PRO, 16 jaar geleden

Is er eigenlijk een specifieke cilinder aan te wijzen die niet meegaat indien het probleem aanwezig is? of is ie gewoon aan het galoperen? en indien er een verbrande klep aanwezig is, zou die ook stevig backfires moeten hebben? en als hij lang in toeren blijft hangen als je het gas loslaat zou dat een vacuumlek kunen zijn, maar de storing die erin staat is van je lambda sonde...geen activiteit... je gas installatie haalt ook informatie uit je lambda sonde.
Ben wel beniewd wat de gas specialist er van zegt...

Gr henk

Daxje (0), 16 jaar geleden

gas-specialist weet het niet. Is te moeilijk. Ik heb zelf eigenlijk 2 vermoedens, of inlaat/uitlaat lekkage (vacuum/valse lucht) of een benzine injector die lekt. Na terugkomst van de LPG specialist meteen even het intaat gedeelte geinspecteerd op lekkage. Wel enkele slangetjes vervangen die er slecht uitzagen maar nog geen echt resultaat geboekt.

De uitkomst van de LPG specialist was wel dat als ie raar begint te lopen dat ie erg rijk gaat lopen. Mijns inziens heeft dit toch met een of meerdere lekkende benzine injectoren te maken hebben.

Weet iemand of ik als de motor op LPG slecht begint te lopen, ik de stekkers van de benzine injectoren eraf kan trekken om te kijken of ie dan beter gaat lopen? Kan ik daar wat mee kapot maken?

Van het weekend maar eens even flink op onderzoek uit.....

AP3LD00RN (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat kan in principe geen kwaad.. hij zal alleen in het fout geheugen opslaan dat ie ze even niet gezien heeft denk ik...
Veel succes van het weekend...

Gr henk

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Als de benzine injectoren lekken, dan moet je het laatste stukje naar huis de auto op benzine zetten.
Start tie de volgende vlekkeloos op benzine, dan zijn ze niet lek.
En als tie goed start en rijd op benzine, dan zit het duidelijk in de gasinstallatie.
En die storing van die lambdasonde, ging het mm lampje niet branden daardoor?.
Want als die niet meedoet moet je sowieso een storingsmelding krijgen.

Daxje (0), 16 jaar geleden

dat van die lekkende injectoren ga ik eens proberen, eigenlijk weet ik dat al, dat werkt goed.

De LPG specialist zei dat de Lambdasonde in de koude startfase, waarin mijn probleem zit, nog niet mee doet. En het dus niet kan zijn. Maar dat ie altijd die LS storing heeft, zit mij ook niet lekker. Ik denk zelf dat die storing erin komt als je schakeld tussen benzine en gas. Ik heb het eens een tijd in de gaten gehouden met VAG-com, elke dag op benzine rijden en elke dag storingen uitlezen, geen Lambdasonde storing. Vervolgens rijden op LPG, wel de foutmelding/storing......
Ga vanmiddag even de koelwatertemp. zender controleren, dat is volgens mij ook een veroozaker van veel problemen.
En ook nog even tijdens de koude start de zekering van de brandstofpomp eruit trekken.....

Daxje (0), 16 jaar geleden

Nou (helaas) gister pas een andere koelwater temperatuur sensor gekocht bij de dealer, inderdaad de groene. (059-919-501A) Er zit nu nog een blauwe in, maar de stekker van de blauwe past dus echt niet op de nieuwe groene. Is het iemand bekend dat je de stekker moet verbouwen? of heb ik de verkeerde zender?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Als je die storing op lpg hebt, zit er toch duidelijk iets niet goed in de lpg installatie.

Daxje (0), 16 jaar geleden

helaas met het vervangen van de koel temp zender nog niet het gewenste resultaat.... Ga nu zeker naar de betere LPG specialist.
De motor loopt (schudt) ook (erg) onregelmatig staionair..... dat zit me echt niet lekker. Zowel op benzine als LPG, alhoewel op benzine iets minder. Heb al diverse slangen die aan het inlaatspruitstuk verbonden zitten vervangen, maar vermoed dat er ook een kleine uitlaatlekkkage zit, althans zo klinkt het.
Binnenkort even de uitlaat goed inspecteren, en de Lambdasonde eruit draaien (voor de check i.v.m LS storing) Wordt er zo langzamerhand een beetje moe van, ik wil gewoon dat m'n motor netjes rondgaat.... Moet toch kunnen?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

ik begin toch te denken aan een lekkende klep.

Vorsters (0), 16 jaar geleden

Ik heb ook een A3 97 lpg g3, maar ik moet de auto eerst opwarmen(als ie 800 rpm is) voordat ik hem op lpg zet, anders gaat de toerentaal schommelen, ik dacht dat het zo moest, zo te zien niet...

Vex (0) PRO, 16 jaar geleden

ik zou luchtmassa meter eens proberen, heb ik ook gehad bij een opel astra op gas. Op gas ging mm lampje aan en motor startte niet goed koud + op benzine alles goed, nadat ik de leerwaarden van benz computer in basis gezet had ging hij ook niet op benzine en na lang zoeken luchtmassa meter vervangen en alles loopt terug prima.

simondekoning (0) PRO, 16 jaar geleden

ik denk nog steeds verbrande of ingeslagen klep.
laten meten met koude motor .

Daxje (0), 16 jaar geleden

maar als ie tijdens de koude start rot begint te lopen (erg rijk) en ik schakel 'm handmatig om naar benzine en het probleem is weg (gaat dan normaal lopen), dan ligt het toch niet aan een verbrande klep?
Compressie meten is zowiezo wel een goed plan maar leidt volgens mij niet naar de oplossing. Ik denk dat het een temperatuur gerelateerd probleem is die ik aan de LPG kant moet zoeken (sensoren/voelers???)

Gister sloeg ie trouwens, wachtend voor een stoplicht spontaan af op lpg, terwijl ie (relatief) netjes stationair liep. En dit heeft ie echt nog nooit gedaan. (beroerde bedrading? ergens?) Dit deed mij ook heel erg denken aan de startproblemen dat ik de laatste tijd af en toe heb, dat ie dus gewoon helemaal niet meer wil starten...(niet met knipperend startonderbrekerlampje, alles lijkt goed, maar starten homaar (zowel lpg en benzine) Accu-pool er 10 min af en starten maar.

het blijft gissen zo... het wordt tijd voor echte metingen, maar ik heb op het moment even heel weinig tijd om naar de garage/specialist te gaan. Wel heel erg bedankt voor het meedenken, en hou jullie op de hoogte

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Of toch op 2 brandstoffen lopen.
Dan loopt tie ook heel rijk.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Daxje]Compressie meten is zowiezo wel een goed plan maar leidt volgens mij niet naar de oplossing. Ik denk dat het een temperatuur gerelateerd[/quote]
Compressie meten in dit geval....... misschien geen oplossing maar je kunt dan wel iets uitsluiten.

Gr. paul,

KJ (0), 16 jaar geleden

Even een reactie van deze kant, mijn A3 vertoonde hetzelfde probleem. Onregelmatig en iets overslaand op lpg vooral stationair goed te merken. Op benzine minder maar ook niet geheel vlekkeloos. Uiteindelijk bleek na lang zoeken de luchtmassa meter het probleem te veroorzaken. Lek zoeken etc etc geen resultaat, een testrit met een nieuwe luchtmassameter gaf gelijk het positieve resultaat.

Daxje (0), 16 jaar geleden

Even een update van mijn LPG probleem:

Ik ben inmiddels bij 2 LPG specialisten geweest om de boel te laten controleren, bij beide geen resultaat. (gereden met de laptop aan de gascomputer, regelde goed, maar koude start verliep wat raar, hij ging wel erg snel over op LPG met de koude start, was de conclusie. verder niks raars.
Wat is er aan te doen? Nieuwe software in de gascomputer zetten, maar de LPG specialist vond dit een beetje te risicovol, zou hij liever niet doen. Gewoon doorrijden, kan alllemaal geen kwaad.

Ook laatst compressie laten meten, na een gedwongen bezoek aan de garage, nadat ik gestrand was met een kapotte waterpomp en een oververhitkoelsysteem...,maar de compressie was prima.

Stationair loopt nog steeds niet echt netjes. Op benzine blijft ie nu met schakelen hoger in toeren hangen dan op LPG (na LPG afstelbeurt), rijdt waardeloos. Op LPG loopt ie relatief veel netter.

Ik heb ook getwijfeld aan de luchtmassameter, iemand een idee of je die goed kunt testen? Ja, met een scope die ik niet heb. (loggen met vagcom, heb ik al eens geprobeerd, maar weet niet wat voor een meetwaarden goed zijn, op het net vind ik alleen dieselwaaardes)
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je gewoon de stekker van de LMM eraf moet trekken en als ie het dan goed doet (noodloop) kan de LMM wel eens overleden zijn.

Iemand nog suggesties?

hakeemolajuwon (0) PRO, 16 jaar geleden

Je storing van de lambdasonde kan veroorzaakt worden door een defecte lambdasimulator. Zou de sonde namelijk geen signaal afgeven gaat de gascomputer spontaan over op benzine.

Wat mij betreft zou ik na de koude start, maar nog voor de motor op gas loopt de vacuumslang van de verdamper aftrekken. Controleer dan of uit de aansluiting op de verdamper gas komt. Als dat zo is moet de verdamper vervangen worden.

Overigens zijn Autogas Duiven en Leto Wijchen een en de zelfde onderneming, maar dat terzijde.

Dinkela (0), 16 jaar geleden

Heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn passat 1.8 20v.
Heb er ook maanden over gedaan om het probleem te vinden.
Zoals ik kan lezen uit je probleem heb je toch een lekke klep dit verneem je de eerste tijd niet op benzine en ook niet door een compressietest.
Als het probleem groter wordt dan gaat de motor op den duur ook op benzine slechter lopen en krijg je bij abrupt gas geven als de motor op gas staat last van lichte backfire.
En bovendien begint de auto dan bij ong. 90km/pu licht te trillen.
Ik heb ook vanalles geprobeerd andere bougies nieuwe lambda nieuwe kat nieuwe bougiekabels enz.
Ik ben er achter gekomen door met een boroscoop in de cilinder te kijken(via het werk) er was een cilinder helemaal vet vanbinnen door slechte verbranding dit kwam door een minuscuul haarscheurtje in de inlaatklep.
Misschien zou je het ook kunnen zien door de inlaat te demonteren en kijken of er in een van de kanalen zwarte aanslag zit.
Je kunt ook proberen er zijn gespecialiseerde bedrijven die ook in bezit zijn van een boroscoop (kleine camera waarmee je in de motor kunt kijken).
Nou succes als je vragen hebt hoor ik het wel.

gr. Patrick

Daxje (0), 16 jaar geleden

bedankt voor jullie waardevolle antwoorden. Ik heb in de tussentijd nog wel het een en ander geprobeerd om de auto beter te laten lopen, maar tot op heden geen resultaat.
Ik heb alle vacuumslangetjes op en naar de verdamper vervangen. (bij de verdamper was de slang bijna door....)

En ik heb de gok genomen de LMM te vervangen (origineel ruilexemplaar bij de dealer), maar dit alles heeft helaas geen verbetering opgeleverd.

Tevens heb ik alle inlaatrubbers vervangen (+slangklemmen), daarbij ook eens goed in de inlaattrajecten gekeken. Eigenlijk was daar tussen de onderlinge cilinders niet veel verschil te ontdekken. Alle inlaten hadden ongeveer eenzelfde bruine aanslag, dit vond ik overigens wel raar, want van m'n 4 takt bommers ken ik eigenlijk alleen maar brandschone inlaat trajecten, had daar nooit een brandstof aanslag.....

Ik ga zeker even die test met het losse vacuumslangetje doen, even in een potje water houden he?

En als ik aan een boroscoop kan komen ga ik daar ook zeker even mee inspecteren, maar dan zal ik 'm van de garage moeten lenen, denk niet dat ze dat doen. heb wel een maglite met een glasfiber verlengertje kun je ook aardig diep mee in gaten loeren, maar misschien levert een warme compresietest meer resultaat....

Ik hou jullie op de hoogte, kan zijn dat het allemaal op zich laat wachten, want ik verwacht een dezer dagen gezins uitbreiding.... misschien wel een mooie gelegenheid om naar een andere wagen te gaan kijken......;) R32 ofzo

Daxje (0), 13 jaar geleden

Update:

Na vele jaren zoeken en mieren, eindelijk het probleem opgelost! Ben bij Kees van Verdampère geweest en heeft het gasverdeelhuis schoongemaakt.

Auto loopt nu als nooit tevoren, echt geweldig.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.