Audi TT 2001: Te hoge Co waarde en noodloop Audi TT Quattro

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: AJQ, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 132

Goedenavond leden,

Ik zit sinds een tijd te kampen met een audi tt waarvan het noodloopprogramma actief is. (nauwelijks turbodruk en dus geen vermogen)
Het betreft een Quattro versie van 2001 met 95.000km op de teller. De audi is naar een audi/volkswagen garage geweest en uitgelezen. Daar kwam uit : Storing uitlaatgassysteem en te arm mengsel cilinder 1. Foutcodes zijn gewist en had voor 2 weken vermogen tot hij weer in de noodloop sloeg. Gasklep gereinigd en injectoren. Weer uit laten lezen en de storing uitlaatgassysteem zat er nog steeds in. Uitlezen en resetten lost t probleem helaas tijdelijk op.
Heb nu dus 4 nieuwe bougies besteld en een 5 polige lambdasonde(voor de kat). De 4 polige gaf namelijk wel een waarde, maar de voorste meette ik niks. Ook doet het volgende probleem zich voor: wanneer ik het gaspedaal op dezelfde positie houd (2.000 rpm) toert de motor geleidelijk vanzelf op naar 4-5.000rpm zonder dat de positie van het gaspedaal wordt veranderd. Dit is ook te merken wanneer ik op cruise rijd dat de auto soms een "elastiekeffect" vertoont (schommelen van snelheid) Tevens is het CO te hoog (gemeten tijdens apk).
Aan de bobines zal het niet liggen want deze zijn dit jaar nog vervangen aangezien 1 kapot was.
Wat zou t kunnen zijn volgens jullie?


Vriendelijke groet,
Joris

Joris96

Geplaatst door Joris96 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi TT? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Highway (135) PRO, 9 jaar geleden

Als je de foutcode plaatst kunnen we verder helpen. Nu is het zeker gokken.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

De foutmelding "arm mengsel" slaat in ieder geval niet op cylinder 1 alleen. Deze geldt voor cilinderRIJ 1.
Ik gebruik liever het Engelse Bank als omschrijving, dat geeft minder verwarring.
Het "elastiekeffect" wat je beschrijft komt overeen met te arm staan.

Je zegt dat je op de voorste lambdasonde niks kon meten. Bedoel je met een voltmeter?
Dat kan wel eens kloppen, want met 5 draden is het een breedband sensor die heel qanders werkt als de achterste lambda sonde.

Wat zijn de exacte waardes van de 4-gas test? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal, zowel bij stationair als op toeren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.