Audi TT 1999: acculampje

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: AJQ, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 132

hey

Ik zou graag wat advies willen over mijn acculampje.
Deze gaat soms spontaan branden tijdens het rijden maar gaat dan ook vanzelf weer uit. Soms laat ie een dag niks zien vervolgens een dag later 2x in een zelfde ritje.

Ik heb al veel geprobeerd en ben al 2 maand bezig om te kijken waar het aan ligt, maar kom er nu niet meer uit vandaar de vraag naar jullie hulp.

Een korte opsomming van de dingen die ik al gedaan heb.
-januari een nieuwe accu geplaatst
-in maart heb ik een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd origineel van bosch
-het is een 90A dynamo van bosch
-alle kabels geinspecteerd en alle kabelogen schoongeschuurt voor een goede verbinding.(zowel massa als +)
-zekeringen bovenop de accu zijn goed, geen oxidatie.
-Dynomo van binnen met lucht schoongespoten

Enkele gegevens over de accuspanning:
motor uit 12.65v
motor aan 14.2 volt op de accu en 14.3v op de dynamo
Alle verbruikers aan in de auto, met draaiende motor met ik dan op de accu 13.4v

-De zogenoemde D+ kabel op de dynamo heeft een massa met chassis bij motor uit.
-Bij draainde motor meet ik hier 14.2v op
-Trek ik bij draaiende motor deze stekker eraf, dan blijft er 14.2v op de accu staan
-Start ik de auto zonder deze stekker op de dynamo dan meet ik 12.3v op de dynamo en accu.

Alles zoals boven staat werkt naar mijn idee gewoon goed echter komt het lampje steeds weer terug.

Tijdens het rijden kun je met een climatronic truuk de accuspanning controleren door hem op 20c te zetten. Gekke is: Als het lampje gaat branden is de accuspanning toch 13.9v. (met verlichting aan)

Het lijkt allemaal goed maar toch zit er ergens iets niet zoals het hoort.

Iemand nog een tip waar te zoeken?

peter139

Geplaatst door peter139 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi TT? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Heb je de laadstroom gemeten? Hoeveel is deze?

peter139 (0), 10 jaar geleden

wat bedoel je met laadstroom? de amperes?

peter139 (0), 9 jaar geleden

Hoi

Iemand nog ideeen voor dit probleem? Ik heb al veel geprobeerd echter blijft het probleem.
auto rijd er verder wel gewoon goed om.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Mogelijk je diodebrug slecht. Moeilijk te bepalen als deze niet continu ´stoort´. Het mooist is om te meten terwijl het controlelampje brandt. Ik vermoedt dat deze dynamo op dat moment NIET laadt.

Ja ik bedoel met laadstroom, de ampères. A.

http://www.marcovw.nl/Motor/Dynamo/dynam...

peter139 (0), 9 jaar geleden

Ralf dit is een interessant artikel en heel leerzaam.

Als het controlelampje gaat branden, verandert er niks aan de laadspanning deze blijft mooi 14.1-14.2 volt tijdens het rijden (is te zien via de climatronic truuk code 20: Boordspanning)
Vandaag heb ik de auto nog weer aan vagcom gehad en hij geeft geen meldingen m.b.t. de accu of de spanning.

Laatste week is het lampje ook 3 dagen uitgeweest zonder aan te gaan, vandaag was het weer een aantal keren raak :).

Als het aan de diodenbrug ligt is het misschien handig een andere dynamo te halen, echter zomaar onderdelen vervangen hou ik niet zo van zonder duidelijke oorzaak.

peter139 (0), 9 jaar geleden

Het probleem wordt iets herkenbaarder. Het lampje brand nu elke rit. Na starten is het ca 3km dat het lampje aan gaat. Hij blijft dan ca 3 tot 5 minuten aan dan gaat ie uit.
Van de week de draad vanaf dynamo naar groene stekker achterop instrumenten paneel doorgemeten en dit was goed.

Via internet ben ik er achter gekomen dat het lampje aangeeft dat er iets mis is met de accu en niet met de laadstoom of dynamo. (Oranje lampje). Het is wel zo dat er een kleindere accu inzit dan origineel.
Morgen een andere nieuwe accu plaatsen hopelijk is het probleem dan opgelost.

Groetjes peter

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Meten tijdens het branden van het lampje.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

En ben je er al uit? Graag reactie.

peter139 (0), 9 jaar geleden

Ralf

om eerlijk te zijn niet.

Ik heb nu een aantal dingen veranderd:
-nieuwe accu, probleem is even weggeweest voor 2-3 dagen nu weer terug
-contactblokje vervangen onder het stuur.
-de meeste circuits doorgemeten vanaf accu naar verbruikers op spanningsverlies, echter alles is goed.
-een aantal verborgen massapunten goed schoongemaakt.

Nu vandaag een andere 2e handse dynamo besteld origineel van bosch 90amp omdat ik er zat van het lampje ben.

Morgenavond monteren hopelijk is dan het probleem weg.

Kenmerken van laatse tijd:
-droog en warm weer: haast geen problemen
-Nat en vochtig weer lampje gaat aan uit aan uit (onvoorspelbaar)
-riem is goed.

Een ding snap ik niet: een spanningsregelaar regelt de spanning toch? waarom daalt de spanning als je bv de verlichting aan zet? Laatste tijd heb ik maar 13.4 volt met normale verbruikers aan (verlichting en radio) dit hoort toch gewoon 14.2v te zijn?


mvg peter

peter139 (0), 9 jaar geleden

nieuwe dynamo geplaatst en probleem is nu verholpen

ben nog even wezen zoeken en de diodenplaat was het probleem
vond nog een filmpje wat handig kan zijn voor mensen met de zelfde problemen

https://www.youtube.com/watch?v=xgikeXt9...

groetjes peter

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Oké, bedankt voor de terugmelding.


Slot erop.

peter139 (0), 9 jaar geleden

Kleine update

Na het vervangen van de dynamo kwam het lampje toch weer terug @@**##

De zoektocht ging verder, en na een aantal technische schema's te hebben bekeken bleek relais 100 te maken te hebben met de ECU spanning.
Doordat we ergens een slecht contact was was de spanning te laag (scheelde 1,5 tot 2v)
Relais 100 geopend en dit was we zagen:

Dit schoon geschuurd en sindsdien geen problemen meer :)

Relais 100 was de boosdoener!

mvg peter

Hans4040 (325) PRO, 9 jaar geleden

mooi zo...bedankt voor de feedback.

peter139 (0), 9 jaar geleden

Ik ben weer terug hier
helaas is het probleem nog niet opgelost grrrr

Ik hoop echt dat iemand de gouden tip heeft!!

Ik heb wel heel veel extra dingen gecontroleerd. Het is een lap tekst geworden maar iemand die zin heeft om mij advies te geven zal dit zo door gelezen hebben 

Even een korte samenvatting:

-In januari een nieuwe accu geplaatst
-In mei nogmaals onder garantie de dynamo vervangen omdat ik dacht dat het een fout in de accu was
-in maart heb ik een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd origineel van bosch
-in juni een andere dynamo geplaats van Bosch met 120A en nieuwe spanningsregelaar
-de 6 diodes in dynamo doorgemeten allemaal 618 ohm en in 1 richting
-Alle kabels geïnspecteerd op sluiting met massa en alle kabelogen schoongeschuurt voor een goede verbinding.(zowel massa als +)
-Zekeringen bovenop de accu zijn goed, geen oxidatie.
-zekeringen in auto allemaal schoongeschuurt en gecontroleerd
-alle accessoires in de auto (zoals carkit, radio etc losgekoppeld om uit te sluiten dat daar een probleem in zit.
-extra kabel (van 15mm2) van de B+ aansluiting op de dynamo naar de + de accu gemaakt
-extra dikke massa kabel van –pool accu naar motor gemaakt en ook naar chassis.

Op de cockpit in de auto: zitten een aantal stekkers groen blauw en grijs
Linkje van de aansluitingen (audi s3 is identiek aan TT)
http://www.sharkytm.com/gallery/albums/a...
http://www.sharkytm.com/gallery/albums/a...

Blauwe connector:
Pin 1 moet geschakelde + voeding zijn (15) hier meet ik de accuspanning op (zonder weerstand t.o.v accu)
Pin 7 sensor ground, Niet goed meet ik niks op !
Pin 9 Massa ook goed zonder weerstand
Pin 23 moet constante voeding zijn (30) ook goed
Pin24 massa ook goed zonder weerstand

Groene connector:
Pin 12 kabel die naar dynamo gaat (blauw kabeltje). 0.03 ohm weerstand over hele lengte van cockpit naar dynamo d+

Enkele testen die ik heb gedaan:
Accu bij motor uit 12.6 v
Accuspanning bij motor aan 14.4 volt
Spanning bij motor aan op B+ van dynamo 14.4 volt
Spanning bij motor aan op D+ (kabeltje van dynamo naar cockpit) 14.35volt
De D+ aansluiting bij motor uit heeft massa met chassis echter een klein beetje weerstand 3 Ohm.

Een opmerkelijk iets: Als de motor draait en ik trek de stekker van de D+ aansluiting van de dynamo meet ik hier 1.1 volt minder op dan de accuspanning. Dit verklaart ook waarom mijn acculampje aangaat. Zoals boven gelezen heb ik alle draadjes naar de cockpit al doorgemeten en dit lijk allemaal goed.

Wat ik weet over de acculamp:
In het cockpitje zit een acculamp. Deze heeft aan een kant een geschakelde + (terminal 15 vanaf contactslot). De andere zijde loopt naar de dynamo d+.
De dynamo aansluiting D+ is bij stilstaande motor een massa zodat het acculampje gaat branden bij het op contact zetten van de auto.
Wanneer de auto gestart wordt, wordt de dynamo ‘’aangezet’’ door dit draadje die vanaf het dashboard loop (de d+ kabel)
De d+ aansluiting op de dynamo wordt dan 14.4v en het lampje gaat uit in het cockpitje.

Dit werkt bij mij allemaal goed, echter lijkt bij mijn TT het probleem te ontstaan als iets warm word. Na ca 3 minuten gaat het lampje branden met een lekkere buzz geluid en blijft vervolgens zo’n 20 minuten aanstaan. Dit gebeurt elke rit.
Uit gelezen met vagcom geeft aan : 18010 voltage to low. Storing gewist en weer gereden en weer geeft ie deze melding.

Als ik naar bovenstaand verhaal kijk denk ik zelf dat het probleem in het cockpitje.

Wat ik ook niet snap:
Pin 7 sensor ground meet ik niks op
Linkje: http://romanbsky.files.wordpress.com/201... en dan pagina 6

Kan iemand mij uitleggen wat terminal 31 sensor earth betekend? (terminal 31 is massa dat weet ik)

Ik hoop dat iemand voor mij de goeden tip heeft. Een cockpit is redelijk prijzig maar dit zal mijn volgende stap wel zijn tenzij iemand nog een goede tip heeft om te controleren.
Mvg peter

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

Je schrijft dat je een andere dynamo hebt gemonteerd. Was dat een exemplaar van de sloop? Zo ja, dan doe je er verstandig aan om een dynamo te laten reviseren door een specialist. Er kan namelijk meer stuk aan een dynamo dan enkel de spanningsregelaar.

Kost de hele wereld niet en dan kun je de dynamo echt uitsluiten. Het lijkt er tocht sterk op dat je dynamo af en toe niet bijlaadt.

peter139 (0), 9 jaar geleden

hallo brum
ja dit was inderdaad een van de sloop. voordat ik deze heb gemonteerd heb ik deze helemaal uit elkaar gehad om alles door te meten en schoon te maken. Heb nog een nieuwe lager gemonteerd. Verder leek de dynamo goed.

Nu vond ik na lang zoeken iets op internet: de dynamo is een wisselstroomgenerator die dit omzet in gelijk stroom.
Even een testje gedaan op de accu: multimeter op 200v dc gezet en op de accu gemeten en ik meet 32v ac spanning.

Het lijkt en dan toch op dat de dynamo wisselspanning genereert bij draaiende motor, ofwel er is toch iets met de dynamo zelf aan de hand.
iemand die dit al eens gemeten heeft op een accu?

@tim (0), 9 jaar geleden

Als je 32 V op de accu is wel heel veel en schadelijk voor je hele systeem.
Een acculampje gaat ook branden op overspanning wat hier duidelijk aanwezig is.
Ik zou de dynamo toch bij een speciaal bedrijf laten controleren en evt. repareren voordat je meer schade krijgt in je systeem.

Piet

Hans4040 (325) PRO, 9 jaar geleden

AC, (Alternating Current) oftewel wisselstroom, op de accu meten bestaat niet...en zeer zeker geen 32V

lees dit maar eens, dan weet je hoe een dynamo werkt:

http://www.autoweetjes.com/dynamo.htm

peter139 (0), 9 jaar geleden

excuus dc (gelijkstroom) is 14.4 en ac (wisselstroom) 0.32v gemeten over accu. dus jullie denken toch dynamo?.
vind het appart omdat ik al eens een spanningsregellaar heb vervangen en ook al eens de hele dynamo incl. nieuw spanningsregellaar.
maar het kan natuurlijk zijn dat de diodenplaat in bijde dynamos kapot zijn.
zal vandaag ff bellen wat een nieuwe dynamo kost.

@tim (0), 9 jaar geleden

Ik mis de schema's die gister nog op de site stonden en door Peter ingekleurd waren.
Hij zou deze stap voor stap doorlopen met Ralph volgens mij.
Peter ik zou de dynamo naar een Bosch dealer brengen en laten controleren en laten testen.(zeker test rapport vragen)
Dan weet je zeker of daar het probleem zit.
Maar het is misschien toch wel beter om alles met Ralph door te lopen om diagnose te stellen en de fout eruit te halen.
Wat ik gister gelezen heb zou ik niet naar te veel mensen luisteren alleen degene waar je mee bezig was via het schema.

Piet

Hans4040 (325) PRO, 9 jaar geleden

@tim, (Piet)

als jij denkt dat je 32volt op een accu kan meten, is jou bijdrage niet echt relevant...
Een lampje gaat niet branden op overspanning.
Ik heb een link geplaatst naar de werking van de wisselstroom dynamo, dus als je dat even leest weet je hoe het werkt.

PS: ik heb geen schema gezien, wellicht ben je in de war met een ander topic..?

mvg.
Hans

@tim (0), 9 jaar geleden

Terug kijkend heb ik me wat de laadspanning betreft wat ongelukkig uitgedrukt sorry hiervoor.

Piet

peter139 (0), 9 jaar geleden

ik heb gisteren een gereviseerde dynamo van bosch aangeschaft. Alle slijtdelen zijn nieuw, koolbostels, diodes lagers en sleepringen. Een nieuwe immitatie was net zo duur, toch maar gekozen voor oem.
Van het weekend ga ik deze plaatsen ben benieuwd of het probleem hier dan mee is opgelost.
Ik hou jullie op de hoogte.

Hans4040 (325) PRO, 9 jaar geleden

We wachten het af....succes.

peter139 (0), 9 jaar geleden

Zaterdag nieuwe gereviseerde dynamo geplaats en.... probleem niet opgelost..ggrr

Daarna een test gedaan met alle gebruikers in de auto aan om te zien hoever de spanning daalde.
Ik kwam erachter dat de kabel die naar het interieur loopt gloeiend heet werd, en dan zo heet dat ik mn vinger verbrand heb.

Vanmiddag de kabeloog maar eens losgehaald en de losse koperdraadjes geschuurd en weer gemonteerd aan de kabeloog. Daarna alles gesoldeerd met tin voor een goede verbinding.

Heb nog niet testgereden hoop echt dat dit het is.
Er zit een logica in, want mijn lampje begint te branden na ca 5 minuten. De kabel warmt op de weestand neemt toe.

We zullen zien.

Edit ook dit was niet het probleem. Ik heb vandaag maar even contact gelegd met kms in apeldoorn specialist in tellers.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Peter, lang verhaal wat korter;
Als een dikke kabel heet wordt, dan loopt er een (te) grote stroom! Als je ´kabeloog´ de oorzaak zou zijn, wordt die warm/ heet door de overgangsweerstand. Niet de gehele kabel. Grote stroom duidt op sluiting of een te zware zekering. Hoe zwaar is de zekering erachter?
Toen die kabel heet was, brandde toen ook dat acculampje? Waar loopt die kabel naar toe? Bij zo een grote stroom is het normaal dat klemspanning wat inzakt.

peter139 (0), 9 jaar geleden

Deze kabel is de hoofdvoeding voor de zekeringkast. vanuit deze kabel worden alle componenten gevoed zoals de verlichting de interieur verlichting, de remmen etc etc eigenlijk alles.
Ik heb een test gedaan en de kabel wordt wel minder heet dan voorheen maar nog steeds erg warm als alle verbruikers aan staan (mistlampen radio stoelverwarming verlichting clima achterruitverwarming)
De zekering is 110A en dit klopt volgens het technisch handboek.

Het acculampje brande toen niet..

Vandaag even contact gehad met kms en de reparatie van de telerunit kost ca 250 euro ex btw. Ik heb dit er wel voor over echter blijft de vraag of het echt hier in zit, ze hadden daar nog niet eerder zon storing gehad. Een 2e hands teller kost ook ca 250 euro, echter moet dan de startblokering weer geprogrammeerd worden.

Ik denk zelf dat iets warm wordt en er daardoor er grote weerstadn ontstaat waardoor het acculampje aan gaat. Het lampje gaat branden bij een spanningsverschil van meer dan 1 volt tussen zekeringkast en dynamo.
De zekering die naar mijn tellerunit gaat is 5 ampere en hie rachter zit ook de acculamp. Volgens de handleiding is dit goed, ook hier heb ik al een nieuwe zekering in gedrukt.

vraagje over schema lezen:
http://romanbsky.files.wordpress.com/201...
Dit is het elektrisch schema voor mijn auto.
op pagina 4 zie je allemaal codes staan zoals 297 244 298 wat is dit precies?

thanks alvast

Highway (135) PRO, 9 jaar geleden

Al wat wijzer geworden?

peter139 (0), 8 jaar geleden

Hoi, de auto heb ik nog steeds in bezit.

Echter het probleem is nog steeds niet opgelost, ik rijdt nog dagelijk met de auto. Ik kijk al dik anderhalf jaar tegen het lampje aan, om gek van te worden.
Zelfs de echte techneuten weten niet waar het in zou kunnen zitten.

Ik heb een tellerreparatie laten doen bij kms in apeldoorn. Dat heeft ook niet het gewenste effect gehad.

Alles is nieuw / goed en corrosievrij. heb nog veel geprobeerd: Ecu open gehad om te kijken of er misschien vocht/corrosie in zat, weer een ander spanningregelaar gemonteerd... etc etc
Het zal vast iets heel simpels zijn, maar vind het maar...

kaleido 1 (1710) PRO, 8 jaar geleden

Misschien een overbodige opmerking , ik heb gelezen dat je massapunten gereinigd hebt , maar ook het grote massapunt onder de accubak ?

martijn v o (0), 8 jaar geleden

Heb je ook een trekhaak?

check

Beste antwoord, geplaatst door peter139 (0), 8 jaar geleden

Nee heb geen trekhaak. Een tt mk1 heeft geen goedkeur daarvoor.

Nou ben eindelijk van het probleem af! Ik dacht ik geef toch even een terug koppeling
Het bleek toch in de tellerunit te zitten. Ik ben weer terug geweest naar kms apeldoorn voor een second opinion, en ze hebben iets vervangen op de printplaat. (wat weet ik niet precies ze bleven er erg vaag over)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.