Hoi, Ik heb een A4 1.8 van '99. Nu is het dat als ik rustig schakel (lage toeren) van 1 naar 2, schakelt hij prima. Trek ik meer door in toeren dan "kraakt" hij iets. Is dit een serieus probleem of een afstelling van iets?
Groetjes Johnny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk de syncromesh die begint te verslijten, doet hij het ook als de versnellingsbak warm is?
Soms kan het verbeteren door de olie te vervangen door Castrol TAF-X.
Heeft hij inderdaad ook op bedrijfstemp. maar een synchromesh ook al bij 145.000km?? zou het de synchromesh zijn, is dit veel werk om bij een A4 te vervangen?
gr.
18 jaar
johnny
synchromesh is nog niet aan de orde, daar zijn weinig tot geen problemen mee. ik zou beginnen met de olie van de bak te verversen (75/90) daar knappen ze vaak een stuk van op, het merk olie doet niet terzake.
paul,
Paul kelder, thanks, hier wordt ik alweer wat rustiger van. Ik ga toch eerst eens met olie verversen beginnen denk ik. Ik vind zelf 145.000 km ook al vroeg voor een synchromesh maarja je weet het nooit. Alleen lopen meningen uiteen wat olie betreft merk ik. Ik had ook al een tip van een helpende hand per mail gekregen die praat over ATF-Dexron olie.
Gr.
18 jaar
[quote=Johnster]Paul kelder, thanks, hier wordt ik alweer wat rustiger van. Ik ga toch eerst eens met olie verversen beginnen denk ik. Ik vind zelf 145.000 km ook al vroeg voor een synchromesh maarja je weet het nooit. Alleen lopen meningen uiteen wat olie betreft merk ik. Ik had ook al een tip van een helpende hand per mail gekregen die praat over ATF-Dexron olie.
Gr.[/quote]
absoluut geen ATF (automatische transmissie fluid) ? in een schakelbak? dat lijkt nergens op. dit verhaal moet je maar vergeten....
paul,
Dan ga ik toch maar voor de 75/90 olie! Klinkt wel overtuigend. Nogmaals bedankt voor de reacties allen.
Gr.
johnny
18 jaar
Heb ook wel eens iets gehoord over koolzaadolie.......
18 jaar
[quote=paulkelder]absoluut geen ATF (automatische transmissie fluid) ? in een schakelbak? dat lijkt nergens op. dit verhaal moet je maar vergeten....
paul,[/quote]
Paul, met alle respect, maar in sommige (niet VAG) merken kan inderdaad ATF voorkomen in een handbak, voorgeschreven door de fabriek. Bij sommige BMW handbakken (ZF) heb ik dit meegemaakt, en ook bij oudere rover bakken. Als je hierin gewone bakolie doet (75/90) gaat het gegarandeerd niet goed.
18 jaar
[quote=paulkelder][quote=Johnster]Paul kelder, thanks, hier wordt ik alweer wat rustiger van. Ik ga toch eerst eens met olie verversen beginnen denk ik. Ik vind zelf 145.000 km ook al vroeg voor een synchromesh maarja je weet het nooit. Alleen lopen meningen uiteen wat olie betreft merk ik. Ik had ook al een tip van een helpende hand per mail gekregen die praat over ATF-Dexron olie.
Gr.[/quote]
absoluut geen ATF (automatische transmissie fluid) ? in een schakelbak? dat lijkt nergens op. dit verhaal moet je maar vergeten....
paul,[/quote]
Paul: wat is het probleem hiermee? In de loop van de jaren hebben we 10-tallen auto's, Opel, Volkswagen,BMW, Audi, Ford enz. voorzien met ATF in de bak en nooit geen problemen mee gehad. Dit lijkt me zeker geen tip om te vergeten, eerder 1 om toe te passen.........
Gr.
Zoals ik al zei, de meningen lopen uit elkaar. Maar met alle respect voor iedereen, dit wordt voor mij niet makkelijker zo. Wat zijn voor mij de risiko's van verkeerde olie gebruiken?
18 jaar
[quote=Averdonk][quote=paulkelder][quote=Johnster]Paul kelder, thanks, hier wordt ik alweer wat rustiger van. Ik ga toch eerst eens met olie verversen beginnen denk ik. Ik vind zelf 145.000 km ook al vroeg voor een synchromesh maarja je weet het nooit. Alleen lopen meningen uiteen wat olie betreft merk ik. Ik had ook al een tip van een helpende hand per mail gekregen die praat over ATF-Dexron olie.
Gr.[/quote]
absoluut geen ATF (automatische transmissie fluid) ? in een schakelbak? dat lijkt nergens op. dit verhaal moet je maar vergeten....
paul,[/quote]
Paul: wat is het probleem hiermee? In de loop van de jaren hebben we 10-tallen auto's, Opel, Volkswagen,BMW, Audi, Ford enz. voorzien met ATF in de bak en nooit geen problemen mee gehad. Dit lijkt me zeker geen tip om te vergeten, eerder 1 om toe te passen.........
Gr.[/quote]
misschien niet direct een probleem, maar wel in een later stadium, vervroegde slijtage is dan ook niet ondenkbaar. de meeste handgeschakeldebakken zijn namelijk niet geschikt of geschikt gemaakt voor een ATF-2 toepassing, de smeerfilm tussen assen en tandwielen wordt zo veel dunner waardoor er meer ruimte tussen draaiende delen ontstaat wat weer resulteert in meer bakgeluid.
paul,
Nooit iets van gemerkt, maar dat zou aan ons kunnen liggen..........De vraagsteller kan het in ieder geval proberen of het helpt. De olie is wel van dusdanige kwaliteit dat stuklopen niet aan de orde is, anders doen ze het niet in de automaten.
Gr.
niet alleen kwaliteit, maar eigenschappen zijn van groot belang. het is heel simpel, ook niet ondenkbaar. ATF-2 is veel dunner, dan is de smeerfilm ook dun, danwel matig. ook niet te vergeten passingen tandwielen assen zijn gebaseerd op gebruik van een 75/90 en niet geschikt gemaakt voor een toepassing ATF-2, daar komt nog bij, dat lang niet alle keringen daarvoor altijd geschikt zijn, een risico is dus wel degelijk aanwezig, daar wordt niet altijd bij stilgestaan.
paul,
Gewoon bij de VW dealer 2 liter G50 halen, dat is volsynthetische 75W90 olie.
Beste Johnny en Averdonk, Ik weet dat er bij sommige auto,s atf in de handbak zit. Er zijn er ook die van motorolie gebruikmaken in de handbak. Ik betwijfel echter of het verstandig is om in een bak die ontworpen is voor ep90 of 75/90 atf te doen. Heb hier geen ervaring mee, maar het zou kunnen dat Mijnheer Kelder in deze gelijk heeft. Het ligt niet in mijn bedoeling de discussie verder te doen oplaaien, noch mensen tegen elkander op te zetten, maar ik zou alleen atf proberen in een handbak wanneer deze anders toch uit elkaar moet worden gehaald, dus als laatste redmiddel.
Sytze Jansma
Zoals ik al eerder zei: de vraagsteller kan zelf wel beslissen of hij het wil proberen. Als er geen verandering optreedt, is er nog geen man overboord en wisselen met andere olie kan altijd weer. Geeft het wel verandering, heb je meteen de hoek te pakken waar je zoeken moet. Het kan hoogstens 'n paar liter olie kosten. So what?
'n Bak loopt echt niet zo maar stuk. Maar iedereen heeft z'n mening. En dat moet kunnen.
Gr.
Das ook weer waar.....
Heren allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik wist niet van te voren dat ik zulke discussie zou doen oplaaien. In ieder geval laat ik nog iets weten welke olie, als ik olie heb ververst, en wat het resultaat dan zal zijn.
Gr.
Johnny
18 jaar
Mooi. We wachten af.
Gr.
Wellicht als mosterd na de maaltijd.
Ter ondersteuning van Paul's betoog, ATF olie is in feite niet geschikt om voldoende smering te geven aan de haakse overbrenging (pignon/kroonwiel, ook wel hypoid vertanding genoemd).
Bij vele VAG auto's is een pignon/kroonwiel constructie in de versnellingsbak geintegreerd,mn de modellen met de motor in lansrichting geplaatst.
De hypoid vertanding wordt meestal gesmeerd met olie waarin een "EP dope" zit.
Echter waneer deze vertanding GEEN eenheid vormt met de "normale" versnellingsbak (meestal bij dwarsgeplaatste motoren) kan ATF wel.
Het grote voordeel van ATF is minder schuimvorming en betere schakelkwaliteit bij lage temperaturen.
Nadeel echter bij hogere temperatruren >60gr C. kunnen versnellingsbakgeluiden toenemen (mn rammels) als gevolg van de lage viscositeit van ATF.
Idd we horen/lezen het wel hoe het afloopt,
Thieu
18 jaar
Atf olie word bij hogere temperaturen toch gewoon te dun om nog goed te kunnen smeren?.
Bij hoge temperaturen lijkt het wel water.
17 jaar
Uhum, Primera... Goed dat er vraagtekens achter staan... ATF wordt absoluut niet dunner als hij warmer wordt. Ja, misschien een heel ietsje, maar niet van betekenis. De ATF zet alleen maar uit als hij warmer wordt. Het volume neemt toe. Daarom moet je een automaatbakpeil ook altijd met warme en draaiende motor controleren! ATF heeft een heel hoog reinigende werking, daarom zou een half litertje in de bak KUNNEN helpen. Maar absoluut niet ALLEEN MAAR ATF in de bak doen. Deze heeft een heel ander smeringsvermogen...
m.vr.gr.
Sjoerd
Hallo allen,
Zoals belooft zou ik terug komen op de actie die ik zou nemen. Ik heb toch gekozen voor de 75/90 olie vol synthetisch. Het schakelt nu beter maar het haakt toch nog een beetje. Is er toch spraken van een synchromesch? Ik heb me ook laten vertellen dat als er een synchromesch slecht is, dit meestal de 2e versnelling is. Dit ivm te vroeg terug schakelen van 3 naar 2 in het verleden.
Gr.
17 jaar
Er Is Ook Nog Een Gear Treatment Van Wynns
Ben Ik Persoonlijk Niet Zo Happig Op Om Dat Alles Wat Je Er Anders Als Olie Die Voorgescheven Wordt Ingooit Alleen Maar Problemen Maskeert En Niet Oplost
Ik Denk Dat Paul En Sytze Dit Wel Met Mij Eens Zijn
Mvg Jerry
Yip, dat vind ik ook. Anders zou en fabrikant toch wel direct een olie op de markt brengen die voorzien is van deze "treatment"? Ook de autofabrikant zal dat dan wel toepassen. Maar op één of andere manier doet niemand dat......
Heb je het toetsenbord schoongemaakt met bier ofzo? hehehe.
Sytze
[quote=CARS&MOTORS]Er Is Ook Nog Een Gear Treatment Van Wynns
Ben Ik Persoonlijk Niet Zo Happig Op Om Dat Alles Wat Je Er Anders Als Olie Die Voorgescheven Wordt Ingooit Alleen Maar Problemen Maskeert En Niet Oplost
Ik Denk Dat Paul En Sytze Dit Wel Met Mij Eens Zijn
Mvg Jerry[/quote]
ben met je eens dat je eens van die FLES af moet blijven ;) jerry... gist zit ook in brood hoor...
paul,
doe de voorgeschreven olie en het moet goed zijn
o.a honda geeft motor olievoor de bak op
en sommige 4 w d moeten voor en achter verschillende olieen en dan in de tussen bak weer een andere.
is alweer uitgedampt
duurt tochwel lang volgnde keer puur alc.75%
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar