auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi 0: ATF verversen bij Tiptronic automaten

Bouwjaar: 2006

Hoeveel olie blijft er achter in de koppelomvormer van de Tiptronic automaten?
Verversingsinterval voor de ATF is 60000 kilometer?
Ik heb ervaren dat 60000 niet toereikend is als een groot deel achterblijft in de koppelomvormer.
Ik heb wel eens gezien dat na verversen de olie nog steeds zwart was (niet verbrand).
Het is ook goed te verklaren. De ATF-fabrikant geeft 60000 op en de autofabrikanten nemen dat klakkeloos over zonder dat er rekening wordt gehouden dat je niet alle olie er uit krijgt.

Mbt metaalslijpsel: in de carterpan zitten magneten daarvoor. Dus er mag best wat slijpsel aanwezig zijn. Is normaal, tot op zekere hoogte.

Ik heb zelf een Laguna met AD-8 bak (deze komt van Volkswagen). Renault heeft een slechte reputatie qua automaten en dit type helemaal. Door 40000 als interval aan te houden heb ik 'm toch al 257000 km heel gehouden en geen spoor van achteruitgang. Ik denk dat het geen toeval is.

Geplaatst door

AS1 (250)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

uitgaande van een 5-traps automaat (ZF 01V ofzo), zonder extra oliekoeler;

je kunt bij verversing maximaal 5,5 liter vervangen. dit is inclusief het oliefilter en met flink geduld om alles uit te laten druppen.


heb het vandaag toevallig gedaan bij onze A6 (2.5 TDI). deze olie had er ongeveer 100.000 km in gezeten en was vrij zwart maar niet echt verbrand. Van anderen heb ik begrepen dat bij normaal gebruik om de 60.000 verversen vaak genoeg is om vrij schone olie terug te krijgen!
Als je echt gek gaat doen met zware aanhangers en maar blijven planken (continu veels te hard met de caravan etc) kun je wel de olie veel eerder om klappers krijgen natuurlijk.



heb ik een vraag terug, hoe controleer je het oliepijl van de eindaandrijving. ik heb inmiddels begrepen dat het plaatje wat je in het handboek ziet aan de rechterkant van het bakhuis zou moeten zijn, maar hoe je daar bij komt...???

antiekeradio 0

18 jaar

nieuw TOPIC AS1?

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

welk antwoordt wil je horen? sorry, maar wat ik niet begrijp is dat jij alleen moeite hebt met deze interval... het lijkt erop dat jij in een conflict ligt met de dealer? of zit ik mis?

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Grappig om te zien hoe jij het blijkbaar niet kan verkroppen dat ik de intervallen in je holy handboek aan de kaak stel.
Los van het feit dat is geconstateerd dat niet alle handboeken ingaan op zware omstandigheden, wil ik je er ook op wijzen dat er [b]interpretatie-verschillen[/b] mogelijk zijn over wat 'normale' omstandigheden zijn. Veel korte ritjes maken is al een delicate.
Zie ook: http://www.findarticles.com/p/articles/m...

Durf jij verder te beweren dat de interval in het handboek altijd technisch het beste is voor de auto?
De fabrikant heeft ook commercieele belangen. Bakverversingen zijn duur dus die kijkt wel uit om dat te verkorten.

Ik heb een mening. Ik beweer niet noodzakelijkerwijs gelijk te hebben maar er is discussie mogelijk over die intervallen. Daarbij ga ik uit van het voorzorgsprincipe.

Ik heb trouwens niet eens een dealer dus hoe je daar nou weer op komt...

AS1 250

18 jaar

Durf jij verder te beweren dat de interval in het handboek altijd technisch het beste is voor de auto?

quote

helemaal niet, zelfs dealers wijken af van voorschiften, wel is is het zo dat de al bestaande intervallen nooit worden verlengt wel verkort bij VW zijn daar de laatste tijd ook veel schommelingen in aanwezig dat houd in dat het werkplaatsthandboek niet uptodate is.. pas in een later stadium volgt daar een definitieve update op.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 0 of stel zelf een nieuwe vraag.