beste collega's
bij ons het volgend propleem.
tijdje terug hebben we bij deze auto een nieuwe airco pompressor gemonteerd.
volgens de voorschriften niew filter er tusses systeem eerst met stikstof gevuld .
vervolgens afgevuld en ook juiste olie hoeveelheid aangehouden.
alles werkt perfect uitstroom temp. middelste luchtrooster -3
tot nu toe niets aande hand systeem werkt perfect.
maar na een week komt de klant terug airco werkt niet
pomp bouwd geen druk op.
systeem leeggehaald
komt er 68cc olie mee (das niet gebruikelijk)
gebeld met de lefeancier van de pomp (hella in dit geval)
bleek dat de pomp al afgevuld was (waar ik voormontage al navraag had gedaan toen nee pomp is niet afgevuld)
dus olie er uit gelaten geen olie bijgedaan tijdens vullen
systeem weer afgevuld 800 gram koudemiddel
alles werkt pomp bouwd netjes druk op
auto weer mee gegeven
tot gisteren dus weer een week later
weer uitval auto staat hier nu
ik zie weer geen drukopbouw.
lagedruk meter staat net onder de 6
hogedruk meter ook 6
machneetkoppeling slaat wel in
er zijn geen foutcodes in het airconditioning systeem aangetroffen
(clima tronic)
wat doe ik fout of wie heeft dit ook al eens meegemaakt
alle reacties welkom.
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
we hebben weer een nieuwe pomp besteld
denk dat het daar het probleem inzit
het zit in de pomp zelf... sytse jansma (ook lid van deze site) ken dit als de beste.. heeft een keer 4 hella pompen moeten omruilen voor dat het eindelijk een keer goed was..
paul,
ben je mooi klaar mee
en wie draaid er voor de kosten(onkosten) op?
waardeloos is dat
volgende keer maar gelijk een originele bestellen bij dealer kost iets meer maar ja
kosten! precies... heb je even? belachelijk voor woorden.. opzich heb ik in hella het volste vertrouwen behalve op dit onderdeel, die sla ik effe over..
paul,
morgen komt de nieuwe
en heeft iemand ook een tip, hoe ik zelf kan zien of deze pomp wel goed is
of moet ik dan weer een week wachten
Pomp is ALTIJD afgevuld met olie!!!!! Stickers staan er altijd op. Met Hella praktisch nooit problmen. Meestal problemen door de personen die ze monteren. Maar een slechte pomp kan altijd. Origineel is niet beter maar duurder. Hella is dikwijls originele montage. Je zal pech gehad hebben.
pomp is altijd met olie gevuld?
dacht het niet
de pomp die ik morgen krijg is NIET afgevuld
er is speciaal de servicedesk van hella gebeld
en dat er bij
al zou er te veel olie opzitten (dubbele afvulling) dan is er meestal nog niets aande hand.
Filter vervangen bedoel je de filterdroger? Ik lees niets over spoelen van het systeem,na compresserschade
altijd doen nog liefst met vloeistof(is wel iets omslachtiger dan met koudemiddel maar zeker zo efficient.
Wij plaatsen bij vernieuwen compressor ook steeds een filter in de zuigleiding om de laatste metaaldeeltjes tegen te houden.
Met nieuwe compressor Altijd een beetje olie in doen paar slagen met de hand ronddraaien terug leegkappen monteren vacumeren en afvullen met de juiste hoeveelheid olie en koudemiddel.
P.S. met hella nog NOOIT dit soort probleem gehad,plaats wel altijd nieuw geen ruildeel.
Succes Desire.
[quote=jhl]Pomp is ALTIJD afgevuld met olie!!!!! Stickers staan er altijd op. Met Hella praktisch nooit problmen. Meestal problemen door de personen die ze monteren. Maar een slechte pomp kan altijd. Origineel is niet beter maar duurder. Hella is dikwijls originele montage. Je zal pech gehad hebben.[/quote]
NOOIT EEN PROBLEEM??
hella geeft het zelfs toe... maar wel naar flink aandringen.
paul,
Tja wat zal ik zeggen? Inmiddels al heel wat hella pompen gemonteerd, en maar 1 keer een zwaar geval gehad zoals paul al vertelde. Toen was het echter ook meteen goed raak, bij de 4e pomp was het pas goed, ja je leest het goed! Elke keer dezelfde werkwijze gevolgd, en ook al enige ervaring opgebouwd met het testen: Hella laat de pompen testen voordat ze de zaak verlaten, echter, ze doen dit met een zeer laag toerental. Als je nu de pomp (met de olie die er al inzit) aansluit op een flinke boormachine en je laat hem op realistisch toerental draaien kun je horen of ie goed loopt. Hou er rekening mee dat je de afdekplaat iets losdraait anders kan ie zijn druk niet kwijt. Toen ik de 2e pomp verwijdert had dacht ik dit gebeurd me niet nog eens! Dus in de bankschroef met een doekie ertussen en laten draaien. En inderdaad, bij 1000 rpm was ie muisstil, maar mij 2500 rpm had ie leven als een oordeel! Toen gelijk een 4e besteld en ook weer getest op de zelfde wijze. En die was wel goed. Deze gemonteerd en klant rijd inmiddels alweer een halfjaar met een perfecte airco rond! En ja, ik heb steeds tussentijds gespoeld met vloeistof, wat er overigens net zo schoon weer uit kwam als er in. Trouwens, bij de 1e test in de bankschroef bleek na het draaien dat de pomp vol zat met slijpsel! De 1e 2 hadden dat net zo. Pas bij de 4e pomp bleef de pomp schoon. Dus jan, het kan wel fout gaan met hella pompen! Dat is niet altijd direct te wijten aan de monteur zoals jij eerder zei.
Daarna nog vele pompen van hella gemonteerd zonder deze ellende, en we testen ze nu ook al niet meer, het gaat nu alweer zolang goed.
De betreffende pomp was van een chrysler voyager 3,3 v6 van 1998.
Succes! Sytze
Ik heb al met verscvhillend emerken gewerkt en nog nooit een probleem gehad. Pompen waren altijd afgevuld met olie, zowel bij Hella, bij Visteon, Valeo, ARD. Met de monteur bedoelde ik wel de doe-het-zelver. Mensen die na een "ontplofte" compressor gewoon een nieuwe zetten zonder spoeling en dergelijke meer. Maar zoals ik al zei je moet blijkbaar geluk hebben met Hella. Hetr probleem ligt hem in Belgie ook dat als je een compressor bij het merk (Ford, Vw, Mercedes ...) besteld je meer dan het dubbele moet betalen dat bij andere merken. Ford origineel 880 tot 1200 euro + btw, in Visteon daarentegen (originele montage) ; 200 tot 300 euro voor identiek dezelfde pomp
Oke, duidelijk Jan! Bij ons zit idd ook altijd de pomp afgevuld zoal je zei, maar ja, dat zie je ook gauw genoeg. Visteon? Nog nooit van gehoord. Hella, Valeo en anders orgineel. Bij dealers is natuurlijk wel een heel dure aangelegenheid, daarom hikken ook zoveel mensen tegen een nieuwe pomp aan. Ken je echter de juiste kanalen en doe je veel pompen vernieuwen, dan is er toch wel goedkoop aan te komen.
Sytze
pomp die ik monteerde was een ruil pomp , MAAR GEEN stickers er op
de oude pomp (van de auto zelf) gedemonteerd olie er af gelaten olie die er in zat was mooi helder blank, was wel iets groenig van de fluor
gisteren de pomp binnen gekregen
hella beweerd dat de fabrikant waar ze de pompen van betrekken een beetje olie mee geven, maar niet voor het hele systeem
hella adviseerde om de olie uit de pomp te laten lopen en daarna de pomp/systeem met voorgeschreven hoeveelheid te vullen
Visteon is het huismerk van Ford sedert enkele jaren. Al wat op de nieuwe (echte) Fordmotoren aan airco, alternator en starter, michten, elektro = Visteon en wordt in Slovenië gebouwd. Sedertdien ook meer problemen met alternatoren en starters biuj Ford.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar