Audi 80 1990: Auto slaat af op gas bij koud weer

Bouwjaar: 1990, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Na onderstaand probleem opgelost te hebben
https://problemcar.nl/topic/audi/lpg-ver...

blijft de auto bij deze weersomstandigheden afslaan totdat de motor op temperatuur komt.
Het is dus ergens een relatie gasverdamper / temperatuur.

Het afslaan gebeurt alleen wanneer vanuit rijdende positie de koppeling ingetrapt wordt, dit is nogal lastig als je terugschakelt voor een bocht en je auto valt volledig uit (incl. stuurbekrachtiging) Wanneer de auto op temp. is dan zijn alle problemen verholpen.

Iemand een idee?

gr.

algert

Algert1

Geplaatst door Algert1 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 16 jaar geleden

Voldoende koelwater?
Als er door de verdamper geen of te weinig koelwater stroomt, krijg je bevriezings verschijnselen.
De vedamper onttrekt z`n temperatuur aan het koelwater.

mvg,
Hans.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

zit de aanzuiging van het luchtfilter naar voren gericht.
dan deze of met een slang afbuigen naar de koplamp(erachter)
OF EEN SCHILDJE ER VOOR MAKEN
DOOR DE RIJSNELHEID EN KOUDE KAN DE LUCHTSTROOM TE HOOG WORDEN WAARDOOR er even een te arm mengsel ontstaat

Algert1 (0), 16 jaar geleden

[quote]Voldoende koelwater?
Als er door de verdamper geen of te weinig koelwater stroomt, krijg je bevriezings verschijnselen.
De vedamper onttrekt z`n temperatuur aan het koelwater.[/quote]
probleem bevriezende verdamper is opgelost. (zie topic in mijn eerste post) dus dat is uitgesloten.

[quote]dan deze of met een slang afbuigen naar de koplamp(erachter)
OF EEN SCHILDJE ER VOOR MAKEN[/quote]
De luchttoevoer is al afgebogen weg van de grille. en zuigt direct van het uitlaatspruitstuk af. (zeg maar continue winterstand op het luchtfilter)

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

zorg dat je op gas zo koud mogelijke lucht aanzuigt

Algert1 (0), 16 jaar geleden

Luchttoevoer verlegd achter de koplamp..
probleem blijft :S

VG392 (0), 16 jaar geleden

Wat voor gasinstallatie zit er in?
Misschien verdamper aan revisie toe.

Algert1 (0), 16 jaar geleden

[quote=VG392]Wat voor gasinstallatie zit er in?
Misschien verdamper aan revisie toe.[/quote]
AG (type moet ik zo ff opzoeken)

[quote]Misschien verdamper aan revisie toe.[/quote]
Systeem is in 2006 ingebouwd.

er gaat ergens iets mis in het verdampingsproces.
wanneer ik nl. overschakel op benzine na enige tijd op koude motor met gas gereden te hebben slaat de auto op benzine de eerste km. ook af totdat de boel in de carburateur weer ontdooit lijkt te zijn.

Wat is de maat voor levensduur van een verdamper?

VG392 (0), 16 jaar geleden

Een verdamper gaat normaal tussen de 150.000 en 250.000 kilometers mee.
Als je deze problemen ook op benzine hebt zou ik even de vaccuumslangetjes goed nalopen of een keer gewoon preventief vervangen.
Het gasklephuis goed schoonmaken doet vaak ook wonderen bij deze auto's.

Algert1 (0), 16 jaar geleden

dat is dus niet het geval. op benzine geen enkel probleem. alleen wanneer je een poosje op gas heb rondgetourd. ik heb wel gezien dat de laatste dagen (tijdens het uitvoeren van testritjes) de verdamper licht bevriest.

VG392 (0), 16 jaar geleden

Als je verdamper bevriest is dat probleem dus niet opgelost zoals je 12 december meldde.
Het is dus duidelijk dat daar het probleem zit.
De verdamper moet namelijk minimaal 60°C heet worden en mag dus zeker niet bevriezen.
Mogelijk is de verdamper niet goed op je koelsysteem aangesloten waardoor er niet genoeg doorstroming van koelvloeistof plaats vind door de verdamper.
Het beste is de koelwaterslangen parallel op de interieurverwarming aan te sluiten.
Waarschijnlijk zit er nu een dubbel T-stuk in 1 van de slangen naar je interieurverwarming.
Dit T-stuk kan waarschijnlijk niet voor genoeg drukverschil zorgen om de verdamper van voldoende warme koelvloeistof te voorzien.

Groeten,

Kees

Algert1 (0), 16 jaar geleden

opgelost als in helemaal weg dan niet inderdaad.
Ik heb voor de duidelijkheid een foto erbij gehangen met in blauw en geel de koelwater stromen.
blauw komt van de aanvoer kachelradiateur af en geel zit gemonteerd tussen de verbinding expansievat - radiateur.

wellicht dat er hier iets moet veranderen

VG392 (0), 16 jaar geleden

Naar mijn mening moet de slang vanaf de verdamper welke je geel hebt gemerkt, aansluiten op de retourslang naar het rservoir.
Volgens mij is dat de slang die rechts op de foto naar boven loopt naar het reservoir met de blauwe dop.

Groeten,

Kees

Algert1 (0), 14 jaar geleden

Misschien een beetje laat, mar dit probleem is inderdaad opgelost door de verdamperslang parallel op de interieurverwarming aan te sluiten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.