auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi 0: onzin van lifetime ATF

Bouwjaar: 2006

Je hebt tegenwoordig van die 'voor het leven gevulde' automaten. Gaat dat goed? Nee!
Zie deze pagina en de alleszeggende plaatjes:
[url=http://www.audipages.com/Tech_Articles/a...]verversen bij A8[/url]

Gevonden met Google:
"What that *really* means is the transmission
lasts for the life of the fluid!!. Or, run it until you burn it up.
He said you have no idea how many times they see perfectly good Mercs
and Bimmers on flatbeds being dropped off with burned up transmissions."

Geplaatst door

AS1 (250)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

maar wat is de vraag AS1...

dit plaatje vertoont wel degelijk een uitzondering.. indien de ATF-olie (ZWART) zoals op foto er zo uit komt is er wel degelijk iets met de automaatbak aan de hand.. in al die jaren heb ik dit nog niet mee mogen maken en is dit ook nog nooit voorgevallen..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Er is geen vraag. Het was een tip zeg maar (met discussiemogelijkheid)

Als de ATF zwart is hoeft er niet een probleem met de bak te zijn, zolang het niet verbrand ruikt.
Ik heb gezien dat bij een Laguna bij twee ton de olie hartstikke zwart was. Bak schakelde ok.
Diverse malen verversen achter elkaar heeft de olie weer rood gemaakt. Bak schakelde daarna iets beter, met name in koude toestand.
Bij 240k nieuwe verversing. Oude olie was nu keurig rood.

Paul, ververs jij regelmatig lifetime automaten? De olie is dan goed?
Het kan natuurlijk wat genuanceerder liggen. Op de foto hebben ze waarschijnlijk de meest gore bak laten zien.

AS1 250

18 jaar

ik ververs alle automaatbakken iedere 60dkm... men schijft voor een interval van 60000dkm, dit is preventief om een evt probleem te voorkomen... de olie die ik doorgaands aftap is nooit zwart maar licht bruin van kleur...

wel moet ik zeggen dat de tiptronicbak bij de A8 sneuvelen bij bosjes die bak is eigelijk iets te licht voor dat type audi...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Maar dan lijkt het erop dat die bakken die jij ververst nog geen lifetime ATF hebben.

Licht bruin van kleur? Ik vind 'm lastig. Ik ben geneigd te zeggen dat dat niet hoort. ATF hoort in principe rood te blijven. Uitgaande dat het rode atf was. De A8 heeft blijkbaar geel/groen.
Maar goed, licht bruin is natuurlijk nog geen zwart....

Welke kilometerstanden kom je tegen met originele bakken? Vaak dik boven twee ton?

AS1 250

18 jaar

de olie op dit type bak is van huis uit al niet rood maar blank van kleur.. vandaar ook lichtbruin...

de levensduur is slecht in te schatten, komt ook niet iedereen heeft gevoel voor dit stukje techniek.. je kunt er geen pijl op trekken.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Ververs jij pas na 60 miljoen kilometer, Paul??!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Het probleem is dat ATF bij elke x graden warmer gelijk halveert in levensduur.
Dus als een A8 een te lichte bak heeft en dat in combi met flink scheuren, dan verbaast het me niet dat ze sneuvelen.

Mensen die scheuren of veel met aanhangers rijden, zouden vaker moeten verversen. Maar ja, de gemiddelde automobilist heeft geen technische kennis en je weet als dealer ook niet hoe iemand rijdt.
Wat dat betreft is het een enorm slechte besparing dat ze tegenwoordig peilstokken weglaten. Anders zou men zelf het tenminste nog een beetje in de gaten kunnen houden.
De fabrikant is alleen geinteresseerd in het door de garantie heen helpen van de automaat...

AS1 250

18 jaar

Mensen die scheuren of veel met aanhangers rijden, zouden vaker moeten verversen.

quote

een fabrikant geeft een vaste interval en gaat uit van het gebruik onder normale omstandigheden ''dus niet scheuren'' indien men zich daar aan houd... hoeft men niet vaker te verversen dan iedere 60dkm.

dit geldt overigens voor alles... ook motorolie,remmen, remschijven ect alles is afhangkelijk van omstandigheden en intensief gebruik.. men heeft het zelf in de hand.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Dat betwist ik ook niet zo zeer. Ik denk alleen dat er behoorlijk wat onwetendheid is bij de mensen die hun automaat zwaarder dan normaal belasten.

AS1 250

18 jaar

[quote=AS1]Dat betwist ik ook niet zo zeer. Ik denk alleen dat er behoorlijk wat onwetendheid is bij de mensen die hun automaat zwaarder dan normaal belasten.[/quote]
alle instructie's over het voertuig staan uitbundig omscheven in het instructieboekje... zelfs hoe het gebruik van een automaatbak...

het probleem is... men leest het niet, dat boekje LEEST men pas als het probleem zich al heeft voorgedaan..

onbekent maakt zo onbemind....

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Dat men het niet leest geloof ik graag. Onderhoud? Oh, dat doet de garage wel.
Wel even dit: in mijn onderhoudsboekje (Laguna I) staat 60000 km interval voor de ATF+zeef maar verder niets over afwijkende intervallen voor bijzondere omstandigheden.
Ik hoop dat dit een uitzondering is.

De oorspronkelijke opmerking ging trouwens over lifetime ATF. Alle ervaringen zijn welkom.

AS1 250

18 jaar

verbindingsprobleempje. dit mag weg.

AS1 250

18 jaar

vandaag 100.000 km oude olie van een 2.5 TDI automaatbak vervangen (5 tip)

geweldige brok techniek zo met dat kleppenblok helemaal onderaan de bak, gewoon mooi om te zien met al die boutkopjes en glimmend aluminium :-)


De olie was inderdaad vrij zwart!! En aan de magneten hing ook een goede laag ijzerslik. Maar echt raar / verbrand ruiken deed de olie niet. Hij schakelde nog boterzacht, maar komende week gaan we weer op vakantie met de caravan, dus dan wordt er weer een beroep gedaan op de audi kwaliteit....

bij dit type is trouwens ook géén verversingsinterval voorgeschreven voor de automaatolie, zou dus ook 'lifetime' moeten zijn.

Ben er ook van overtuigd dat dit een leuk verhaaltje is voor de gladde jongens van afdeling 'verkoop'
(richting leasemij oa, telt allemaal mee in de maandprijs natuurlijk, door de prijs van de olie en onderdelen/uren wordt het natuurlijk een duur puntje voor een 60/100 dkm beurt...)
Maar dat het mannetje van afdeling 'test & ontwikkeling' er bedenkelijk bij kijkt en gauw koffie gaat drinken als het onderwerp ter sprake komt.....


bottom line: met de olie die er nu uit gekomen is zou ik deze bak niet nog een keer 100.000 km willen gaan laten rijden.....

antiekeradio 0

18 jaar

Ben er ook van overtuigd dat dit een leuk verhaaltje is voor de gladde jongens van afdeling 'verkoop'
(richting leasemij oa, telt allemaal mee in de maandprijs natuurlijk, door de prijs van de olie en onderdelen/uren wordt het natuurlijk een duur puntje voor een 60/100 dkm beurt...)
Maar dat het mannetje van afdeling 'test & ontwikkeling' er bedenkelijk bij kijkt en gauw koffie gaat drinken als het onderwerp ter sprake komt.....

quote

grote stappen snel thuis?? jij gaat aan iets voorbij... de interval van 60dkm is preventief.. dat voorkomt problemen dus die zgn SNELLE JONGENS ZIJN ZO GEK NOG NIET. zwarte olie is niet normaal oorzaak: te laat met verversen... dus staan juichen is hier niet op z'n plaats.... wees maar zuinig op jou schakelbak.. ze sneuvelen nog steeds bij bosjes van 10... het juichen gaat je dan wel over... dan is dat glimmende kleppenblok ineens niet meer mooi.

''ervaren is vaak de beste leermeester''

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

ga je nou discussieren over het verschil tussen verversen bij 60.000 en 100.000, of snap je heel mijn verhaal niet?

antiekeradio 0

18 jaar

[quote=antiekeradio]ga je nou discussieren over het verschil tussen verversen bij 60.000 en 100.000, of snap je heel mijn verhaal niet?[/quote]
er valt niks te discussieren als men zich maar houd aan de interval.. en dat is geen 100dkm.. dus jij denkt die 40dkm wel te kunnen verwaarlozen? ook jij maakt een denkfout met dit type bak, die zgn gladde jongens zien je graag komen met een stukkende automaatbak.. ''graag zelfs'' het probleem met dit type bak niet willen zien... zegt nog niet dat het niet bestaat...

onbekent maakt onbemind..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

antiekeradio zegt: bij dit type is trouwens ook géén verversingsinterval voorgeschreven voor de automaatolie, zou dus ook 'lifetime' moeten zijn.
paulkelder leest dat niet of weet het beter en gaat uit van een interval van 60000 km.

Wie heeft er nu gelijk?

AS1 250

18 jaar

[quote=AS1]antiekeradio zegt: bij dit type is trouwens ook géén verversingsinterval voorgeschreven voor de automaatolie, zou dus ook 'lifetime' moeten zijn.
paulkelder leest dat niet of weet het beter en gaat uit van een interval van 60000 km.

Wie heeft er nu gelijk?[/quote]
ooow dus ik lees niet goed? nou ik kan je verklappen dat nergens in mijn (orginele vw/audi documentatie) staat dat een automaatbak een vulling heeft voor de levensduur, kon me dat ook al niet voorstellen en zeker al niet indien de olie er zwart af komt na ruim een TON... ik weet niet waar men die fabels vandaan heeft? maar de interval is nog steeds 60dkm.. en dat is nog nooit anders geweest...

TENZIJ MEN EIGEN INTERVALLEN GAAT BEDENKEN EN DIT DOOR GAAT KWEKKEN? WANT DAT IS HIER HET GEVAL.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Als antiekeradio zegt dat er geen interval is en jij weet uit ervaring dat dat niet klopt, WAAROM ZEG JE DAT DAN NIET GELIJK?! Nu verwijt je hem eigenwijs te zijn met 100d km interval terwijl hij dit zegt:
"bij dit type is trouwens ook géén verversingsinterval voorgeschreven voor de automaatolie, zou dus ook 'lifetime' moeten zijn."

Gaat er dan niet een belletje bij je rinkelen? Snap je dan niet dat hij uitgaat van 60000 km, NIET omdat hij eigenwijs is maar omdat hij die info ergens vandaan heeft.

"TENZIJ MEN EIGEN INTERVALLEN GAAT BEDENKEN? WANT DAT IS HIER HET GEVAL."
Nee, dat is niet het geval. Zijn info is onjuist. Dat is heel wat anders. Hij WEET niet dat het 60000 is.

AS1 250

18 jaar

Ook ik ververs hier bakken die 250000km nooit ververst zijn aangezien bijv. bij VW gezegt wordt dat de olie nooit vervangen hoeft te worden (bij Audi wel weer).

Jos.

jos_br.5980 0
badge

18 jaar

Wat men "zegt" bij de aankoop van een auto, óf men LEEST het bij de auto horende serviceboekje waarin alle intervallen zijn vermeld is blijkbaar heel wat anders....

ALs eigenaar/berijder van een auto moet je de moeite nemen deze boekjes van de auto te lezen en de intervallen bij te houden.

Als meer of minder professional of als geinteresseerde autobezitter kun je met enige logica wel beredeneren dat bij een zware belasting de auto en vloeistoffen sneller achteruitgaan.

Wil je je auto wat langer houden kun je kiezen voor een uitgebreidere beurt, snellere vervanging om alles heel te houden.

Stoot je de auto toch af dan zul je zien dat de eigenaar een beurt uitspaart...

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

[quote=AS1]Als antiekeradio zegt dat er geen interval is en jij weet uit ervaring dat dat niet klopt, WAAROM ZEG JE DAT DAN NIET GELIJK?! Nu verwijt je hem eigenwijs te zijn met 100d km interval terwijl hij dit zegt:
"bij dit type is trouwens ook géén verversingsinterval voorgeschreven voor de automaatolie, zou dus ook 'lifetime' moeten zijn."

Gaat er dan niet een belletje bij je rinkelen? Snap je dan niet dat hij uitgaat van 60000 km, NIET omdat hij eigenwijs is maar omdat hij die info ergens vandaan heeft.

"TENZIJ MEN EIGEN INTERVALLEN GAAT BEDENKEN? WANT DAT IS HIER HET GEVAL."
Nee, dat is niet het geval. Zijn info is onjuist. Dat is heel wat anders. Hij WEET niet dat het 60000 is.[/quote]
belletjes of geen belletjes... dat er veel onduidelijkheden bestaan dat blijkt wel weer.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

in het onderhoudsoverzicht van de ELSA staat bij 'Grote Onderhoud Service';

Elke 60.000 km
Extra werkzaamheden bij Grote Onderhoud Service:
multitronic versnellingsbak: ATF verversen



Dit heeft dus GEEN betrekking op de tiptronic (5-traps) automaten.
in het overzicht komt verder slechts nog de controle op het oliepijl van de eindaandrijving voor, deze dient bij alle automaten elke 60.000 km te gebeuren (oliepijl tot onderzijde schroefgat, zonodig bijvullen)

Ook in de lijst met brochures van alle onderhoudspunten komt verder alleen de multitronic olie verversing voor. de combinatie tiptronic en periodiek verversen, bestaat in ELSA dus gewoon niet!!

in de reparatiebrochure staat de procedure vervolgens wel uitgelegd, dus je kunt het wel doen. het wordt alleen nergens voorgeschreven wanneer en waarom.


STERKER NOG; er wordt wel degelijk expliciet gezegd dat de olie niet vervangen hoeft te worden.

in het SelbstStudienProgramm nummer 180 is op pagina 70 het volgende geschreven, over precies deze automaatbak:
(ik hoop dat het plaatje of iig een link werkt)

http://users.edpnet.nl/antiekeradio/imag...

[img]http://users.edpnet.nl/antiekeradio/imag...[/img]


dus; paul kelder, mij belachelijk te maken dat ik het niet zou weten wat de fabriek voorschrijft, gaat vandaag niet lukken.

antiekeradio 0

18 jaar

[quote=antiekeradio]vandaag 100.000 km oude olie van een 2.5 TDI automaatbak vervangen (5 tip)

geweldige brok techniek zo met dat kleppenblok helemaal onderaan de bak, gewoon mooi om te zien met al die boutkopjes en glimmend aluminium :-)


De olie was inderdaad vrij zwart!! En aan de magneten hing ook een goede laag ijzerslik. Maar echt raar / verbrand ruiken deed de olie niet. Hij schakelde nog boterzacht, maar komende week gaan we weer op vakantie met de caravan, dus dan wordt er weer een beroep gedaan op de audi kwaliteit....

bij dit type is trouwens ook géén verversingsinterval voorgeschreven voor de automaatolie, zou dus ook 'lifetime' moeten zijn.

Ben er ook van overtuigd dat dit een leuk verhaaltje is voor de gladde jongens van afdeling 'verkoop'
(richting leasemij oa, telt allemaal mee in de maandprijs natuurlijk, door de prijs van de olie en onderdelen/uren wordt het natuurlijk een duur puntje voor een 60/100 dkm beurt...)
Maar dat het mannetje van afdeling 'test & ontwikkeling' er bedenkelijk bij kijkt en gauw koffie gaat drinken als het onderwerp ter sprake komt.....


bottom line: met de olie die er nu uit gekomen is zou ik deze bak niet nog een keer 100.000 km willen gaan laten rijden.....[/quote]
vreemd niet? hier wel gaan verversen was toch niet nodig?? ik zou het maar niet doen zonde geld? wauter je hebt nu zelf gezien hoe het goedje er uit zag... ik zeg dit alles niet om jou belachelijk te maken, maar zie het maar als een waarschuwing!! jij wilt niet weten hoeveel problemen er zijn met dit type bak, ze sneuvelen letterlijk bij bosjes van 10 het blijven zorgenkindjes..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

klopt, ben het met je eens dat 60.000 km geen gekke termijn zou zijn voor verversing en ik ben er van doordrongen dat het 'probleemkindjes' zijn.

Bij onze a6 is er overigens bij kmstand 190.000 al een revisiebak in gekomen. Teller staat nu op 285.000. Ik ga er vanuit dat de bak het nu met de ververste olie zeker nog minimaal een ton zal volhouden, en tegen die tijd is het naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer ons probleem :-)

antiekeradio 0

18 jaar

wauter, zelf heb ik 4 maal een a6 gehad met een automaatbak, je mag rustig weten ik ook ik kneep hem best, zo'n revisie kost minimaal 1800,- metname de olie opvoerpomp is een kwetsbaar onderdeel en 1800,- is toch geld..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

[quote=paulkelder]zelf heb ik 4 maal een a6 gehad met een automaatbak[/quote]
Jij grossiert in a6-en met automaat? ;-)

AS1 250

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 0 of stel zelf een nieuwe vraag.